Obecnie, aby zdać egzamin maturalny i uzyskać świadectwo dojrzałości niezbędne jest uzyskanie 30% punktów z egzaminu z matematyki. Spełnienie tego warunku może być nieosiągalne dla osób, które z uwagi na niepełnosprawność lub dyskalkulię doświadczają zaburzeń myślenia matematycznego. Przy czym zaburzenia te nie stanowią w rzeczywistości bariery dla podjęcia kształcenia w obszarach niezwiązanych bezpośrednio z matematyką, jak np. na kierunkach filologicznych lub artystycznych. Przepisy ustawy o systemie oświaty nie wprowadzają żadnych wyjątków, które mogłyby mieć zastosowanie w tych szczególnych sytuacjach.
„W naszej ocenie przepisy te nienależycie chronią prawa osób z niepełnosprawnościami w zakresie zagwarantowania im prawa do nauki i dostępu do wykształcenia jak również nie przewidują właściwych dostosowań dla osób z niepełnosprawnościami, które z uwagi na konsekwencje niepełnosprawności nie są w stanie zdać wszystkich obowiązkowych egzaminów maturalnych” – czytamy w wystąpieniu.
W piśmie podkreślono, że zgodnie z Konstytucją RP każdy ma prawo do nauki, a władze państwa zobowiązane są do zapewnienia obywatelom powszechnego i równego dostępu do wykształcenia. Ponadto Konwencja o Prawach Osób z Niepełnosprawnościami nakłada na państwa obowiązek zapewnia osobom z niepełnosprawnościami dostęp do powszechnego szkolnictwa wyższego na zasadzie równości z innymi osobami. Zapewnienie dostępu powinno odbyć się m.in. przez wprowadzenie racjonalnych usprawnień.
„Należy rozważyć, czy obecne przepisy dotyczące zdawania egzaminu maturalnego i dostosowań, które mogą być zastosowane względem osób z niepełnosprawnościami podczas przebiegu egzaminów, w sposób należyty respektują wyrażone w art. 24 Konwencji i art. 70 Konstytucji RP prawo osób z niepełnosprawnościami do edukacji” – zaapelowała HFPC w piśmie.