Getin Bank uruchamia pierwszy na rynku samoobsługowy oddział Getin Point. Klienci zyskują dostęp do szerokiej oferty usług, dotychczas realizowanych wyłącznie w tradycyjnych placówkach bankowych lub bankowości elektronicznej. Czy będą chcieli z tego korzystać?

W punktach Getin Point można m.in. założyć konto osobiste, wyrobić i od razu otrzymać kartę oraz wnioskować o nowy produkt bankowy. Pierwszy w pełni wyposażony samoobsługowy oddział Getin Banku został właśnie udostępniony w galerii handlowej Złote Tarasy w Warszawie.

Po udostępnieniu nowoczesnej bankowości mobilnej, kartę z wyświetlaczem MasterCard Display oraz biometrycznego systemu weryfikacji tożsamości Finger Vein to kolejne innowacyjne wdrożenie przez Getin. Samoobsługowe oddziały mają zapewnić klientom łatwiejszy dostęp do usług Banku.

„Nie rezygnujemy z tradycyjnych placówek, ale oferujemy alternatywne rozwiązanie, które umożliwia Klientom samodzielne wykorzystanie funkcjonalności stacjonarnego oddziału” – mówi Krzysztof Rosiński, Prezes Zarządu Getin Noble Bank.

Co zrobimy w takim samoobsługowym oddziale?

Za pośrednictwem samoobsługowego oddziału można m.in. założyć rachunek osobisty, wyrobić i od razu odebrać przypisaną do konta kartę płatniczą, założyć lokatę, sprawdzić stan środków na rachunku, wykonać przelew oraz wpłacić gotówkę na lokatę, rachunek lub spłatę karty kredytowej. Każdy Getin Point jest także wyposażony w narzędzia umożliwiające wideokonferencje z konsultantem Infolinii, który odpowie na wszystkie pytania, a w razie potrzeby przeprowadzi Klienta przez kolejne etapy identyfikacji i pomoże skorzystać z oferowanych produktów i usług. „Planowane funkcjonalności to m.in. logowanie za pomocą terminala POS, skanowanie faktur, wnioskowanie i uruchomienie limitu kredytowego, wnioskowanie o kartę kredytową i kredyt gotówkowy, spłata kredytu gotówkowego” – informuje Artur Newecki z biura prasowego GB. Co ważne, umowy zawierane za pośrednictwem Getin Point są traktowane na równi i tak samo skuteczne jak umowy zawierane w oddziałach Getin Banku.

Co z bezpieczeństwem?

Cała komunikacja realizowana za pośrednictwem Getin Point jest szyfrowana, analogicznie jak w bankowości internetowej. Bank bardzo dużo uwagi poświęcił bezpieczeństwu wprowadzając dodatkowo w Getin Point system biometrii Finger Vein (w tym biometryczny podpis elektroniczny), umożliwiający identyfikację, a także autoryzację transakcji w oparciu o analizę unikalnego wzorca naczyń krwionośnych palca. W tradycyjnym modelu podpisu elektronicznego klucz prywatny i certyfikat jest przechowywany na kryptograficznej karcie inteligentnej (mikroprocesorowej), gdzie również odbywa się podpisywanie, natomiast użytkownik jest uwierzytelniany przy pomocy kodu PIN. Biometryczny podpis elektroniczny w oparciu o Finger Vein (BioPKI) stanowi alternatywę dla modelu tradycyjnego. Powiązanie biometrii z PKI polega na wykorzystaniu technologii biometrycznej Finger Vein w celu uwierzytelnienia i kontroli dostępu do klucza prywatnego oraz wykonania operacji podpisu i jego weryfikacji. Dostęp do kluczy prywatnych (Klientów oraz pracowników Banku) chroniony jest sprzętowo poprzez certyfikowane urządzenia HSM (ang. Hardware Security Module) Banku.

Dzięki tej technologii Klienci mogą w bezpieczny sposób zalogować się do bankowości internetowej, zatwierdzić transakcje oraz zawrzeć umowę. Jednak dla wszystkich Klientów, którzy nie zdecydują się na wykorzystywanie skanu wzoru naczyń krwionośnych palca do zawarcia umowy, Getin Bank przygotował możliwość podpisu rysikiem, akceptując elektroniczny skan podpisu odręcznego, składany na tabletach w Getin Point. Jest on nanoszony na umowę i dodatkowo zabezpieczony certyfikatem od strony Banku. Identyfikację Klienta można także przeprowadzić sprawdzając autentyczność dokumentów za pomocą skanera dowodów. Podsumowując bank zarzeka się, że będzie bardzo bezpiecznie.

Pomysł Getinu wpisuje się w ostatni trend w bankowości jakim są wszelkiego rodzaju automaty, umożliwiające kontakt z klientem tam, gdzie nie opłaca się lub nie można postawić placówki bankowej. Niedawno opłatomaty swoim klientom oferował PKO Bank Polski. Getin poszedł o krok dalej, pozwalając swoim klientom na dokonywanie transakcji i zawieranie umów bezpośrednio za pomocą automatu. Jest to z pewnością wielokrotnie tańsze niż oddział banku w atrakcyjnej lokalizacji czy nawet otwarcie placówki franczyzowej, zatrudnienie pracowników, wyposażenie lokalu . Dlatego chęć kontaktu z klientem jest ważna, ale z pewnością nie bez znaczenia były w tym przypadku finansowe. Poza tym dzięki takim ofertom Getin jawi się jako bank nowoczesny i innowacyjny, czego nie udałoby się zrobić posiadając wyłącznie stacjonarne placówki.

Pierwszy w Polsce samoobsługowy oddział Getin Banku został otwarty w Warszawie, w centrum handlowym Złote Tarasy. Pierwszy etap projektu zakłada uruchomienie w I kwartale br. kolejnych Getin Point. Samoobsługowe oddziały pojawią się w najpopularniejszych centrach handlowych w Łodzi, Katowicach, Krakowie i Gdańsku.