PKP Cargo podpisało porozumienie ze związkami zawodowymi w ramach toczącego się od czerwca sporu zbiorowego. Strony uzgodniły Pakt Gwarancji Pracowniczych, zakładający m.in. 4-letnie i 10-letnie gwarancje zatrudnienia oraz wypłatę premii prywatyzacyjnej w formie akcji pracowniczych w przypadku jeżeli dojdzie do debiutu giełdowego PKP Cargo, planowanego na IV kw. br. podała spółka w komunikacie.

"Z punktu widzenia pracowników, zawarte porozumienie to - w przypadku debiutu giełdowego - konkretne korzyści w postaci premii na sfinansowanie zakupu akcji pracowniczych i gwarancji zatrudnienia" powiedział prezes PKP Cargo Łukasz Boroń, cytowany w komunikacie.

Po debiucie giełdowym pracownicy obejmą akcje w ramach nowej emisji. Szacunkowa wysokość premii to ok. 165 mln zł brutto, podano również. Porozumienie uwzględniło także postulaty strony społecznej, aby pracownicy mieli prawo do desygnowania przedstawicieli do organów korporacyjnych spółki.

"Podpisany Pakt wchodzi w życie z dniem pierwszego notowania akcji spółki na rynku regulowanym GPW w Warszawie. Niemniej jednak zapisy Paktu obowiązują do 31 marca 2014 roku. Jeśli do 31 marca 2014 roku nie nastąpi pierwsze notowanie akcji PKP Cargo na rynku regulowanym GPW, Pakt będzie traktowany jako niezawarty" - wyjaśniono.

W komunikacie przypomniano, że PKP Cargo kontynuuje przygotowania do debiutu giełdowego.

"Czekamy na zatwierdzenie prospektu emisyjnego przez Komisję Nadzoru Finansowego. Debiut planujemy na IV kwartał tego roku. W kontekście przygotowań do upublicznienia spółki cieszy nas coraz lepsza sytuacja na rynku przewozów towarów w Polsce. Według danych Urzędu Transportu Kolejowego, lipiec był rekordowym miesiącem bieżącego roku zarówno pod względem przewiezionej masy towarów, jak i wykonanej pracy przewozowej" - powiedział członek Zarządu PKP Cargo odpowiedzialny za finanse i przygotowania do debiutu giełdowego Adam Purwin, cytowany w komunikacie.

PKP Cargo działa w segmentach: przewozów towarów, intermodalnych, spedycji, oraz napraw taboru, posiada własne zaplecze modernizacyjne i własne terminale przeładunkowe. Spółka jest przewoźnikiem nr 1 w Polsce (60% udziału w rynku) oraz drugim przewoźnikiem w Unii Europejskiej. W 2012 roku, spółka przewiozła ok. 117 mln ton ładunków. Może wykonywać samodzielne przewozy nie tylko w Polsce, ale także w Czechach, na Słowacji, w Austrii, w Niemczech, Belgii i na Węgrzech.