Dziecko przybywające z zagranicy ma być przyjmowane m.in. do publicznych punktów przedszkolnych, w takim samym trybie postępowania rekrutacyjnego jak obywatele polscy.
Tak wynika z projektu rozporządzenia ministra edukacji narodowej w sprawie warunków i trybu przyjmowania do publicznych przedszkoli, innych form wychowania przedszkolnego, szkół i placówek osób niebędących obywatelami polskimi oraz obywateli polskich, którzy pobierali naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw, a także organizacji dodatkowej nauki języka polskiego, dodatkowych zajęć wyrównawczych i nauki języka i kultury kraju pochodzenia. Ma wejść w życie 1 września 2015 r.
Projekt wskazuje również, jak należy postępować w sytuacji, gdy uczeń przybywający z zagranicy nie może przedłożyć dokumentów uprawniających do kontynuowania nauki w szkole. Zostanie wówczas zakwalifikowany do odpowiedniej klasy lub na semestr na podstawie rozmowy kwalifikacyjnej. Jej termin ustala dyrektor. W przypadku ucznia, który nie zna języka polskiego, rozmowę tę trzeba przeprowadzić w języku obcym, którym się on posługuje.
Inny tryb będzie obowiązywał uczniów przyjmowanych do publicznych szkół policealnych. Rekrutacja odbędzie się na podstawie świadectwa lub innego dokumentu wydanego za granicą. Musi on zostać uznany w Polsce za potwierdzający wykształcenie średnie. Ponadto projekt określa sposób postępowania, w sytuacji, gdy z przyczyn losowych udokumentowanie przebiegu kształcenia za granicą jest niemożliwe. Wtedy potwierdza się je na podstawie decyzji administracyjnej w tej sprawie, którą podejmuje kurator oświaty (właściwy ze względu na miejsce zamieszkania osoby ubiegającej się). Możliwość potwierdzenia w taki sposób posiadanego wykształcenia na poziomie średnim dotyczy wyłącznie osób, które uzyskały status uchodźcy lub ochronę uzupełniającą, a także są ofiarami konfliktów zbrojnych, klęsk żywiołowych oraz innych kryzysów humanitarnych spowodowanych przez naturę lub człowieka.
Etap legislacyjny
Projekt w trakcie konsultacji