Ministerstwo edukacji narodowej zmienia zmienia zasady szkoleń specjalistów sprawdzających arkusze egzaminacyjne. Jest to spowodowane zmianami w sprawdzianach dla szóstoklasistów i w egzaminach maturalnych. Modyfikacji ulegną również szkolenia dla osób, które będą sprawdzać prace gimnazjalne.
Egzaminatorzy nie stracą uprawnień do sprawdzania prac uczniów. Ale będą musieli przejść dodatkowe szkolenie.
Tak wynika z projektu nowelizacji rozporządzenia ministra edukacji narodowej w sprawie ramowego programu szkolenia kandydatów na egzaminatorów, sposobu prowadzenia ewidencji egzaminatorów oraz trybu wpisywania i skreślania egzaminatorów z ewidencji. Ma wejść w życie 14 dni od ogłoszenia.
Wprowadzenie nowych przepisów, które regulują zasady szkoleń wspomnianych specjalistów, jest spowodowane zmianami w sprawdzianach przeprowadzanych w ostatniej klasie szkoły podstawowej i w egzaminach maturalnych. Zaczną one obowiązywać w roku szkolnym 2014/2015.
Sprawdzian w podstawówkach będzie podzielony na dwie części. Egzaminatorzy zostaną przeszkoleni tylko w zakresie oceniania tej pierwszej, która obejmuje zadania otwarte. Druga, z zadaniami zamkniętymi, będzie weryfikowana za pomocą czytnika elektronicznego bez udziału specjalisty.
Zmienią się również egzaminy dojrzałości. Obecny rok szkolny jest ostatnim, w którym maturzyści na egzaminie ustnym z języka polskiego przedstawią prezentację. Uczeń wybiera jeden z listy tematów ustalonej przez nauczycieli polonistów w danej szkole i opracowuje wyznaczone zagadnienie.
W przyszłym roku szkolnym takiego obowiązku już nie będzie. Natomiast zdający wylosuje zadanie egzaminacyjne składające się z tekstu kultury (literackiego, o języku czy obrazie) z odnoszącego się do niego polecenia. W związku z tą zmianą Ministerstwo Edukacji Narodowej wykreśliło blok zajęć z konstruowania tematów do części ustnej egzaminu.
Planowane rozporządzenie wprowadza także zmiany w szkoleniu osób, które będą sprawdzać prace gimnazjalne. Wprowadza ono podejście holistyczne.
– Obecnie za każdą wykonaną poprawnie czynność uczeń otrzymuje punkty. Zmiana sposobu oceniania polega na tym, że egzaminator uwzględni postęp w drodze do rozwiązania tego zadania. Ważnym etapem jest pokonanie jego zasadniczej trudności. Istotna jest całość pracy, a nie jedynie poszczególne jej elementy – tłumaczy Wojciech Małecki, dyrektor Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej we Wrocławiu.
Taki sposób weryfikowania prac jest już obecnie stosowany w przypadku niektórych egzaminów.
– Na przykład od 2010 r. w ten sposób są sprawdzane prace maturalne z matematyki – wskazuje Roman Dziedzic, dyrektor Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Jaworznie.
Z projektu rozporządzenia wynika również, że egzaminatorzy, którzy obecnie mają uprawnienia do sprawdzania prac nie stracą ich, ale będą musieli uzupełnić swoje kwalifikacje. Przejdą dodatkowe szkolenie.
– Na ten cel Centralna Komisja Egzaminacyjna przeznaczy dodatkowe środki z funduszy UE – mówi Roman Dziedzic.
Etap legislacyjny
Projekt nowelizacji rozporządzenia w trakcie konsultacji społecznych