statystyki

Spór o opłaty na łódzkim odcinku A1. Samorządy boją się, że zostaną "rozjechane przez TIR-y"

autor: Konrad Majszyk, Tomasz Żółciak31.08.2016, 07:40; Aktualizacja: 31.08.2016, 10:10
autostrada Polska

Łódź to niejedyne polskie miasto, które dąży do wprowadzenia obostrzeń dotyczących tranzytu. Władze Lublina zastanawiają się nad stałym zakazem wjazdu w ciągu dnia na teren miasta ciężarówek o masie przekraczającej 16 ton.źródło: ShutterStock

Samorządowcy i mieszkańcy boją się, że ich miejscowości zostaną rozjechane przez tiry próbujące omijać autostradę, gdy stanie się ona płatna.

Reklama


Na początku lipca GDDKiA otworzyła odcinek autostrady A1 między Strykowem i Tuszynem. Nowa droga pełni funkcję wschodniej obwodnicy Łodzi. Od 1 października na tym odcinku zostanie wprowadzona opłata viaTOLL dla pojazdów powyżej 3,5 tony. Lokalne władze chcą jednak, żeby pozostał on darmowy, bo inaczej samochody będą uciekać na lokalne drogi. W poniedziałek o sytuacji dyskutować będą przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, wojewody i samorządów.

Prezydent Łodzi Hanna Zdanowska przekonuje, że tiry już robią sobie skrót przez Łódź – w szczególności w nocy, kiedy nie ma korków, a regularna sygnalizacja jest wyłączona. I nie można wykluczyć, że od 1 października proceder się nasili. Podobne zjawisko można było zaobserwować kilka lat temu w Wielkopolsce, gdy opłaty pojawiły się na A2. Tiry, chcąc ominąć płatne odcinki należące do GDDKiA i spółki Autostrada Wielkopolska, korzystały z równoległej krajówki nr 92, rozjeżdżając jezdnie w tamtejszych gminach. Ostatecznie ta równoległa trasa też została częściowo objęta opłatami dla tirów.

Początkowo Łódź chciała na własną rękę wprowadzić na swoim terenie zakaz wjazdu dla pojazdów powyżej 12 ton. Zaprotestowały m.in. Aleksandrów Łódzki, Zgierz i Konstantynów Łódzki, obawiając się, że ciężarówki skierują się w ich stronę. Samorządowcy zaproponowali więc wojewodzie taki sposób wyłączenia dróg, żeby wspólnie chronić przed rozjeżdżaniem większy obszar aglomeracji łódzkiej. Nowy projekt organizacji zakłada zakaz wjazdu tirów na odcinki DK 71 w kierunku południowym i DK 72 w zachodnim.

Co na to GDDKiA? Według rzecznika łódzkiego oddziału Macieja Zalewskiego te drogi służą tranzytowi. Jak tłumaczy, jedynym przypadkiem, kiedy można wprowadzić takie ograniczenia, są bariery techniczne. Jak nieoficjalnie ustaliliśmy, władze Konstantynowa są w posiadaniu ekspertyz, które dowodzą, że DK71 przebiegająca przez sam środek gminy nie spełnia warunków dla ruchu tranzytowego.

W łódzkim magistracie usłyszeliśmy, że pomysłem samorządowców na pozbycie się tirów jest rezygnacja z opłat viaTOLL na nowym odcinku autostrady A1 Tuszyn – Stryków – m.in. z takim postulatem przyjdą na poniedziałkowe spotkanie do GDDKiA. Na odstąpienie od pobierania e-myta szans jednak nie ma. – Przychody z opłat za przejazd zasilają Krajowy Fundusz Drogowy, który jest podstawowym źródłem finansowania inwestycji na drogach krajowych. W oparciu o fundusze KFD pozyskiwane są środki na ten cel z budżetu UE – tłumaczy Elżbieta Kisil, rzeczniczka Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa. Jak twierdzi, przewoźnikom drogowym nie opłaca się zjeżdżać do centrów miast.


Pozostało jeszcze 62% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję
Więcej na ten temat

Reklama


Artykuły powiązane

Reklama

Komentarze (1)

  • as(2016-09-01 07:14) Zgłoś naruszenie 00

    a u nas w tarnowie samorzad ma sie dobrze i nikt nie mysli o alei Jana Pawła i o mieszkańcach oś Westerplatte i Zielonego tiry jeżdża szybko chociaz jest 50km/h a w nocy spanie przy otwartych oknach jest nie mozliwe nie mowiac o spalinach , a droga juz sie rozwarstwila a stacja paliw przy aleji zrobila dla nich parking to jakis absurd a wladze tylko taksuja kto bedzie rzadzil ta pipidówka

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Galerie

Reklama