statystyki

Styczniowe zmiany w przepisach o BDO (tylko trochę) pozwolą odetchnąć

autor: Dominik Sołtysiak11.02.2020, 10:00; Aktualizacja: 11.02.2020, 10:00
Dodatkowa trudność polega na tym, że w tym roku sprawozdanie po raz pierwszy jest składane w elektronicznym module BDO. Nie można go już złożyć w formie papierowej. Nie ma więc obowiązujących wzorów papierowych formularzy

Dodatkowa trudność polega na tym, że w tym roku sprawozdanie po raz pierwszy jest składane w elektronicznym module BDO. Nie można go już złożyć w formie papierowej. Nie ma więc obowiązujących wzorów papierowych formularzyźródło: ShutterStock

Do końca czerwca pozwolono przedsiębiorcom prowadzić ewidencję odpadów w formie papierowej, ale finalnie muszą wprowadzić dane z tych dokumentów do elektronicznej bazy. Do tego samego terminu pozwolono im składać sprawozdania, ale i tak opłaty trzeba będzie wnieść jak dawniej, czyli już w marcu

31 stycznia 2020 r. weszła w życie ustawa z 23 stycznia 2020 r. o zmianie ustawy o odpadach i niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 150; dalej: nowelizacja). Wprowadziła udogodnienia, których celem jest wyeliminowanie najpoważniejszych problemów wynikających z obowiązku rejestracji oraz ewidencjonowania odpadów poprzez elektroniczną Bazę danych o odpadach i produktach opakowaniowych (BDO). Nowelizacja ma moc wsteczną – wszelkie wprowadzone zmiany stosowane są do prowadzenia ewidencji odpadów od 1 stycznia 2020 r.

Nowela została zaproponowana przez posłów, stanowiła reakcję na wady poprzedniej nowelizacji ustawy o odpadach z 2017 r. – która weszła w życie od 1 stycznia br. (pisaliśmy o tym w Tygodniku Gazety Prawnej 10 stycznia 2019 r. „BDO: Limity niższe, ale teraz ci, co się już wpisali, mają problem”, DGP nr 6).

Papierowa ewidencja

Najnowsza nowelizacja umożliwia przedsiębiorcom sporządzanie dokumentów ewidencji odpadów w formie papierowej jeszcze do 30 czerwca br., o ile przekazujący odpady (tj. dany przedsiębiorca) wystawi kartę przekazania odpadów lub kartę przekazania odpadów komunalnych w tej właśnie formie (art. 236a ust. 1 ustawy z 14 grudnia 2012 r. o odpadach; t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 701; ost.zm. Dz.U. z 2020 r. poz. 150; dalej: u.o.). Oznacza to jednocześnie, że przedsiębiorca może wystawić papierowe karty odpadów tylko wtedy, gdy nie rozpoczął jeszcze korzystania z ewidencji w ramach BDO (np. z powodu nieuzyskania wpisu do rejestru w terminie – co z uwagi na duży napływ wniosków w ostatnich dniach grudnia oraz opóźnienia w ich rozpatrywaniu było częstą sytuacją). Przy czym jeżeli przedsiębiorca korzysta z ewidencji papierowej, to osoba kierująca środkiem transportu, którym są transportowane odpady lub odpady komunalne, powinna w trakcie owego transportu posiadać papierową kartę przekazania odpadów (lub odpadów komunalnych) bądź jej kopię. Wzory dokumentów ewidencyjnych w formie papierowej stanowią załączniki do ustawy.


Pozostało jeszcze 64% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Reklama

Komentarze (3)

  • j.(2020-02-11 17:46) Zgłoś naruszenie 60

    Można byłoby odetchnąć, gdyby zlikwidowali to całe BDO i nie utrudniali ludziom życia nowymi wynalazkami! Nikt chyba jeszcze dobrze nie wie, jak teraz legalnie oddawać odpady, za wyjątkiem komunalnych. Gdzieś trzeba się podobno logować, wypełniać elektronicznie kartę przekazania odpadów, czyli już na papierze nie potrzeba, albo nie wolno? Jak to potem robić z tego sprawozdania, jak się w tym połapać? Po cholerę te ciągłe zmiany?

    Odpowiedz
  • K.(2020-02-12 08:05) Zgłoś naruszenie 30

    Po co jest BDO ? Żeby ciągnąć kasę od ludzi będą sypać kary za niezłożenie sprawozdania. Pani Grażynka ze spożywczaka nie zrobi sprawozdania za to że sprzedała parę puszek i łup kara z tysiaka. A co do samego systemu BDO trzeba najpierw mieć dopracowane zaplecze informatyczne, na dzień dzisiejszy system się zacina i ucina np, numery rejestracyjne. Nieprzygotowane są także same oddziały ochrony środowiska w poszczególnych województwach nie dobierają telefonów i gubią wnioski.

    Odpowiedz
  • Steelmen(2020-02-12 19:16) Zgłoś naruszenie 00

    Bdo powinno dotyczyć tylko odpadów niebezpiecznych i tych które nie nadają się do recyklingu utrudnienia z powodu bdo w strefie surowców strategicznych takich jak stal miedź mosiądz i tp to działanie przeciwko interesom państwa niech ktoś tam na górze wreszcie otworzy oczy

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Galerie