ZUS uznaje, że skoro jest niezależna od oceny pracownika i jego nieobecności z powodu choroby, nie może powiększać świadczeń wypłacanych za ten okres. Płatnik musi jednak odprowadzić od niej składki.
Ustawa o obronie Ojczyzny nałożyła na pracodawców obowiązek wypłaty odprawy pracownikowi powołanemu do terytorialnej służby wojskowej. Zgodnie z art. 306 ust. 2 tej ustawy pracodawca musi wypłacić wówczas pracownikowi odprawę w wysokości dwutygodniowego wynagrodzenia obliczonego według zasad określonych dla ustalania ekwiwalentu za urlop wypoczynkowy. Odprawa jest jednorazowa – jeśli pracownik zostanie ponownie powołany do służby, to odprawy już nie otrzyma.
Jednym z pierwszych problematycznych zagadnień, z jakimi zetknęli się płatnicy, było to, czy odprawa jest oskładkowana. Gdy ustawa o obronie Ojczyzny wchodziła w życie, obowiązywało jeszcze stare brzmienie rozporządzenia ministra pracy i polityki socjalnej w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (dalej: rozporządzenie). Rozporządzenie to zawiera wyjątki od generalnej zasady, zgodnie z którą oskładkowaniu podlega przychód pracownika osiągnięty ze stosunku pracy. Jednym z takich wyjątków ‒ określonych w uchylonym obecnie par. 2 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia ‒ były odprawy wypłacone pracownikom powołanym do zasadniczej służby wojskowej na podstawie art. 125 nieobowiązującej już ustawy z 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej. Niektórzy uważali, że wyjątek ten można rozciągnąć także na odprawę dla terytorialsa. Z takim stanowiskiem ZUS się nie zgodził i w interpretacjach uznawał, że par. 2 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia należy rozumieć bardzo wąsko, a sam przepis w związku z uchyleniem ustawy o powszechnym obowiązku obrony RP jest już bezprzedmiotowy. Od 1 września 2023 r. spór na ten temat nie ma nawet racji bytu, bo par. 2 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia został uchylony.
Pozostało jednak pytanie, czy taka odprawa zostanie wliczona do podstawy wymiaru zasiłku. Zgodnie z ogólną zasadą wynikającą z art. 36 ust. 1 ustawy o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa podstawę wymiaru zasiłku chorobowego stanowi przeciętne miesięczne wynagrodzenie wypłacone za okres 12 miesięcy kalendarzowych poprzedzających miesiąc, w którym powstała niezdolność do pracy. Ustawa ta definiuje wynagrodzenie jako przychód pracownika stanowiący podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie chorobowe, po odliczeniu potrąconych przez pracodawcę składek na ubezpieczenie emerytalne, rentowe oraz ubezpieczenie chorobowe. Takim przychodem jest również odprawa.
Przyjmuje się jednak, że w mimo oskładkowania w podstawie wymiaru zasiłku nie uwzględnia się m.in. takich składników wynagrodzenia, które są przyznawane niezależnie od oceny pracy pracownika. Można by więc wnioskować, że także odprawa nie będzie uwzględniana w podstawie zasiłkowej. DGP wystąpiło o zajęcie stanowiska przez ZUS, który potwierdził, że odprawa żołnierza WOT nie jest wliczana do podstawy wymiaru zasiłku. Zakład informuje jednak, że odprawa podlega uwzględnieniu w podstawie wymiaru zasiłku przysługującego za okres po ustaniu tytułu ubezpieczenia. [stanowisko] Ta ostatnia informacja nie jest już szczególnie istotna dla płatnika składek, bo po ustaniu tytułu ubezpieczenia płatnikiem zasiłków staje się ZUS. ©℗
Stanowisko ZUS z 24 października 2023 r. w sprawie odprawy dla żołnierza WOT
Zgodnie z art. 306 ust. 2 ustawy o obronie Ojczyzny pracownik powołany do terytorialnej służby wojskowej otrzymuje od pracodawcy odprawę w wysokości dwutygodniowego wynagrodzenia, obliczonego według zasad określonych dla ustalania ekwiwalentu za urlop wypoczynkowy. Odprawa nie przysługuje w razie ponownego powołania do tej samej służby. Przedmiotowa odprawa stanowi podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne. Zatem jest to składnik wynagrodzenia wypłacany pracownikowi jednorazowo, niezależnie od oceny pracy pracownika, a na jego przyznanie i wypłatę okres pobierania zasiłków nie ma wpływu.
Natomiast w myśl art. 36 ustawy zasiłkowej podstawę wymiaru zasiłku chorobowego przysługującego ubezpieczonemu będącemu pracownikiem stanowi przeciętne miesięczne wynagrodzenie wypłacone za okres 12 miesięcy kalendarzowych poprzedzających miesiąc, w którym powstała niezdolność do pracy. Jeżeli niezdolność do pracy powstała przed upływem tego okresu, podstawę wymiaru zasiłku chorobowego stanowi przeciętne miesięczne wynagrodzenie za pełne miesiące kalendarzowe ubezpieczenia. Natomiast art. 41 ustawy zasiłkowej wskazuje, że przy ustalaniu podstawy wymiaru zasiłku chorobowego nie uwzględnia się składników wynagrodzenia, do których pracownik zachowuje prawo w okresie pobierania tego zasiłku zgodnie z postanowieniami układów zbiorowych pracy lub przepisami o wynagradzaniu, jeżeli są one wypłacane za okres pobierania tego zasiłku.
Ponadto, zgodnie z zasadami ustalania podstawy wymiaru zasiłku przedstawionymi w Komentarzu do ustawy zasiłkowej w punktach 296 oraz 298, w podstawie wymiaru zasiłku chorobowego nie uwzględnia się takich składników wynagrodzenia, które są przyznawane niezależnie od oceny pracy pracownika, na których przyznanie i wypłatę okres pobierania zasiłku nie ma wpływu, składniki te podlegają jednak uwzględnieniu w podstawie wymiaru zasiłku przysługującego za okres po ustaniu tytułu ubezpieczenia.
Zatem biorąc pod uwagę to, że wypłata odprawy pracownikom powołanym do terytorialnej służby wojskowej jest jednorazowa i niezależna od oceny pracy pracownika ani od jego nieobecności w pracy z powodu choroby, należy zastosować ww. zasady z komentarza do ustawy zasiłkowej. Oznacza to, że nie należy uwzględniać jej w podstawie wymiaru zasiłku w trakcie ubezpieczenia, ale podlega ona uwzględnieniu w podstawie wymiaru zasiłku przysługującego za okres po ustaniu tytułu ubezpieczenia.
Podstawa prawna
Podstawa prawna
• par. 2 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia ministra pracy i polityki socjalnej z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 728; ost.zm. Dz.U. z 2023 r. poz. 1665)
• art. 306 ustawy z 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz.U. poz. 2305; ost.zm. Dz.U. z 2023 r. poz. 641)
• art. 36, art. 41 ustawy z 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 1732; ost.zm. Dz.U. z 2023 r. poz. 641)
• art. 125 ustawy z 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 372; uchylona)