Każda gminna szkoła poza tym, że musi zapewnić uczniom bezpłatny i powszechny dostęp do kształcenia, spełnia też określone funkcje wychowawcze i opiekuńcze. Za tymi ogólnikowymi stwierdzeniami kryje się szereg praktycznych zadań, które placówki muszą spełniać - a rodzice mają prawa domagać się od dyrektora szkoły ich realizacji.
KLIKNIJ NA ZDJĘCIE, ABY PRZEJŚĆ DO GALERII.
1
Zmiany dla uczniów niepełnosprawnych
Rodzice niepełnosprawnych dzieci mogą też od tego roku żądać szkolnego asystenta w szkole publicznej.
Bowiem zgodnie z podpisanym przez Joannę Kluzik-Rostkowską rozporządzeniem (Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 lipca 2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, Dz. U. poz. 1113), jeżeli dziecko będzie mieć w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego zalecenie, że może realizować obowiązek szkolny w placówce ogólnodostępnej z pomocą nauczyciela wspomagającego, szkoła obligatoryjnie będzie musiała mu to zapewnić. Do tej pory było to możliwe, jeżeli zgodę na to wyraził organ prowadzący placówkę.
Chodzi o uczniów, którzy mają orzeczenie wydane ze względu na autyzm, w tym zespół Aspergera, lub niepełnosprawności sprzężone. Więcej na ten temat przeczytasz tutaj
Ponadto od września rodzice niepełnosprawnych uczniów mogą żądać od szkoły organizacji lekcji języka migowego oraz lekcji języka obcego nowożytnego w przypadku, gdy ich dziecko jest upośledzone umysłowo w stopniu lekkim - chodzi też o uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi, jeżeli jedną z niepełnosprawności jest upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim, niezależnie od rodzaju gimnazjum, do którego uczęszczają. Gwarantuje to rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 grudnia 2014 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. poz. 1993).
Ponadto od września rodzice niepełnosprawnych uczniów mogą żądać od szkoły organizacji lekcji języka migowego oraz lekcji języka obcego nowożytnego w przypadku, gdy ich dziecko jest upośledzone umysłowo w stopniu lekkim - chodzi też o uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi, jeżeli jedną z niepełnosprawności jest upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim, niezależnie od rodzaju gimnazjum, do którego uczęszczają. Gwarantuje to rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 grudnia 2014 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. poz. 1993).">
ShutterStock
2
Dzieci mają prawo do szafek na podręczniki
Oprócz tego rodzice mogą domagać się od szkoły, aby zapewniła pomieszczenia do realizacji jej podstawowych funkcji edukacyjnych - chodzi między innymi o bezpłatny dostęp do biblioteki, świetlicy, pracowni komputerowych i sal sportowych.
Rodzice mają także prawo żądać zakupu przez szkołę pudełek czy szafek na pomoce dydaktyczne oraz ich odpowiedniego zamontowania. Placówka musi bowiem nie tylko zapewnić uczniom podręczniki, ale także dać dzieciom możliwość pozostawienia podręczników w szkole.
Rozporządzenie ministra edukacji narodowej i sportu z 25 sierpnia 2009 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz.U. nr 139, poz. 1130).
ShutterStock
3
W szkole może być stołówka szkolna
Ponadto w celu realizacji zadań opiekuńczych i wspomagania właściwego rozwoju uczniów szkoła (szkoła podstawowa, gimnazjum, liceum, zasadnicza szkoła zawodowa, technikum, szkoła policealna, liceum i technikum uzupełniające, szkoła ponadpodstawowa) może zorganizować stołówkę. Rodzice mogą więc skutecznie domagać się, aby dziecko miało wydawany w szkole posiłek, ale przepisy dopuszczają, by był on wydawany za opłatą - zasadą jest, że uczniowie pokrywają tylko koszty składników posiłku, a wydatki związane np. z zatrudnieniem w stołówce pracowników pokrywa szkoła.
Zamiast stołówki w szkole mogą być także zamawiane usługi gastronomiczne, czyli tzw. catering.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz.U. 2001 nr 61 poz. 624)
ShutterStock
4
Dostęp do ciepłej wody
Szkoła ma także obowiązek zapewnić bezpiecznych i higienicznych warunków nauki zgodnie z wymogami zasad BHP i ochrony przeciwpożarowej, w tym zagwarantować dostęp do bieżącej ciepłej wody dla uczniów oraz środki higieny osobistej, w tym mydło i papierowe ręczniki.
Jeśli w szkole nie ma ciepłej wody, rodzic może powiadomić sanepid. Za niedostosowanie się do tego wymogu placówka może zostać nawet zamknięta.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 października 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych
szkołach i placówka
(Dz. U. Nr 215, poz. 1408)
ShutterStock
5
Kiedy dziecko musi zostać przyjęte do szkoły
Samorządowe szkoły podstawowe i gimnazja nie mogą też odmówić przyjęcia do placówki dzieci zamieszkałych w obwodzie danej placówki edukacyjnej. Do klasy pierwszej szkoły podstawowej ogólnodostępnej, prowadzonej przez gminę, przyjmuje się bowiem przede wszystkim dzieci zamieszkałe w obwodzie danej szkoły podstawowej - i analogicznie sytuacja wygląda w przypadku klasy pierwszej gimnazjum ogólnodostępnego.
Rodzice mogą także domagać się - a szkoła nie ma prawa odmówić - przyjęcia ich dziecka do danej szkoły, jeżeli rodzina przeprowadziła się z innego regionu Polski lub wróciła z zagranicy, nawet jeżeli wiąże się to z utworzeniem dodatkowych miejsc nauki w szkole. Dyrektor nie musi przy tym przeprowadzać egzaminu klasyfikacyjnego potwierdzającego znajomość polskiego czy pozwalającego ocenić wiedzę dziecka (nawet jeśli materiał omawiany w zagranicznej szkole odbiegał od programu obowiązującego w Polsce). Poziom wiedzy takiego ucznia będzie oceniany na bieżąco.
Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty ( Dz.U. 1991 nr 95 poz. 425)
ShutterStock
6
Dojazd do szkoły
Rodzice mają także prawo żądać dowozu dziecka do szkoły, jeżeli placówka znajduje się z znacznej odległości od jego miejsca zamieszkania.
Jeżeli droga dziecka z domu do przypisanej mu szkoły przekracza ustawowe odległości (3 km w przypadku uczniów klas 0 – IV oraz 4 km - w przypadku uczniów klas V – VI), obowiązkiem szkoły jest zapewnienie bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu lub zwrot kosztów przejazdu środkami komunikacji publicznej.
Ponadto szkoła musi zapewnić uczniom niepełnosprawnym bezpłatny transport i opiekę w czasie przewozu do najbliższej szkoły podstawowej, gimnazjum lub ośrodka umożliwiającego realizację obowiązku szkolnego i obowiązku nauki dzieciom i młodzieży (w tym dzieciom i młodzieży z upośledzeniem umysłowym ze sprzężonymi niepełnosprawnościami) lub też zwrócić koszty przejazdu ucznia i opiekuna środkami komunikacji publicznej, jeżeli dowóz zapewniają rodzice.
Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty ( Dz.U. 1991 nr 95 poz. 425)
ShutterStock
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję