PORÓWNANIE PODSTAWY PROGRAMOWEJ OD 2017 ROKU | ||
UWAGA! Jedne i drugie wymagania posłużą Centralnej Komisji Egzaminacyjnej do opracowania egzaminu ósmoklasisty. | ||
Obowiązująca podstawa programowa | Nowa podstawa programowa | |
Struktura podstawy programowej | Zawiera zestaw celów i treści kształcenia przedstawionych w zrozumiałej dla odbiorcy formie (w języku wymagań z wykorzystaniem tzw. czasowników operacyjnych) | |
Zawiera, w formie opisu, zalecane warunki i sposób realizacji podstawy programowej | ||
Układ treści | Kumulatywny (treści realizowane narastająco, by kolejny etap nie powtarzał treści realizowanych w etapach poprzednich) | Spiralny (na kolejnych, wyższych etapach treści z etapów wcześniejszych są utrwalane i powtarzane) |
Średnia liczba wymagań w cyklu kształcenia | Większa | Mniejsza |
Przypisanie realizacji treści kształcenia do poszczególnych lat nauki | Nie występuje | Treści nauczania mniej więcej równomiernie rozdzielone do realizacji w poszczególnych latach nauki |
Kolejność realizacji treści kształcenia | Sugerowana zapisem w dokumencie, ale niewymagana | Obowiązkowa realizacja treści kształcenia w kolejności zapisanej w podstawie programowej |
Kształtowanie postaw | Aspekty wychowawcze obecne | Wyraźny nacisk na wychowawczy aspekt pracy szkoły |
Spójność treści kształcenia | Zalecana interdyscyplinarność kształcenia | Zastąpienie idei integracji międzyprzedmiotowej korelacją międzyprzedmiotową w ramach przedmiotów humanistycznych, przyrodniczych i ścisłych |
Praca metodą projektu | Obowiązkowy projekt edukacyjny dla uczniów gimnazjum | Praca metodą projektu edukacyjnego wskazana jako zadanie szkoły |
Blokowanie zajęć | Możliwe (choć w praktyce trudne do realizacji z uwagi na inne uwarunkowania prawne) | |
Umiejętności kluczowe (ponadprzedmiotowe) | Czytanie; myślenie matematyczne; myślenie naukowe; komunikowanie się w języku ojczystym i obcym w mowie i piśmie; posługiwanie się nowoczesnymi technologiami informacyjno-komunikacyjnymi; wyszukiwanie i korzystanie z informacji; umiejętność uczenia się; praca zespołowa | Sprawne komunikowanie się w języku ojczystym oraz w językach obcych nowożytnych, myślenie matematyczne i wykorzystywanie umiejętności matematycznych w życiu codziennym; praca z informacją (poszukiwanie, porządkowanie, krytyczna analiza); kreatywne rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem metod i narzędzi wywodzących się z informatyki oraz technik mediacyjnych; praca w zespole i społeczna aktywność; aktywny udział w życiu kulturalnym szkoły i środowiska lokalnego oraz kraju |
Wolontariat | Możliwy, ale nieobowiązkowy | Obowiązek zawarcia w statucie szkoły sposobu organizacji i realizacji zadań z zakresu wolontariatu. Wolontariat ma w szkołach funkcjonować na zasadzie dobrowolności |
Dodatkowe informacje dla odbiorców i realizatorów podstawy programowej | Zawiera komentarze do podstaw programowych każdego przedmiotu, dla którego opracowano podstawę programową |
STARY SYSTEM– CZYLI JAK BYŁO PRZED 1 WRZEŚNIA 2017 R. | NOWY SYSTEM– CZYLI JAK BĘDZIE OD WRZEŚNIA 2017 R. |
Wiek rozpoczęcia edukacji | |
Sześć–siedem lat. Jedynie w 2014 r. do szkoły musiały iść wszystkie 6-latki. W kolejnych latach wybór należał do rodziców. 7-latek musiał być objęty obowiązkiem szkolnym. | Sześć–siedem lat. Wybór będzie należał wyłącznie do rodziców. Mają prawo sześcioletnie dziecko zostawić w przedszkolu, zerówce szkolnej lub wysłać do pierwszej klasy. Siedmiolatek musi być objęty obowiązkiem szkolnym. |
ETAPY EDUKACJI | |
