Uczniowie III klas gimnazjów, którzy w kwietniu przystąpili do obowiązkowego egzaminu gimnazjalnego, za rozwiązanie zadań z języka polskiego uzyskali średnio 63 proc. punktów możliwych do otrzymania, a z matematyki - 43 proc. - podała w piątek Centralna Komisja Egzaminacyjna.

Za zadania z historii i wiedzy o społeczeństwie średni wynik uzyskany przez uczniów to 59 proc. punktów, a za zadania z przedmiotów przyrodniczych (czyli biologii, chemii, fizyki i geografii) - 49 proc. punktów.

Gimnazjaliści musieli przystąpić także do pisemnego egzaminu z języka obcego. Przeprowadzany był on na dwóch poziomach: podstawowym i rozszerzonym.

Średni wynik uzyskany przez gimnazjalistów z egzaminu na poziomie podstawowym z języka angielskiego to 68 proc. punktów, z niemieckiego - 51 proc., z rosyjskiego - 59 proc., z francuskiego - 72 proc., z hiszpańskiego - 73 proc., z włoskiego - 64 proc.

Średni wynik z egzaminu na poziomie rozszerzonym z angielskiego to 53 proc. punktów, z niemieckiego - 43 proc., z rosyjskiego - 52 proc., z francuskiego - 80 proc., z hiszpańskiego - 82 proc., z włoskiego - 81 proc.

Wstępną informację o wynikach osiągniętych w tym roku na egzaminie gimnazjalnym przedstawiono w piątek na konferencji prasowej w Warszawie. W piątek drogą elektroniczną swoje indywidualne wyniki mogli poznać także sami gimnazjaliści.

Tegoroczna sesja egzaminu gimnazjalnego była ostatnią w historii. W związku ze zmianą struktury szkół od 1 września 2019 r. gimnazja przestaną istnieć.

Ten system egzaminowania zewnętrznego sprawdza się i nie należy wprowadzać poważniejszych zmian - ocenił w piątek minister edukacji narodowej Dariusz Piontkowski na konferencji poświęconej wynikom tegorocznego egzaminu ósmoklasisty i egzaminu gimnazjalnego.

"To dobry moment podsumowania i pokazania, że ten system egzaminowania zewnętrznego sprawdza się i nie należy tu wprowadzać poważniejszych zmian" – powiedział szef MEN.

"Dla nas to ważny test, jak te egzaminy ósmoklasisty będą się sprawdzały. Były pewne obawy, czy zadania otwarte, które stanowią pewną część egzaminu, będą dla uczniów zrozumiałe, czy będą je w stanie rozwiązywać. Cieszę się, że pierwsze informacje są dla uczniów i dla nas wszystkich optymistyczne, bo pokazują, że ten nowy system dobrze się sprawdza" – dodał.