statystyki

Inwestycyjna ofensywa portów lotniczych. Pasażerów czeka rewolucja

autor: Konrad Majszyk, Damian Furmańczyk17.02.2016, 07:38; Aktualizacja: 17.02.2016, 08:14
Polskie porty rosną szybko

Polskie porty rosną szybkoźródło: Dziennik Gazeta Prawna

Dłuższe pasy startowe, przestronniejsze terminale, pojemniejsze parkingi (tak dla samolotów, jak i samochodów), hotele, nowoczesne systemy nawigacyjne – porty lotnicze błyskawicznie reagują na przyrost pasażerów.

reklama


reklama


Lotnisko Chopina w 2015 r. obsłużyło 11,2 mln osób, a w obecnym ma apetyt na 12 mln. Tylko w styczniu z usług portu skorzystało prawie 740 tys. pasażerów, czyli o niemal 7 proc. więcej niż przed rokiem. W połowie 2015 r. zakończyła się przebudowa terminala A, która zwiększyła przepustowość do ok. 25 mln pasażerów rocznie. Powstała też płyta postojowa ze stanowiskami dla 12 średnich samolotów. Wydatki inwestycyjne wyniosły 85 mln zł.

W 2016 r. suma ta ma być niemal trzy razy większa. Na pewno będzie kontynuowana budowa tzw. kolejowego frontu rozładunkowego, w ramach którego jeszcze w tym roku paliwo dla Lotniska Chopina będzie mogło dostarczać więcej firm niż obecnie. Powstaną także parking przy al. Krakowskiej i nowa droga patrolowa po południowej stronie portu.

Ze wstępnych planów wynika, że do 2020 r. Chopin przeznaczy na inwestycje co najmniej 400 mln zł, np. na wydłużenie pirsu północnego oraz terminal Cargo 2. Ten plan inwestycji może się jednak zmienić, kiedy wykrystalizuje się model warszawskiego duoportu. Nowy dyrektor PPL Mariusz Szpikowski zasugerował, że w perspektywie kilku lat nie można wykluczyć przeniesienia długodystansowych lotów do Modlina.

Bardziej zdecydowane jest szefostwo uruchomionego kosztem 330 mln zł lotniska w Modlinie. Tu potrzeba inwestycji jest paląca. W 2015 r. port obsłużył prawie 2,6 mln osób (głównie klientów Ryanaira), a w 2016 r. licznik ma dojść do 3 mln. A to już tylko o krok od granicy przepustowości wynoszącej 3,5 mln. – Już w tym roku wydamy prawie 8 mln zł – zapowiada Magdalena Bojarska, rzeczniczka portu w Modlinie. W pierwszym etapie dwukrotnie powiększona zostanie strefa odlotów, w drugim – hala przylotów. Całkowity koszt tych inwestycji to 50 mln zł. Mają być gotowe na przełomie 2018 i 2019 r. W celu pozyskania finansowania port planuje wyemitować obligacje albo zaciągnąć kredyt.


Pozostało jeszcze 72% treści
Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub wykup dostęp
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję

reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Prawo na co dzień

Galerie

reklama