Podmiot, który otwiera żłobek, będzie mógł elektronicznie złożyć wniosek o jego wpisanie do gminnego wykazu.
Takie uprawnienie przewiduje rozporządzenie ministra pracy i polityki społecznej z 31 stycznia 2014 r. w sprawie wzorów dokumentów elektronicznych o wpis, zmianę oraz wykreślenie w rejestrze żłobków i klubów dziecięcych (Dz.U. poz. 193). Zostało właśnie opublikowane w Dzienniku ustaw. Wprawdzie możliwość elektronicznego zarejestrowania miejsca opieki teoretycznie istniała już od połowy lipca 2013 r., kiedy zaczęły obowiązywać umożliwiające to przepisy, to w praktyce nie można było tego zrobić, ponieważ brakowało potrzebnych do tego formularzy.
Ich wzory, które będą umieszczone w centralnym repozytorium dokumentów elektronicznych, zostały ustalone we wspomnianym rozporządzeniu. Określa ono trzy druki, które będzie można złożyć za pomocą platformy e-PUAP. Pierwszy z nich będzie stosowany w przypadku rejestrowania żłobka lub klubu dziecięcego, drugi – jeżeli zmienią się jakieś dane dotyczące prowadzonej placówki, np. jej adres, nazwa, numer REGON właściciela. Z kolei trzeci formularz trzeba będzie wysłać w sytuacji zakończenia działalności. Należy wówczas złożyć wniosek o wykreślenie miejsca opieki z samorządowego rejestru.
Prowadzący żłobek lub klub dziecięcy będzie też mógł nadal złożyć niezbędne dokumenty w formie papierowej. Musi jednak pamiętać, że wybór elektronicznej formy kontaktu nie zwolni go z konieczności wniesienia ustalonej przez gminę opłaty z tytułu rejestracji.
Etap legislacyjny
Wchodzi w życie 27 lutego 2014 r.