Rada Główna Nauki i Szkolnictwa Wyższego (RGNiSW) nie zgadza się na dodanie do listy kierunków, które mogą być prowadzone w trybie jednolitych studiów magisterskich, m.in. architektury wnętrz, psychologii i biologii zwierząt oraz logopedii. Tak wynika z jej stanowiska do projektu nowelizacji rozporządzenia ministra edukacji i nauki w sprawie studiów.

Zakłada on m.in. rozszerzenie katalogu fakultetów, które mogą być prowadzone jako jednolite studia magisterskie. Obecnie tylko na nielicznych kierunkach można kształcić się w takim trybie. Większość jest dwustopniowa (licencjat i magisterium), a potem ewentualnie doktorat.
– Polska przystąpiła w 1999 r. do procesu bolońskiego będącego podstawą harmonizacji europejskiego szkolnictwa wyższego. Jego istotą jest organizacja kształcenia wyższego w formie trzech cykli i takie rozwiązania przyjęto jako fundament systemu szkolnictwa wyższego w naszym kraju. Jednolite studia magisterskie są w nim wyjątkiem od reguły, a lista takich wyjątków jest zawarta w porozumieniach międzynarodowych – przypomina prof. Marcin Pałys, przewodniczący RGNiSW.
Podkreśla, że każde rozszerzanie tej listy musi być uzasadnione i przeanalizowane pod kątem wpływu nie tylko na konkretny kierunek kształcenia i finanse uczelni lub, ale i na cały system szkolnictwa wyższego.
– Wymaga to dyskusji środowiskowej, analizy porównawczej rozwiązań w europejskim obszarze kształcenia i rzetelnie udokumentowanej oceny jakości dotychczasowego sposobu kształcenia. Wprowadzanie zmiany w trybie nagłym rada uważa za nieuzasadnione – wskazuje prof. Marcin Pałys.
Przedstawione przez MEiN uzasadnienie, w którym resort wskazuje, że: „Postulaty dotyczące wprowadzenia zmian w nowelizowanym rozporządzeniu w tym zakresie były zgłaszane zarówno przez uczelnie, jak i przez ministrów, z uwagi na potrzebę umożliwienia bardziej skutecznego uzyskiwania efektów uczenia się szczególnie istotnych z punktu widzenia przygotowania zawodowego absolwentów”, jest zdaniem RGNiSW tak ogólnikowe, że może odnosić się do każdego kierunku.
Projektowane rozporządzenie zakłada też umożliwienie ubiegania się o zaliczenie praktyk tym studentom, którzy w roku akademickim 2021/2022 wykonywali czynności w ramach zadań realizowanych przez podmioty zapewniające pomoc obywatelom Ukrainy. – Szybkie przyjęcie tej zmiany nie budzi wątpliwości, a ponieważ ma ona charakter interwencyjny, rada opiniuje ją pozytywnie – dodaje prof. Pałys.
Etap legislacyjny
Projekt po konsultacjach