Obowiązkowa edukacja była podzielona na trzyletnie etapy kształcenia. Szkoła podstawowa obejmowała dwa etapy:● etap I – edukacja wczesnoszkolna w klasach I–III● etap II – nauczanie przedmiotowe w klasach IV–VI● etap III – trzyletnie gimnazjum● IV etap – szkoły ponadgimnazjalne, w których kształcenie odbywało się w dwóch zakresach: podstawowym i rozszerzonym. Nauka w zakresie podstawowym była kontynuacją gimnazjalnego kształcenia przedmiotowego i stanowiła jego programowe uzupełnienie. Zadanie kształcenia w zakresie rozszerzonym, realizowane w liceach ogólnokształcących i technikach, polegało na przygotowaniu uczniów do matury i dalszego kontynuowania nauki. Od drugiej klasy szkoły ponadgimnazjalnej uczniowie mieli pewną swobodę w wyborze 2–3 przedmiotów, które realizowali w zakresie rozszerzonym. Jedną z konsekwencji tych decyzji była konieczność zdawania co najmniej jednego z tych przedmiotów na maturze. Drugą była konieczność uczęszczania na zajęcia jednego z dwóch przedmiotów uzupełniających: przyrody lub historii i społeczeństwa | Obowiązkowa edukacja również będzie podzielona na etapy:● I etap edukacyjny trwający trzy lata – edukacja wczesnoszkolna w klasach I, II i IIIoraz● II etap edukacyjny trwający pięć lat – nauczanie przedmiotowe w klasach IV–VIII● III etap ponadpodstawowy1. Liceum ogólnokształcące – cztery lata2. Technikum – pięć lat3. Szkoła branżowa I stopnia – trzy lata (będzie mogła zostać uzupełniona przez dwuletnią szkołę branżową II stopnia). Pierwsi uczniowie ukończą branżową szkołę I stopnia w czerwcu 2020 r., dlatego branżowe szkoły II stopnia rozpoczną swoją działalność od roku szkolnego 2020/2021.Absolwenci liceum ogólnokształcącego, technikum i branżowej szkoły II stopnia otrzymają takie samo świadectwo dojrzałości umożliwiające podjęcie studiów. Licealiści niedecydujący się na studiowanie będą mogli kontynuować naukę w szkołach policealnych.Przez dwa lata do 2019 r. będzie trwało wygaszanie gimnazjum*Uczniowie, którzy w czerwcu tego roku skończyli I klasę gimnazjum, przejdą do II, a we wrześniu 2018 r. rozpoczną III klasę gimnazjum. To będzie ostatni rocznik, który zakończy istnienie gimnazjum |
EGZAMINY | |
Po VI klasiePo szóstej klasie uczniowie pisali egzamin zewnętrzny, tzw. sprawdzian szóstoklasisty. Stanowił on postawę oceny przebiegu kształcenia, pracy szkół i osiągnięć ucznia. Nie decydował o dalszych losach ucznia, bo kształcenie w gimnazjach było obowiązkowe i zrejonizowane. Po raz ostatni odbył się w roku 2016/2017PrzebiegI część – sprawdzała opanowanie wiadomości i umiejętności z języka polskiego i matematykiII część – z języka obcegoPo III gimnazjumUkończenie gimnazjum było związane z obowiązkiem stawienia się na egzaminie gimnazjalnym. Wyniki decydowały o rekrutacji do szkoły ponadgimnazjalnejPrzebiegI część – humanistyczna (z zakresu historii i wiedzy o społeczeństwie oraz z zakresu języka polskiego),II część – matematyczno-przyrodnicza (z zakresu przedmiotów przyrodniczych i matematyki)III część – z języka obcego nowożytnego w zakresie podstawowym. Uczniowie, którzy do egzaminu wybrali język obcy, którego nauka w gimnazjum była kontynuacją nauki ze szkoły podstawowej, musieli zdawać dodatkowy egzamin z tego języka w zakresie rozszerzonym.Projekt – każdy gimnazjalista musiał wziąć udział w realizacji projektu edukacyjnego i publicznej prezentacji jego wynikówPo liceum i technikumMatura, która składała się z III części:I – język polskiII – matematykaIII – język nowożytnyŚwiadectwo dojrzałości otrzymywał absolwent, który z wszystkich przedmiotów obowiązkowych uzyska co najmniej 30 procent możliwych do uzyskania punktówPo szkole zawodowejEgzamin zawodowy składał się z części pisemnej i części praktycznej. Uczniowie, w zależności od liczby kwalifikacji wyodrębnionych w danym zawodzie, zdawali od jednego do trzech egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe | Po VIII klasieEgzamin ósmoklasisty – pierwszy odbędzie się w roku szkolnym 