Na maile klientów ZUS trafiają wiadomości o konieczności uzupełnienia lub poprawienia danych dotyczących świadczenia 800 plus. ZUS ostrzega, że nie jest ich nadawcą i informuje, że linki są fałszywe.

Niektórzy klienci ZUS otrzymują w ostatnim czasie maile z prośbą o uzupełnienie lub poprawienie danych dotyczących świadczenia 800 plus z informacją, że jeśli tego nie zrobią, nie zostanie podniesiona kwota świadczenia z 500 na 800 zł. Do maila załączony jest link, pod który należy wejść, by poprawić dane. Jest to jednak fałszywa wiadomość, której nadawcą nie jest Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

Zmiana z 500 plus na 800 plus jest automatyczna

Od stycznia 2024 roku świadczenie wychowawcze jest wypłacane w nowej wysokości 800 zł. Zmiana wysokości świadczenia z 500 na 800 zł jest jednak automatyczna. ZUS sam podnosi wysokość świadczenia, nie jest do tego wymagany żaden dodatkowy wniosek, a klienci nie są proszeni w tym zakresie o podjęcie jakichkolwiek działań.

Jeśli konieczne jest przeprowadzenie postępowania wyjaśniającego w sprawie świadczenia, ZUS wysyła maile i wiadomości SMS jedynie z informacją o zamieszczonym na portalu PUE ZUS wezwaniu. W wiadomościach nie ma żadnych linków, w które należy kliknąć.

W sytuacji konieczności zmiany danych we wniosku o świadczenie 800 plus np. zmiany rachunku bankowego, należy złożyć nowy wniosek. Można to zrobić wyłącznie elektronicznie, za pośrednictwem portalu PUE ZUS, aplikacji mobilnej mZUS portalu Emp@tia lub bankowości elektronicznej.

Fałszywe linki. Dlaczego są niebezpieczne?

Fałszywe linki są zagrożeniem z kilku powodów. Mogą prowadzić do stron internetowych zawierających złośliwe oprogramowanie, takie jak wirusy, trojany czy programy szpiegujące. Po kliknięciu takiego linku użytkownik może nieświadomie zainstalować szkodliwe oprogramowanie na swoim urządzeniu, co może prowadzić do kradzieży danych, uszkodzenia systemu lub innego rodzaju szkód.

Ponadto fałszywe linki mogą kierować do fałszywych stron internetowych, które udają autentyczne witryny, takie jak banki, sklepy internetowe czy serwisy społecznościowe. Zjawisko to określa się terminem phishing. W takich przypadkach oszuści próbują wyłudzić poufne informacje, takie jak hasła, dane karty kredytowej czy dane osobowe. Fałszywe linki mogą być także używane do pozyskiwania danych osobowych lub poufnych informacji od użytkowników poprzez np. fałszywe formularze rejestracyjne lub konkursy.