Szybko zmieniający się świat powoduje, że definicja ryzyka staje się coraz szersza z punktu widzenia klienta jak i co raz bardziej odczuwalna. Od lat obserwujemy rosnące zainteresowanie różnych branż ubezpieczeniami kontekstowymi i osadzonymi w produktach lub usługach innych firm, czyli tzw. embedded insurance. UNIQA dostrzega ten trend i odpowiada, oferując nie tylko długoterminowe partnerstwo, ale też wyjście poza schemat które często stwarza możliwości dostarczenia unikalnej wartości klientom.

Jako UNIQA od lat koncentrujemy się na oferowaniu klientom rozwiązań indywidualnych, które są dokładnie dostosowane do ich potrzeb i sytuacji życiowych oraz dostosowane do realiów i procesów partnerów biznesowych. Wartość tego podejścia polega na tym, że partnerzy biznesowi, tacy jak: banki, firmy pożyczkowe, firmy e-commerce czy platformy sprzedażowe, mają już dostęp do szerokiej bazy klientów. To pozwala na skierowanie odpowiednich ofert ubezpieczeniowych dokładnie wtedy, kiedy klient będzie tego potrzebował w procesie jak najmniej go angażującym, szczególnie ważnym w procesie cyfrowym. Taka dystrybucja ubezpieczeń wspiera skuteczną integrację ochrony ubezpieczeniowej w codziennym życiu klientów, tworząc dla nich wartość dodaną, a klientom biznesowym dostarcza ważny element w ramach rozwoju usług dodatkowych (VAS – Value Added Services)

Kontekst i relacje

Współpraca z partnerami biznesowymi wymaga zrozumienia kontekstu, w jakim klient nabywa produkty i usługi. Konieczne jest zachowanie równowagi między utrzymaniem głównej relacji klienta z partnerem biznesowym, a dostarczeniem klientowi ubezpieczenia w odpowiednim momencie.

Dla niektórych partnerów ubezpieczenia stanowią dodatkowe źródło przychodów i są oferowane jako umowy indywidualne z klientami. Inni traktują ubezpieczenia jako narzędzie zarówno wyróżnienia, jak i uatrakcyjnienia swojej oferty. . Przykładem takiej współpracy jest trwające od 2020 roku partnerstwo UNIQA z Runmageddon, organizatorem największego i najbardziej ekstremalnego biegu z przeszkodami w Polsce. Każdy uczestnik w czasie biegu może nabyć produkt ubezpieczeniowy NNW dopasowany kształtem do podejmowanej aktywności sportowej

Innym przykładem dopasowania oferty do profilu klienta partnera biznesowego jest współpraca UNIQA z platformą sportbm (grupa Autopay). Narzędzie służy do administrowania klubem sportowym, począwszy od zarządzania grupami treningowymi i trenerami, przez komunikację z rodzicami i rozliczenia po planowanie wydarzeń i tworzenie autorskich planów szkoleniowych. Od teraz platforma umożliwia także objęcie młodych zawodników ochroną od następstw nieszczęśliwych wypadków i pakietem medycznym Active&Safe oferowanym przez UNIQA.

ikona lupy />
Marcin Wąsikowski, dyrektor zarządzający Departamentu Sprzedaży i Współpracy z Partnerami w UNIQA / fot. materiały prasowe

– W UNIQA cenimy partnerów, dzięki którym zakup ubezpieczenia staje się prosty, szybki i intuicyjny. A tak właśnie jest w przypadku platformy sportbm. Stawiamy na wysokiej jakości, długoterminowe partnerstwo, dzięki któremu możemy podążać za klientem i jego potrzebami, dbając jednocześnie o budowanie najlepszych doświadczeń już na etapie projektowania procesu zakupowego. W tym przypadku od momentu wypracowania produktu docelowego całe wdrożenie legislacyjno – technologiczne zostało przeprowadzone w rekordowym czasie zaledwie trzech tygodni, co pokazuje sprawność współpracy po obu stronach – zaznacza Marcin Wąsikowski, dyrektor zarządzający Departamentu Sprzedaży i Współpracy z Partnerami w UNIQA.