2018/2019 i po raz pierwszy będą go zdawali uczniowie, którzy rozpoczną od września tego roku siódmą klasę. Osiągnięcia egzaminacyjne uczniów będą przedstawione w postaci wyników: procentowego oraz na skali centylowej (uczeń dowie się, jak wypadł na tle reszty zdających)PrzebiegW latach: 2018/2019, 2019/2020 i 2020/2021 będzie się składał z trzech obowiązkowych części:I – język polskiII – język nowożytnyIII – matematykaOd roku 2021/2022 będzie się składał z czterech części:I – język polskiII – język nowożytnyIII – matematykaIV – jeden z wybranych przedmiotów – historia, biologia, chemia, fizyka lub geografiaPo liceum i technikumMatura, która będzie się składać z czterech części:I – język polskiII – matematykaIII – język nowożytnyIV – minimum jeden wybrany przedmiot na poziomie rozszerzonymŚwiadectwo dojrzałości otrzyma absolwent, który z wszystkich przedmiotów obowiązkowych oraz jednego wybranego przedmiotu dodatkowego (na tym polega różnica z dotychczasową maturą) uzyska co najmniej 30 procent możliwych do osiągnięcia punktówSzkoła branżowa I stopniaAbsolwenci branżowej szkoły I stopnia będą przystępowali tylko do jednego egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe. Zgodnie z założeniami reformy wszystkie zawody przyporządkowane do tego typu szkoły będą zawodami jednokwalifikacyjnymi, a część z nich będzie miała kwalifikację wspólną z zawodem nauczanym na poziomie technikum. Dzięki temu uczniowie będą mogli kontynuować naukę w branżowej szkole II stopnia i uzyskać wykształcenie średnie branżowe i tytuł technikaSzkoła branżowa II stopniaEgzamin dojrzałości umożliwiający podjęcie studiów (matura z przedmiotów obowiązkowych) |
PODSTAWA PROGRAMOWA | |
Według starej podstawy programowej (czyli takiej, która obowiązywała również przed 1 września 2017 r.) będą uczyli się tegoroczni uczniowie II, III, V i VI klasy szkoły podstawowej, II i III klasy gimnazjum oraz szkół ponadgimnazjalnychJak?Dokument potocznie nazywany podstawą programową zawiera szczegółowy wykaz wymagań edukacyjnych wobec uczniów kończących kolejne etapy kształcenia. Po raz pierwszy wyróżniono wymagania ogólne (cele kształcenia) i szczegółowe (treści kształcenia). Szczegółowość zapisów sformułowanych w oparciu o czasowniki operacyjne ułatwiała przebieg procesu nauczania – zarówno nauczycielom, jak i uczniom. Dokument ten zastąpił standardy wymagań egzaminacyjnych, na podstawie których wcześniej przeprowadzano egzaminy zewnętrzne | W tym roku według nowej podstawy programowej będą uczyć się uczniowie:● I, IV i VII klasy szkoły podstawowej● I klasy branżowych szkół I stopniaWedług nowej podstawy programowej będą także uczyli się uczniowie klas pierwszych trzyletnich branżowych szkół I stopnia, czteroletnich techników dla młodzieży oraz słuchacze I semestru szkół policealnych. W branżowych szkołach I stopnia uczniowie, tak jak dotychczas, będą mogli uczyć się w klasach wielozawodowychJak?Zawiera spis obowiązkowych zestawów celów kształcenia i treści nauczania dla każdego etapu edukacyjnego. Konstrukcja nowej podstawy przypomina starą. Cele kształcenia (wymagania ogólne) i treści nauczania (cele szczegółowe) są przedstawione w formie opisu odpowiednio ogólnych i szczegółowych wymagań dotyczących wiedzy i umiejętności wymaganych od ucznia po zakończeniu każdego etapu edukacyjnego. Cele kształcenia mają charakter długofalowy i dlatego zostały zapisane z użyciem czasowników wieloznacznych, np. dostrzeganie zależności..., doskonalenie umiejętności..., rozwijanie..., wykorzystywanie..., stosowanie..., analizowanie..., obserwowanie... itp. Wskazują one kierunek pracy, aby rozwinąć u uczniów wyszczególnione umiejętności, i powinny być realizowane w oparciu o treści przedstawione w wymaganiach szczegółowych |