statystyki

Aplikacja: Sąd nie zweryfikuje wyników kolokwiów

autor: Michał Kowalski24.09.2015, 17:30
Wojewódzki sąd administracyjny, oddalając skargę aplikantki, stwierdził, że przepisy nie dają sądowi administracyjnemu podstaw prawnych do wkraczania w sferę działania zastrzeżonego dla organów samorządu radców

Wojewódzki sąd administracyjny, oddalając skargę aplikantki, stwierdził, że przepisy nie dają sądowi administracyjnemu podstaw prawnych do wkraczania w sferę działania zastrzeżonego dla organów samorządu radcówźródło: ShutterStock

Jeżeli prawnik w ciągu trzech lat trwania szkolenia radcowskiego zaliczył tylko pierwszy rok z powodu niezdanych egzaminów, to korporacja prawnicza skreśli go z listy aplikantów.

TEZA Postępowanie w sprawie skreślenia z listy aplikantów radcowskich nie jest właściwym trybem do weryfikacji wyników kolokwiów przeprowadzanych w ramach aplikacji radcowskiej przez okręgowe izby radców prawnych.

STAN FAKTYCZNY Rada Okręgowa Izby Radców Prawnych (OIRP) podjęła uchwałę, mocą której skreśliła aplikantkę z listy aplikantów radcowskich.

Wskazano, że nie zaliczyła II roku w 2012 r., a uprzednio powtarzała I rok z uwagi na brak pozytywnych wyników kolokwiów. Rada zaznaczyła jednocześnie, że weryfikacja zakwestionowanych zadań przygotowanych na kolokwia nie leży w jej kompetencji, a zastrzeżenia odnoszące się do poprawności sformułowanych odpowiedzi były przedmiotem badania przez komisję egzaminacyjną.

Rozpoznając odwołanie, prezydium Krajowej Rady Radców Prawnych utrzymało w mocy uchwałę.

Wojewódzki sąd administracyjny, oddalając skargę aplikantki, stwierdził, że przepisy nie dają sądowi administracyjnemu podstaw prawnych do wkraczania w sferę działania zastrzeżonego dla organów samorządu radców, do której w myśl art. 38 ust. 1 ustawy o radcach prawnych (Dz.U. z 1982 r. nr 19 poz. 145 ze zm.) zalicza się organizację i prowadzenie aplikacji radcowskiej.


Pozostało jeszcze 83% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Komentarze (2)

  • Agnieszka(2015-09-24 21:00) Zgłoś naruszenie 00

    Na podstawie art. 1 pkt 2 Ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz.U. z 2013 r., poz. 267 ze zm.) można dowieść, iż organy samorządu zawodowego są innymi podmiotami, które są powołane z mocy prawa lub na podstawie porozumień do załatwiania spraw określonych w pkt 1, a więc spraw indywidualnych rozstrzyganych w drodze decyzji administracyjnych. (CZ. MARTYSZ: Komentarz do art. 1. W: Kodeks postępowania administracyjnego. Komentarz. T. 1. Komentarz do art. 1-103. Wyd. 3. Warszawa 2010, s. 51). Jako przykład można przytoczyć wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 15 stycznia 1982 r., (II SA 752/82), w którym Sąd stwierdził, iż uchwała ówczesnej Rady Adwokackiej w sprawie wpisu na listę adwokatów jest decyzją w rozumieniu kodeksu postępowania administracyjnego. Uchwała ta zawiera bowiem jednostronne rozstrzygnięcie w sprawie indywidualnej, podjęte przez organ samorządu zawodowego w sferze stosunków zewnętrznych. Należy zaznaczyć, że organy samorządu zawodowego w myśl art. 115 § 13 pkt 4 k.k., są funkcjonariuszami publicznym w takim zakresie, w jakim „uprawnieni są do wydawania decyzji administracyjnych”. (J. MAJEWSKI: Komentarz do art. 115. W: Kodeks karny. Część ogólna. T. 1. Komentarz do art. 1-116 k.k. Red. A. ZOLL. Wyd. 4. Warszawa 2012, s. 1406). Charakter pełnionej funkcji czyni ich funkcjonariuszami publicznymi, którymi są tylko przy wydawaniu decyzji administracyjnych. (A. ZOLL: Komentarz do art. 115. W: Kodeks karny. Część ogólna. Komentarz do art. 1-116 Kodeksu karnego. K. BUCHAŁA, A. ZOLL. Kraków 1998, s. 639). Podsumowując można stwierdzić, że WSA w Warszawie powinien wiedzieć, że ma do czynienia z organem wykonującym zlecone zadania publiczne. W związku z powyższym to WSA a nie kto inny dokonuje sądowej kontroli legalności aktów wydawanych przez organy samorządu.

    Odpowiedz
  • avvocate(2015-10-03 16:44) Zgłoś naruszenie 00

    Dzialanie ORA musi byc niezgodne z ustawa o adwokaturze.a nie regulaminem aplikacji,ktory nie jest aktem prawa powszechnie obowiazujacego.zdarzaja sie jednak sutuacje iz jest niezgodne i z jednym z drugim.Dzieje sie glownie w sytuacji gdy decydujacy status adwokata w w Polsce zawdzieczaja wylacznie koneksjom rodzinnym badz nadmiernemu uprzywilejowaniu jakim jest mozliwosc obejscia egzaminow zawodowych przez dr hab.nauk w Polsce (nieosiagalne za granica).I sytuacja taka jak polska w ktorej absolutnie zaden magister prawa nie zostanie prawnikiem ( w ogole i tym zawodowym) bez zdania egzaminow zawodowych moze rodzic pewne naduzycia.W szczegolnosci kiedy decydenci pracuja w konkurencyjnych kancelariach polskich,ktore blokuja wejscie na rynek korporacji miedzynarodowych i stanowia zwykla .nieuczciwa konkurencje.Niektorzy sie nawet publicznie osmieszaja,wszak pecunia non olet.

    Nie warto na sile robic z mercedesy syrenki,albo ze zwyklego nauczyciela akademickiego naukowca,a tymbardziej adwokata gdyz moze to przerosnac jego ogolne mozliwosci.

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

Szukaj

Polecane