Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych zaapelowało do rządu w sprawie emerytur stażowych. Chodzi o przygotowanie stanowiska Rady Ministrów, które do tej pory nie powstało mimo wcześniejszych obietnic.
Przypomnijmy: w Sejmie procedowane są dwa projekty ustaw dotyczące wprowadzenia emerytur stażowych. Jeden z nich to obywatelski projekt zgłoszony w 2021 roku przez NSZZ "Solidarność", a drugi złożony przez Lewicę w 2024 roku. Oba akty utknęły na pracach komisji sejmowych.
"Na początku grudnia Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych skierowało na ręce Wiceministra rodziny, pracy i polityki społecznej, Sebastiana Gajewskiego, apel w sprawie przygotowania stanowiska rządu do projektu ustawy realizującego postulat wprowadzenia emerytur stażowych. Zapowiedź przygotowania stanowiska do końca roku padła ze strony Ministra podczas posiedzenia nr 32 Komisji Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, które miało miejsce 26 lipca" – poinformowało OPZZ.
Emerytury stażowe w Sejmie
W sejmie procedowane są dwa druki:
- druk nr 27 to obywatelski projekt ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz o zmianie niektórych ustaw, który wpłynął do Sejmu 30 września 2021 roku;
- druk nr 187 to poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw w celu wprowadzenia emerytury stażowej.
Oba zostały skierowane podczas pierwszego czytania na posiedzeniu Sejmu 8 lutego 2024 roku do praw w Komisji Polityki Społecznej i Rodziny. Na tym etapie oba druki utknęły, a ostatnie posiedzenie w ich sprawie odbyło się 26 lipca 2024 roku. Wówczas wiceminister w resorcie Agnieszki Dziemianowicz-Bąk, Sebastian Gajewski, przekonywał, że w Radzie Ministrów toczy się rządowy proces legislacyjny dotyczący przygotowania projektu stanowiska RM do tych projektów oraz przyjęcie tego stanowiska.
"Stanowisko rządu, bo tu też padło pytanie, kiedy można się go spodziewać, jest procedowane bardzo podobnie jak akt normatywny, czyli przechodzi etapy rządowego procesu legislacyjnego. Tak że po tym, jak zostanie przygotowane przez ministra, który został wyznaczony przez sekretarza ds. parlamentarnych na organ wnioskujący, dalej musi przejść m.in. przez Komitet Stały Rady Ministrów i być przyjęte przez Radę Ministrów, w związku z czym jest to z reguły horyzont kilkunastu tygodni. Będziemy oczywiście dokładać wszelkich starań, żeby to stanowisko rządu zostało opracowane, jak najszybciej to możliwe" – mówił Sebastian Gajewski podczas posiedzenia komisji.
Emerytury stażowe – na czym polegają?
Jak podano w uzasadnieniu do projektu Lewicy, projekt przewiduje, że ubezpieczonym urodzonym po dniu 31 grudnia 1948 r., którzy mają okres składkowy i nieskładkowy wynoszący co najmniej 35 lat dla kobiet i 40 lata dla mężczyzn, przysługuje emerytura przed osiągnięciem powszechnego wieku emerytalnego (emerytura stażowa), pod warunkiem, że przysługująca temu ubezpieczonemu emerytura obliczona w formule zdefiniowanej składki będzie równa lub wyższa emeryturze minimalnej.
Zgodnie z projektem emerytura stażowa przysługuje pod warunkiem nieprzystąpienia do otwartego funduszu emerytalnego albo złożenia wniosku o przekazanie środków zgromadzonych na rachunku w otwartym funduszu emerytalnym, za pośrednictwem Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, na dochody budżetu państwa.
"Projekt zakłada również, że prawo do emerytury stażowej będzie przysługiwać osobom objętym ubezpieczeniem społecznym rolników. Zgodnie z projektem ubezpieczonemu rolnikowi, który nie osiągnął wieku emerytalnego, przysługiwać będzie emerytura rolnicza, jeżeli podlegał ubezpieczeniu emerytalno-rentowemu przez okres co najmniej 35 lat w przypadku kobiet i 40 lata w przypadku mężczyzn (emerytura stażowa)" – czytamy.
Emerytury stażowe – Ministerstwo Finansów ocenia projekt
Jak informowaliśmy w Gazecie Prawnej, Ministerstwo Finansów negatywnie zaopiniowało projekt.
Zdaniem resortu Andrzeja Domańskiego skutki finansowe proponowanych rozwiazań dla FUS-u nie zostały właściwie oszacowane. W projekcie poselskim mowa o koszcie dla tej instytucji w wysokości 13 mld zł dla 1 roku obowiązywania nowych przepisów, a w projekcie obywatelskim od 12,2 mld zł do 21,4 mld zł rocznie. Jak pokazuje resort, skutki finansowe będą o wiele wyższe i jeśli z możliwości skorzystają wszyscy zainteresowani to wydatek w 2025 roku na ten cel wyniesie niecałe 24 mld zł. W następnych będzie stopniowo spadał - w 2026 23 mld, w 2027 r. 22 mld, d 14,7 mld w 2036 roku.
"Ponadto, projektowane przepisy będą miały wpływ na potencjalne obniżenie przychodów z tytułu składek na Fundusz Pracy i Fundusz Solidarnościowy. Składki na Fundusz Pracy są opłacane za osoby, które nie osiągnęły wieku 55 lat (dla kobiet) oraz wieku 60 lat (dla mężczyzn). Ponieważ emerytury stażowe będą przysługiwać również osobom młodszym niż 55 lat (kobiety) / 60 lat (mężczyźni), projektowane przepisy wywołają również skutki we wskazanym zakresie" - podano w piśmie MF, do którego dotarła Gazeta Prawna.