W naszej spółce powołano radę nadzorczą. Czy w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne członków rady należy ujmować np. zwrot kosztów przejazdów na posiedzenia i innych zadań wykonywanych w ramach nadzoru?
W naszej spółce powołano radę nadzorczą. Czy w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne członków rady należy ujmować np. zwrot kosztów przejazdów na posiedzenia i innych zadań wykonywanych w ramach nadzoru?
Aby odpowiedzieć na to pytanie, należy przede wszystkim ustalić rolę rady nadzorczej w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością. Rada nadzorcza sprawuje stały nadzór nad działalnością spółki we wszystkich dziedzinach jej aktywności. Nie ma prawa wydawania zarządowi wiążących poleceń dotyczących prowadzenia spraw spółki. W celu wykonania swoich obowiązków rada nadzorcza może badać wszystkie dokumenty spółki, dokonywać rewizji stanu majątku spółki oraz żądać od zarządu, prokurentów i osób zatrudnionych w spółce na podstawie umowy o pracę lub wykonujących na rzecz spółki w sposób regularny określone czynności na podstawie umowy o dzieło, umowy zlecenia albo innej umowy o podobnym charakterze sporządzenia lub przekazania wszelkich informacji, dokumentów, sprawozdań lub wyjaśnień dotyczących spółki, w szczególności jej działalności lub majątku. Ponadto każdy członek rady nadzorczej może samodzielnie wykonywać prawo nadzoru, chyba że umowa spółki stanowi inaczej.
Tak szerokie kompetencje członków rady nadzorczej wiążą się z różnymi wydatkami spółki. Wydatki te powinny być dokonywane z uwzględnieniem również stosownych przepisów z zakresie ubezpieczeń społecznych. Na uwagę zasługuje to, że podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe członków rad nadzorczych stanowi przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych (art. 18 ust. 4 pkt 10 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych). Zgodnie zaś z art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest to przychód z działalności wykonywanej osobiście przez osoby należące do składu rady nadzorczej.
Na uwagę zasługują również przepisy rozporządzenia ministra pracy i polityki socjalnej w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (dalej: rozporządzenie składkowe). Z par. 2 ust. 1 pkt 15 rozporządzenia składkowego wynika, że wyłączeniu z podstawy wymiaru składek podlegają diety i inne należności z tytułu podróży służbowej pracownika – do wysokości określonej w przepisach w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju.
W ocenie opisywanej sytuacji pomocne będzie stanowisko ZUS zawarte w piśmie z 11 września 2022 r., znak DI/100000/43/952/2022. ZUS uznał, że wyłączenie wynikające ze wspomnianego par. 2 ust. 1 pkt 15 rozporządzenia składkowego odnosi się do należności przysługujących pracownikowi na pokrycie kosztów związanych z podróżą służbową z tytułu wykonywania na polecenie pracodawcy zadań służbowych poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy lub poza stałym miejscem pracy. W sytuacji, gdy pracodawca wypłaca swoim pracownikom wysłanym w podróż służbową diety i inne należności w wysokości określonej przepisami rozporządzenia w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej, to ich wartość podlega wyłączeniu z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.
ZUS wskazał także na par. 5 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia składkowego, z którego wynika, że wyłączenia określone w par. 2 stosuje się odpowiednio przy ustalaniu podstawy wymiaru składek członków rad nadzorczych wynagradzanych z tytułu pełnionej funkcji. Wspomniane wyłączenie ma odpowiednie zastosowanie do członka rady nadzorczej odbywającego podróż służbową, w tym również na posiedzenie rady nadzorczej, któremu z tego tytułu przysługuje zwrot kosztów. Finalnie ZUS uznał, że w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne nie należy ujmować kosztów przejazdów na posiedzenia rady nadzorczej, finansowanych przez spółkę.
Także w opisywanej sytuacji koszty przejazdu członków rady nadzorczej m.in. na posiedzenia rady lub inne wyjazdy związane z wykonywaniem funkcji członka rady nie będą oskładkowane w ramach limitów wynikających ze wspomnianego wyżej rozporządzenia w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej. ©℗
WAŻNE Podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe członków rad nadzorczych stanowi przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czyli przychód z działalności wykonywanej osobiście przez osoby należące do rady nadzorczej.
Podstawa prawna
•par. 2 ust. 1 pkt 15 rozporządzenia ministra pracy i polityki socjalnej z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 1949; ost.zm. Dz.U. z 2022 r. poz. 449)
•art. 18 ust. 4 pkt 10 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 1009; ost.zm. Dz.U. z 2022 r. poz. 1115)
•art. 13 pkt 7 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1128; ost.zm. Dz.U. z 2022 r. poz. 2127)
•rozporządzenie ministra pracy i polityki społecznej z 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (Dz.U. poz. 167)
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama