30 XI 2016 | MEN pokazał podstawy programowe dla podstawówki i ramowe plany nauczania. Wydawcy mają zacząć pracę nad podręcznikami. |
do 9 XII 2016 | Czas na uwagi do projektów podstaw. |
do 15. II 2017 | MEN opublikuje rozporządzenie z ramowymi planami nauczania. |
II 2017 | MEN podpisze rozporządzenie w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego. MEN opublikuje rozporządzenie z podstawami programowymi kształcenia ogólnego do szkół podstawowych, branżowych szkół I stopnia oraz szkół policealnych. |
do końca I kwartału 2017 | MEN pokaże projekt podstawy programowej dla liceów, techników i szkół branżowych II stopnia oraz kształcenia w zawodach dla branżowych szkół i techników. |
VIII 2017 | wydawcy powinni skończyć podręczniki do I klasy szkół branżowych i VII podstawówki. |
1 września 2017 | uczniowie, którzy idą do VII klasy podstawówki i I klasy szkoły branżowej, zaczynają naukę po nowemu. |
Zaprezentowane przez MEN podstawy programowe zawierają błędy. Jedne wynikają z przeoczenia, inne to wady strukturalne. Trudniejsze do usunięcia.
Zaprezentowane przez MEN podstawy programowe zawierają błędy. Jedne wynikają z przeoczenia, inne to wady strukturalne. Trudniejsze do usunięcia.
/>
Ministerstwo Edukacji Narodowej opublikowało projekty podstaw programowych dla zreformowanej szkoły podstawowej. Pierwszy język obcy ma być wprowadzony od pierwszej klasy szkoły, drugi od siódmej, historii dzieci będą się uczyć od klasy czwartej, geografii i biologii od piątej, chemii i fizyki – od siódmej. W ósmej dojdzie wiedza o społeczeństwie i edukacja dla bezpieczeństwa. Choć zaprezentowane przez MEN podstawy to dopiero wstępne dokumenty, na ich podstawie wydawcy już mają pisać podręczniki dla siódmej klasy. Co więcej, nawet te wstępne dokumenty zawierają błędy. Niektóre wynikają zapewne z przeoczenia, jak to, że w ósmej klasie lekturą uzupełniającą jest „Nela mała reporterka” (obecnie czytają ją ośmiolatki). Inne to strukturalne wady. Jak to, że podstawy programowe z historii i języka polskiego nie są ze sobą skorelowane. Piątoklasista skończy naukę historii na czasach ostatnich Jagiellonów, a na języku polskim będzie w tym czasie czytać „Katarynkę” Bolesława Prusa. Siódmoklasista będzie się zajmował tematami od kongresu wiedeńskiego do II Rzeczypospolitej. Jednocześnie będzie czytać „Treny” Jana Kochanowskiego. Ósma klasa będzie przeznaczona na XX wiek. Uczniowie na języku polskim zajmą się „Panem Tadeuszem” i „Balladyną”. Pełną listę lektur obowiązkowych i uzupełniających publikujemy na Dziennik.pl.
9 dni dał MEN na prekonsultacje projektów podstaw programowych
15 dni mają trwać prace w Sejmie nad ustawą o systemie oświaty
680 stron liczy ustawa o systemie oświaty i przepisy ją wprowadzające
Historia
4 KLASA
Dziecko zaczyna wstęp do nauki historii. Poznaje elementy historii rodzinnej i regionalnej, najważniejsze elementy polskiego dziedzictwa kulturowego. W ciągu roku musi też przyswoić wiedzę o postaciach historycznych w kontekście wydarzeń, między innymi: księciu Mieszku i czeskiej Dobrawie – chrzcie Polski; Bolesławie Chrobrym – pierwszym królu i zjeździe w Gnieźnie; ostatnim z Piastów – Kazimierzu Wielkim; królowej Jadwidze, Władysławie Jagielle i Unii Polsko-Litewskiej; Zawiszy Czarnym i grunwaldzkim zwycięstwie; Mikołaju Koperniku i krakowskich żakach; Walce z „potopem” szwedzkim – przeorze Augustynie Kordeckim i hetmanie Stefanie Czarnieckim; Janie III Sobieskim pod Wiedniem; Tadeuszu Kościuszce i kosynierach spod Racławic; Janie Henryku Dąbrowskim i Józefie Wybickim oraz polskim hymnie; Romualdzie Traugutcie i powstańczym państwie; Laureatce Nagrody Nobla – Marii Skłodowskiej-Curie, Józefie Piłsudskim i jego żołnierzach, Eugeniuszu Kwiatkowskim i budowie Gdyni; „Zośce”, „Alku” i „Rudym”; żołnierzu niezłomnym – Witoldzie Pileckim; papieżu Janie Pawle II; „Solidarności” i jej bohaterach.
