Wciąż nie wiadomo jednak, co z programami nauczania. Minister przekonuje, że podstawa programowa dla szkoły podstawowej będzie musiała uwzględniać to, jak do tej pory uczyły się dzieci. Być może dla roczników przejściowych będzie więc przypominać tę gimnazjalną. Dokument ma być gotowy jeszcze w tym roku.
Ważne zmiany od 1 września 2016 r. dla dzieci i rodziców | |
Tak było | Tak jest |
Od września do I klasy obowiązkowo musiałyby pójść sześciolatki, chyba że otrzymały odroczenie z poradni. | Od września do pierwszej klasy obowiązkowo idą siedmiolatki, a o umieszczeniu sześciolatka w szkole lub przedszkolu decydują samodzielnie rodzice. |
Co do zasady, zajęcia dydaktyczno-wychowawcze kończyły się w szkołach w ostatni piątek czerwca. | Zajęcia mają się kończyć w najbliższy piątek po 20 czerwca, czyli 23 czerwca 2017 r., a nie 30 czerwca 2017 r. |
Każdy uczeń po zakończeniu szkoły podstawowej musiał obowiązkowo przystąpić do sprawdziany szóstoklasisty. | Uchylony został przepis dotyczący organizowania obowiązkowego egzaminu po szóstej klasie szkoły podstawowej. Przy naborze do gimnazjów pozarejonowych będą brane pod uwagę szczególne predyspozycje uczniów. I tak: uwzględniane będą wyniki sprawdzianu predyspozycji językowych przeprowadzanego na warunkach ustalonych przez radę pedagogiczną szkoły albo wyniki prób sprawności fizycznej przeprowadzanych przez szkołę na warunkach ustalonych przez polskie związki sportowe. Poza tymi wynikami zamiast sprawdzianu szóstoklasisty będą uwzględniane oceny z języka polskiego, obcego nowożytnego i matematyki ze świadectwa na zakończenie szkoły podstawowej. |
Jeśli uczeń miał oceny z etyki i religi, do średnich końcowych wliczano ocenę, która była średnią ocen klasyfikacyjnych z tych zajęć, np. 3 z etyki i 5 z religi = 4. | Średnia ocen ucznia, który uczęszczał jednocześnie na religię i etykę, uwzględniać będzie obie oceny. |
Ważne zmiany od 1 września 2016 r. dla szkół | |
Nauczyciele szkół podstawowych i gimnazjów w ramach godzin karcianych musieli w ciągu tygodnia poświęcić dwie godziny na pracę z uczniami słabymi lub wybitnie zdolnymi. W szkołach ponadgimnazjalnych odpowiednio godzinę. Rozliczane były w systemie półrocznym. | Nie będzie już godzin karcianych, ale pozostaje zapis, że dyrektor szkoły może zlecić nauczycielowi dodatkowe zadania, które wynikają m.in. z założeń statutowych. |
Dyrektorzy szkół podstawowych i gimnazjów musieli przez trzy lata korzystać z zakupionych z dotacji budżetowej z podręczników do nauki języka obcego nowożytnego. Bez możliwości dokonywania zmian i dodatkowych zakupów. | Dyrektorzy szkół podstawowych i gimnazjów będą mieli możliwość zakupu dodatkowych podręczników lub materiałów edukacyjnych do nauki danego języka obcego nowożytnego dla uczniów. Taka możliwość będzie, jeśli się okaże, że w kolejnym roku lub latach szkolnych powstanie problem z niedopasowaniem części zakupionych dla wcześniejszych klas podręczników lub materiałów edukacyjnych do tego języka. |
Nauczyciel, który otrzymuje od MEN tytuł profesora oświaty, mógł liczyć na nagrodę, która była równowartością sześciu pensji. | Nauczyciel, który otrzymuje od MEN tytuł profesora oświaty. otrzyma 18 tys. zł nagrody. |
Ważne zmiany od 1 września 2016 r. dla gmin | |
Obecnie terminy postępowania rekrutacyjnego i postępowania uzupełniające do przedszkoli i pierwszej klasy podstawowej określał MEN w rozporządzeniu. | Terminy przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego i postępowania uzupełniającego, w tym składania dokumentów do publicznych przedszkoli oraz klas pierwszych publicznych szkół podstawowych, będzie określał do końca stycznia organ je prowadzący, czyli najczęściej gmina. |
Ważne zmiany dla gmin od 1 stycznia 2017 r. | |
Tak jest | Tak będzie |
Gmina ustalając dotację dla niepublicznej placówki, wyszukuje taką jednostkę terytorialną, w której koszty przedszkolaka są najniższe. Takim porównaniem posiłkuje się przy ustalaniu dotacji dla niepublicznych placówek. Jeśli miała własne, samorządowe przedszkole, taka możliwość znikała, wtedy musiała ustalać dotację na podstawie własnego przedszkola. | Gmina, w której nie ma przedszkola, będzie musiała szukać innej gminy podobnej pod względem terytorialnym, ludnościowym i ekonomicznym. Jeśli gmina jest miejsko-wiejska i na dodatek bardzo bogata, a nie ma własnego przedszkola, musi szukać takiej, która pod względem budżetu i liczebności mieszkańców jest do niej podobna. |
Gminy nie mają obowiązku upubliczniać wysokości udzielanej dotacji dla niepublicznych placówek. | Samorządy będą zobowiązane do publikowania w biuletynie informacji publicznej m.in. danych o przyznanej dotacji, a także liczbie dzieci branych pod uwagę przy ich wyliczaniu. |
Samorządy przy wyliczaniu dotacji dla niepublicznych placówek musiały brać pod uwagę również środki przyznane z UE na cele edukacyjne. | Nastąpi likwidacja podwójnego dotowania niepublicznych placówek. Po zmianach przy ustalaniu dotacji dla placówek niepublicznych samorządy nie będą już uwzględniać tych środków. |
Jeśli gmina ma w swoich placówkach niepełnosprawnego ucznia, to musi go brać pod uwagę przy naliczaniu dotacji dla niepublicznej placówki i jednocześnie wypłacać im środki w pełniej wysokości na niepełnosprawne dziecko w niepublicznej placówce. | Gmina przy naliczaniu dotacji nie będzie brać pod uwagę środków z subwencji, które otrzymała na niepełnosprawne dziecko. Ograniczy się tylko do przekazania takiej samej kwoty, jaka w samorządzie trafia na niepełnosprawne dziecko. |