Kolejna katarska dostawa gazu spodziewana jest w Świnoujściu w połowie lipca br. W drugiej połowie 2016 r. planowana jest jedna dostawa gazu z Kataru na miesiąc. PGNiG posiada zarezerwowanych ok. 65 proc. mocy terminala. W ramach tego realizowane będą m.in. dostawy ok. 1,3 mld metrów sześciennych gazu po regazyfikacji rocznie z Kataru.
Kontrakt katarski będzie uzupełniany o dodatkowe dostawy oparte o kontrakty krótkoterminowe tzw. spot. Pierwszy ładunek zamówiony na tych zasadach od firmy Statoil planowany jest 25 czerwca br. Wtedy około 140 tys. metrów sześciennych LNG, czyli 84 miliony metrów sześciennych gazu sieciowego, przypłynie z norweskiego portu Melkoya statkiem "Arctic Princess".
Świnoujski terminal to kluczowy element dywersyfikacji dostaw gazu do Polski. Początkowa moc terminala na poziomie 5 mld metrów sześciennych gazu rocznie odpowiada ok. 1/3 polskiego popytu na gaz. Po rozbudowie, będzie można sprowadzać do 7,5 mld metrów sześciennych na rok.
Terminal LNG jest pierwszą tego typu inwestycją w Europie Środkowo-Wschodniej. Wraz z rozbudową gazociągów przesyłowych, a w szczególności połączeń z systemami gazowymi Europy, wzmocni się bezpieczeństwo energetyczne naszego regionu i możliwa będzie realna dywersyfikacja źródeł dostaw gazu.
Zakończenie inwestycji w Świnoujściu i dostęp do globalnego rynku LNG otwiera także przed krajową gospodarką szerokie możliwości w handlowym obrocie gazem ziemnym i może w znaczący sposób umocnić pozycję Polski na europejskim rynku.
W ramach inwestycji w Świnoujściu wybudowano nowy falochron o długości ok. 3 km, nabrzeże wraz z systemem cumowniczym umożliwiającym rozładunek zbiornikowców LNG o pojemności ładunkowej od 120 tys. m sześc. LNG do około 217 tys. m sześc. LNG(Q-flex), dwa kriogeniczne zbiorniki do składowania procesowego LNG (każdy o pojemności około 160 tys. m sześc.), instalacje do regazyfikacji LNG oraz gazociąg Świnoujście - Szczecin o długości 85 km łączący Terminal LNG z polskim systemem przesyłowym.