5 KLASA
Dzieci uczą się już zgodnie z klasycznym podziałem na epoki. W 5 klasie poznają historię od starożytności do ostatnich Jagiellonów. Omawiają m.in.. takie tematy:
Cywilizacje starożytne
Świat islamski i Bizancjum
Średniowieczna Europa
Społeczeństwo i kultura średniowiecznej Europy
Polska w okresie wczesnopiastowskim
Polska w okresie rozbicia dzielnicowego
Polska w XIV–XV wieku
Wielkie odkrycia geograficzne
Europa w XV i XVI wieku
Polska i Litwa w czasach ostatnich Jagiellonów
6 KLASA
W 6 klasie uczniowie poznają czasy od Rzeczypospolitej Obojga Narodów do epoki napoleońskiej. Omawiają m.in. takie tematy:
Początki Rzeczypospolitej Obojga Narodów
Rzeczpospolita Obojga Narodów i jej sąsiedzi w XVII wieku
Europa w XVII i XVIII wieku
Rzeczpospolita Obojga Narodów w I połowie XVIII wieku
Powstanie Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej.
Wielka rewolucja we Francji
Rzeczpospolita w dobie stanisławowskiej
Walka o utrzymanie niepodległości w ostatnich latach XVIII wieku
Epoka napoleońska
7 KLASA
W 7 klasie uczniowie omawiają czas od kongresu wiedeńskiego do II wojny światowej. Między innymi takie tematy:
Europa po kongresie wiedeńskim.
Ziemie polskie w latach 1815–1848
Europa i świat w II połowie XIX i na początku XX wieku
Powstanie styczniowe
Ziemie polskie pod zaborami w II połowie XIX i na początku XX wieku
I wojna światowa
Sprawa polska w czasie I wojny światowej.
Europa i świat po I wojnie światowej
Odrodzenie państwa polskiego po I wojnie światowej
Wznoszenie państwowego gmachu II Rzeczypospolitej
Społeczeństwo i gospodarka II Rzeczypospolitej.
Droga do wojny
8 KLASA
W 8 klasie uczniowie omawiają czas od I wojny światowej do końca XX wieku. W tym:
Wrzesień 1939 roku. Agresja Niemiec (1 września) i Związku Sowieckiego (17 września)
II wojna światowa i jej etapy
Polska pod okupacją niemiecką i sowiecką
Sprawa polska w czasie II wojny światowej
Świat po II wojnie światowej.
Początki komunizmu w Polsce
Stalinizm w Polsce i jego skutki
Polska w latach 1957–1981
Dekada 1981–1989
Narodziny III Rzeczypospolitej
Miejsce Polski w pojałtańskim świecie
Język polski (lektury obowiązkowe)
4 KLASA
Jan Brzechwa, Akademia pana Kleksa
Janusz Christa, Kajko i Kokosz. Szkoła latania (komiks)
René Goscinny, Jean-Jacques Sempé, Mikołajek (wybór opowiadań)
Adam Mickiewicz, Powrót taty, Pani Twardowska, Pan Tadeusz (opisy)
Joanna Olech, Dynastia Miziołków
Józef Wybicki, Mazurek Dąbrowskiego
Wybrane podania i legendy polskie
Wybrane baśnie polskie i europejskie, w tym: Charles Perrault, Kopciuszek, Kot w butach, Sinobrody, Aleksander Puszkin, Bajka o rybaku i rybce, Jeanne Marie Leprince de Beaumont, Piękna i Bestia
Wybrane wiersze Władysława Bełzy, Jana Brzechwy, Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, Joanny Kulmowej, Juliana Tuwima
5 KLASA
Clive Staples Lewis, Opowieści z Narni. Lew, czarownica i stara szafa
Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz (zwyczaje i obyczaje)
Ferenc Molnar, Chłopcy z Placu Broni
Bolesław Prus, Katarynka
Juliusz Słowacki, W pamiętniku Zofii Bobrówny
Seweryna Szmaglewska, Czarne stopy
Wybrane mity greckie, w tym mit o powstaniu świata oraz np. mity o: Prometeuszu, Syzyfie itd..
Biblia, powstanie świata i człowieka oraz wybrane przypowieści ewangeliczne
Wybrane wiersze Jana Twardowskiego, Leopolda Staffa, Anny Kamieńskiej, Czesława Miłosza, Tadeusza Różewicza
6 KLASA
Antoni Czechow, Kameleon, Śmierć urzędnik a
Rafał Kosik, Felix, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi
Ignacy Krasicki, wybrane bajki
Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz (polowanie oraz koncert Wojskiego)
John Ronald Reuel Tolkien, Hobbit, czyli tam i z powrotem
Henryk Sienkiewicz, W pustyni i w puszczy
Wybrane wiersze Juliusza Słowackiego, Adama Mickiewicza, Zbigniewa Herberta
7 KLASA
Charles Dickens, Opowieść wigilijna
Aleksander Fredro, Zemsta
Jan Kochanowski, wybór fraszek, pieśni i trenów, w tym tren I, V, VII, VIII
Adam Mickiewicz, Reduta Ordona, Śmierć pułkownika, Świtezianka, II część Dziadów, Pan Tadeusz (historia Polski)
Ignacy Krasicki, Żona modna
Henryk Sienkiewicz, Quo vadis, Latarnik
Stefan Żeromski, Siłaczka
Wybrane wiersze Cypriana Kamila Norwida, Bolesława Leśmiana, Mariana Hemara, Kazimierza Wierzyńskiego, Jana Lechonia, Jerzego Lieberta
8 KLASA
Aleksander Kamiński, Kamienie na szaniec
Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz
Juliusz Słowacki, Balladyna
Antoine de Saint-Exupery, Mały Książę
Stefan Żeromski, Syzyfowe prace
Wybrane wiersze Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, Wisławy Szymborskiej, Jarosława Marka Rymkiewicza, Stanisława Barańczaka
Harmonogram prac
Podstawa w programie
Choć to nowa organizacja struktury szkolnictwa budzi najwięcej emocji, w dyskusji o reformie edukacji najważniejszy jest dokument, który MEN pokazało wczoraj – podstawy programowe i ramowe plany nauczania. To one określają, z jaką wiedzą dziecko wyjdzie po 12 l atach edukacji. Od realizacji podstaw programowych nie ma ucieczki. W centralnie planowanej oświacie, jaką kolejne rządy z upodobaniem cementują w Polsce, do realizacji podstaw nauczyciel jest przymuszony. Z nich rozliczany jest poprzez system egzaminów zewnętrznych. Nawet ci rodzice, którzy decydują się na edukację domową dzieci, muszą na koniec wykazać, że podstawy zrealizowali. Naukowcy badający systemy edukacyjne wprost piszą, że publiczna oświata realizuje ukryty program władzy. Ciężko byłoby nie skorzystać z takiej okazji. Niezależnie od tego, kto aktualnie jest u steru, warto więc przyglądać się podstawom programowym, zaglądać do zeszytów i podręczników. Warto sprawdzić, czy to, czego w danej chwili od najmłodszych wymaga państwo, zgadza się z naszą opinią. To w końcu na rodzicach, a nie państwowym molochu, spoczywa obowiązek wychowania własnych dzieci. Nie zapominajmy, że szkoła pełni tu jedynie funkcję pomocniczą.
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama