15 stycznia wchodzi w życie zakaz reklamy Otwartych Funduszy Emerytalnych. Według Lewiatan przepisy jest na tyle rygorystyczny i niejasny, że konfederacja jest zmuszona zamknąć serwis poświęcony OFE i usunąć ze strony internetowej opublikowane wcześniej komentarze. Redaktorzy naczelni zwrócili się z pytaniami w tej sprawie do Ministerstwa Finansów.

Chodzi przede wszystkim o zapis zgodnie, z którym do do dnia 31 lipca 2014 r. zabroniona jest reklama zawierająca informacje o OFE lub informacje sugerujące, że reklama odnosi się do OFE.

"W związku z treścią apelu (...) należy jednak wyraźnie odróżnić treść zakazu wynikającego z nowego brzmienia art. 197 ustawy ofe i zakazu wynikającego z art. 197a ustawy o ofe oraz art. 36 ustawy nowelizującej. Analiza art. 197 ustawy o ofe po nowelizacji prowadzi do wniosku, że jego zakres przedmiotowy odpowiada dotychczasowemu art. 197, ponieważ formułuje zakaz reklamy zindywidualizowanego i skonkretyzowanego podmiotu, niespełniającej wymogów ustawowych. Natomiast art. 197a ustawy o ofe i art. 36 ustawy nowelizującej formułuje zakaz reklamy zawierającej "informacje o otwartych funduszach emerytalnych lub informacje sugerujące, że reklama odnosi się do otwartych funduszy emerytalnych". Takie sformułowanie wskazuje, że w odniesieniu do PTE, jak i innych podmiotów, w tym działających na rzecz PTE lub OFE, zakazane jest prowadzenie jakiejkolwiek działalności reklamowej dotyczącej otwartych funduszy emerytalnych" - czytamy w stanowisku MF.

MF przytacza przy tym słownikowe definicje reklamy, jako działania nastawionego na perswazję, zachęcenie czy promocję.

Zgodnie z tym wszelkie komentarze eksperckie czy wywiady są dopuszczalne i mogą być publikowane także w okresie 15 stycznia 2014 - 21 lipca 2014.

Wydawcy w swoim liście poruszyli również aspekt niezgodności z konstytucją zakazu reklamy OFE. MF stwierdziło, że właśnie wprowadzenie zakazu reklamowania OFE stanowi realizację konstytucyjnego prawa do zabezpieczeni społecznego.