Technologiczne przyspieszenie

W dzisiejszym świecie szybkość reagowania na zmiany jest kluczowa. Partnerzy biznesowi oczekują, że współpraca z ubezpieczycielem przyniesie efekty w możliwie najkrótszym czasie. Dlatego istotne jest know how i doświadczenie w takich kanałach sprzedaży jak affinity czy bancassurance

Nie bez znaczenia pozostaje też technologia która obecnie mocno wspiera automatyzację procesów wewnętrznych i ułatwia ich dostosowanie do różnych kanałów dystrybucji ubezpieczeń. To przyspiesza zarówno proces zakupowy za pośrednictwem partnera zewnętrznego, jak i potem już obsługę posprzedażową, związaną p.. z likwidacją szkody. Szczególnie, że rynek ubezpieczeń kontekstowych rozwija się w różnych branżach, takich jak bankowość, e-commerce, , fintech, zdrowie i wiele innych. Firmy w tych sektorach wdrażają polisy jako dodatkową wartość dla swoich produktów lub usług, a współpraca z nimi pozwala jednocześnie na korzystanie z wzajemnych kompetencji i zasobów.

– Jesteśmy prekursorem współpracy z sektorem firm pożyczkowych. W 2014 roku rozpoczęliśmy partnerstwo z Providentem, oferując klientom firmy pakiety medyczne z pomocą w razie wypadku lub nagłej choroby. To jedno z tych partnerstw, które na przestrzeni lat ewoluowało nie tylko w zakresie produktowym, ale też doprowadziło do nas do realizacji wspólnych projektów kulturalnych, w tym przypadku zaangażowania się w organizację najdłuższego wakacyjnego festiwalu filmowego w Polsce pod hasłem „Kino Letnie Sopot – Zakopane” – przypomina Marcin Wąsikowski.

Ubezpieczeniowe design thinking

UNIQA od roku współpracuje też z Going., czyli aplikacją należącą do Grupy Empik, dedykowaną wydarzeniom kulturalnym z możliwością zakupu biletów. Firmy wspólnie wprowadziły do narzędzia ofertę ubezpieczenia zakupu biletu na wydarzenie, np. na koncert. Ubezpieczyciel zwróci klientowi pieniądze na zakupione bilety w sytuacji kiedy on i osoby towarzyszące nie mogą uczestniczyć w wydarzeniu wskutek zajścia jednego z 12 zdarzeń losowych, takich jap.np. poważne zachorowanie, utrata pracy, złamanie kości lub uraz ciała w wyniku nieszczęśliwego wypadku, wypadek lub kolizja drogowa z udziałem klienta lub osoby towarzyszącej, czy opóźnienie środka transportu.

Pomysł na to ubezpieczenie powstał w trakcie wspólnych warsztatów wykorzystujących metodologię design thinking.

– Firmy, z którymi rozmawiamy, reprezentują bardzo różne sektory i ta różnorodność jest dla nas niezwykle inspirująca. Niezmiennie trzymamy się tego, że musimy być elastyczni i umieć się dostosować. To, co nasi partnerzy szczególnie cenią sobie we współpracy z nami, to pełna otwartość. Nie przychodzimy z gotowym rozwiązaniem, tylko z propozycją rozmów i wspólnie szukamy punktów, które nas łączą i prowadzą do wygenerowania dodatkowej wartości dla klientów. Oferta musi podążać za klientem – wyjaśnia Marcin Wąsikowski z UNIQA.

Rynek affinity i embedded insurance rozwija się szybko i wprowadza do branży ubezpieczeniowej innowacyjne spojrzenie na dotychczasową ofertę. Firmy i ubezpieczyciele, którzy umiejętnie wykorzystają ten trend, mogą zdobyć przewagę konkurencyjną. O sukcesie będzie decydować precyzyjność dopasowania produktów ubezpieczeniowych do konkretnej grupy klientów i ich potrzeb oraz odpowiednie zarządzanie ofertą, jak i procesami sprzedażowymi podczas długoletniej współpracy.

MC

Pobierz dodatek Ranking Gwiazdy Ubezpieczeń