Takie zmiany wprowadza rozporządzenie ministra edukacji narodowej z 21 czerwca 2012 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie dopuszczania do użytku w szkole programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania oraz dopuszczania do użytku szkolnego podręczników. Trafiło ono właśnie do publikacji w Dzienniku Ustaw. Nowe prawo wejdzie w życie 14 dni od ogłoszenia.
Dzięki nowym przepisom resort ograniczył wydawcom możliwość składania wniosku o dopuszczenie do użytku szkolnego kolejnych wydań podręczników zmienionych w części stanowiącej nie więcej niż 20 proc. Dodatkowym kryterium ma być właśnie przedział czasowy – czyli nie wcześniej niż po upływie 3 lat od dnia dopuszczenia podręcznika do użytku szkolnego.
Z kolei resort edukacji w innej kwestii uległ naciskom wydawców. Wycofał się z pierwotnej propozycji, aby przy dopuszczaniu do użycia nowych podręczników wydawać ich elektroniczny odpowiednik. Nowe przepisy przewidują, że wydawnictwa, które zamierzają ubiegać się o dopuszczenie do sprzedaży nowych książek dla uczniów, nie zostaną zobowiązane do przygotowania – poza formą papierową – także ich e-odpowiednika. Będą mogły to zrobić, ale dobrowolnie.
Jeśli jednak zdecydują się na dołączenie do papierowego podręcznika także jego e -wersji, muszą spełnić dodatkowe warunki. Przede wszystkim musi być ona przejrzysta i łatwa do obsługi dla każdego ucznia. Co więcej, powinna zawierać nawigację, opcję wyszukiwania i opis instalacji. Resort edukacji chce także, aby zagwarantowano możliwość drukowania poszczególnych części e-podręcznika.
Nowe przepisy nakładają też na wydawców obowiązek dbania o bardziej przejrzystą szatę graficzną książek. Zdaniem MEN rzeczoznawcy, którzy opiniują projekty, często wskazywali, że rysunki lub tabele są nieczytelne. Zmiany mogą być też wprowadzane do podręczników nauczania wczesnoszkolnego. Powinny się w nich znaleźć materiały dotyczące edukacji polonistycznej, społecznej, przyrodniczej i matematycznej. Z kolei treści dotyczące muzyki, plastyki, zajęć technicznych czy też komputerowych nie muszą być zawierane w podręczniku.
W rozporządzeniu określono warunki, jakie powinien spełnić podręcznik przeznaczony do nauczania przedmiotów uzupełniających historia i społeczeństwo oraz przyroda w szkołach ponadgimnazjalnych. Podręczniki do tych przedmiotów będą musiały zawierać co najmniej cztery wątki ujęte w podstawie programowej kształcenia ogólnego. Określone też zostały wymagania dla podręczników przeznaczonych dla szkolnictwa zawodowego.
Etap legislacyjny
Czeka na publikację w Dz.U.