MEN chce, by doradztwo zawodowe było procesem trwającym przez wszystkie etapy edukacji. Będzie się on składał z części:
1) preorientacji zawodowej;
2) orientacji zawodowej;
3) zajęć z zakresu doradztwa zawodowego;
4) zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu;
5) zajęć z wychowawcą;
6) działań określonych w wewnątrzszkolnym systemie doradztwa zawodowego, w tym:
a) indywidualnych konsultacji z doradcą zawodowym,
b) indywidualnych lub grupowych wizyt u pracodawców.
Zdaniem MEN rozpoczęcie tego procesu już w przedszkolu jest uzasadnione, ponieważ już na tym etapie dziecko uczy się m.in. określać, co lubi robić, opowiadać o sobie i o tym kim chciałoby zostać, odgrywa także różne role w trakcie zabawy, dowiaduje się czym są zainteresowania zawodowe. W trakcie zajęć w przedszkolu poznaje także nazwy zawodów wykonywanych przez osoby z jego najbliższego otoczenia oraz nazwy przedmiotów i narzędzi wykorzystywanych w trakcie pracy.
Jak czytamy w uzasadnieniu do rozporządzenia: "Wszystkie działania szkoły związane z realizacją doradztwa zawodowego prowadzą do tego, że po zakończeniu edukacji, absolwent będzie posiadał wiedzę na temat własnych zasobów i możliwości ich wykorzystania na rynku pracy, będzie świadomy, iż samokształcenie i kształcenie ustawiczne jest nierozerwalnym elementem współczesnego rynku pracy, ponadto będzie potrafił poruszać się po współczesnym rynku pracy i poszukiwać pracy z wykorzystaniem aktywnych metod".
Zgodnie z rozporządzaniem, od 1 września br. doradztwo zawodowe realizowane będzie w oparciu o program wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego na dany rok szkolny, zawierający takie elementy jak m.in.:
metody, formy i terminy realizacji poszczególnych działań;
wskazanie osób odpowiedzialnych za realizację działań.
Jednocześnie w rozporządzeniu przewidziano, że do końca roku szkolnego 2021/2022, w przypadku braku nauczyciela posiadającego kwalifikacje doradcy zawodowego, będzie możliwe powierzenie prowadzenia zajęć z zakresu doradztwa zawodowego innemu nauczycielowi lub osobie niebędącej nauczycielem. Osoba ta musi posiadać przygotowanie uznane przez dyrektora szkoły za odpowiednie do prowadzenia danych zajęć. Zakłada się, iż dzięki takiemu rozwiązaniu w okresie przejściowym będzie możliwe uzupełnienie kwalifikacji przez pracownika szkoły lub zatrudnienie osoby posiadającej kwalifikacje nauczyciela doradcy zawodowego – określone w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli.