statystyki

Aplikacja: Sąd nie zweryfikuje wyników kolokwiów

autor: Michał Kowalski24.09.2015, 17:30
Wojewódzki sąd administracyjny, oddalając skargę aplikantki, stwierdził, że przepisy nie dają sądowi administracyjnemu podstaw prawnych do wkraczania w sferę działania zastrzeżonego dla organów samorządu radców

Wojewódzki sąd administracyjny, oddalając skargę aplikantki, stwierdził, że przepisy nie dają sądowi administracyjnemu podstaw prawnych do wkraczania w sferę działania zastrzeżonego dla organów samorządu radcówźródło: ShutterStock

Jeżeli prawnik w ciągu trzech lat trwania szkolenia radcowskiego zaliczył tylko pierwszy rok z powodu niezdanych egzaminów, to korporacja prawnicza skreśli go z listy aplikantów.

TEZA Postępowanie w sprawie skreślenia z listy aplikantów radcowskich nie jest właściwym trybem do weryfikacji wyników kolokwiów przeprowadzanych w ramach aplikacji radcowskiej przez okręgowe izby radców prawnych.

STAN FAKTYCZNY Rada Okręgowa Izby Radców Prawnych (OIRP) podjęła uchwałę, mocą której skreśliła aplikantkę z listy aplikantów radcowskich.

Wskazano, że nie zaliczyła II roku w 2012 r., a uprzednio powtarzała I rok z uwagi na brak pozytywnych wyników kolokwiów. Rada zaznaczyła jednocześnie, że weryfikacja zakwestionowanych zadań przygotowanych na kolokwia nie leży w jej kompetencji, a zastrzeżenia odnoszące się do poprawności sformułowanych odpowiedzi były przedmiotem badania przez komisję egzaminacyjną.

Rozpoznając odwołanie, prezydium Krajowej Rady Radców Prawnych utrzymało w mocy uchwałę.

Wojewódzki sąd administracyjny, oddalając skargę aplikantki, stwierdził, że przepisy nie dają sądowi administracyjnemu podstaw prawnych do wkraczania w sferę działania zastrzeżonego dla organów samorządu radców, do której w myśl art. 38 ust. 1 ustawy o radcach prawnych (Dz.U. z 1982 r. nr 19 poz. 145 ze zm.) zalicza się organizację i prowadzenie aplikacji radcowskiej.


Pozostało 83% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Komentarze (2)

  • Agnieszka(2015-09-24 21:00) Zgłoś naruszenie 00

    Na podstawie art. 1 pkt 2 Ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz.U. z 2013 r., poz. 267 ze zm.) można dowieść, iż organy samorządu zawodowego są innymi podmiotami, które są powołane z mocy prawa lub na podstawie porozumień do załatwiania spraw określonych w pkt 1, a więc spraw indywidualnych rozstrzyganych w drodze decyzji administracyjnych. (CZ. MARTYSZ: Komentarz do art. 1. W: Kodeks postępowania administracyjnego. Komentarz. T. 1. Komentarz do art. 1-103. Wyd. 3. Warszawa 2010, s. 51). Jako przykład można przytoczyć wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 15 stycznia 1982 r., (II SA 752/82), w którym Sąd stwierdził, iż uchwała ówczesnej Rady Adwokackiej w sprawie wpisu na listę adwokatów jest decyzją w rozumieniu kodeksu postępowania administracyjnego. Uchwała ta zawiera bowiem jednostronne rozstrzygnięcie w sprawie indywidualnej, podjęte przez organ samorządu zawodowego w sferze stosunków zewnętrznych. Należy zaznaczyć, że organy samorządu zawodowego w myśl art. 115 § 13 pkt 4 k.k., są funkcjonariuszami publicznym w takim zakresie, w jakim „uprawnieni są do wydawania decyzji administracyjnych”. (J. MAJEWSKI: Komentarz do art. 115. W: Kodeks karny. Część ogólna. T. 1. Komentarz do art. 1-116 k.k. Red. A. ZOLL. Wyd. 4. Warszawa 2012, s. 1406). Charakter pełnionej funkcji czyni ich funkcjonariuszami publicznymi, którymi są tylko przy wydawaniu decyzji administracyjnych. (A. ZOLL: Komentarz do art. 115. W: Kodeks karny. Część ogólna. Komentarz do art. 1-116 Kodeksu karnego. K. BUCHAŁA, A. ZOLL. Kraków 1998, s. 639). Podsumowując można stwierdzić, że WSA w Warszawie powinien wiedzieć, że ma do czynienia z organem wykonującym zlecone zadania publiczne. W związku z powyższym to WSA a nie kto inny dokonuje sądowej kontroli legalności aktów wydawanych przez organy samorządu.

    Odpowiedz
  • avvocate(2015-10-03 16:44) Zgłoś naruszenie 00

    Dzialanie ORA musi byc niezgodne z ustawa o adwokaturze.a nie regulaminem aplikacji,ktory nie jest aktem prawa powszechnie obowiazujacego.zdarzaja sie jednak sutuacje iz jest niezgodne i z jednym z drugim.Dzieje sie glownie w sytuacji gdy decydujacy status adwokata w w Polsce zawdzieczaja wylacznie koneksjom rodzinnym badz nadmiernemu uprzywilejowaniu jakim jest mozliwosc obejscia egzaminow zawodowych przez dr hab.nauk w Polsce (nieosiagalne za granica).I sytuacja taka jak polska w ktorej absolutnie zaden magister prawa nie zostanie prawnikiem ( w ogole i tym zawodowym) bez zdania egzaminow zawodowych moze rodzic pewne naduzycia.W szczegolnosci kiedy decydenci pracuja w konkurencyjnych kancelariach polskich,ktore blokuja wejscie na rynek korporacji miedzynarodowych i stanowia zwykla .nieuczciwa konkurencje.Niektorzy sie nawet publicznie osmieszaja,wszak pecunia non olet.

    Nie warto na sile robic z mercedesy syrenki,albo ze zwyklego nauczyciela akademickiego naukowca,a tymbardziej adwokata gdyz moze to przerosnac jego ogolne mozliwosci.

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

Szukaj

Polecane