Pociągi Pendolino mają być chlubą polskiej kolei. Każdy z nich zostanie pomalowany w srebrno-niebieskie barwy. Jak się dowiedział DGP, w ostatniej chwili przepadł pomysł wymalowania orła na dziobie. PKP wycofały się też z nazwy „Bielik”, na którą wcześniej ogłoszono konkurs. Teraz polskie Pendolino nazywa się EIC Premium.

Po prezentacji skład EIC Premium pojedzie do Żmigrodu, gdzie na torze doświadczalnym Instytutu Kolejnictwa rozpocznie jazdy próbne. Harmonogram jest rozpisany co do dnia. Od 13 października ma trafić na testy na zwykłych liniach kolejowych, m.in. w rejonie Olsztyna i Nowego Sącza. Potem na CMK będzie sprawdzana jego prędkość oraz działanie systemów, np. ERTMS, który ostrzega maszynistę i zatrzymuje pociąg w sytuacjach awaryjnych.

Najbardziej widowiskowym elementem będzie próba prędkości. Z powodu stanu infrastruktury podczas inauguracji w grudniu 2014 r. Pendolino będzie jeździł maksymalnie 200 km/h. Ale żeby dostać homologację, musi się jednorazowo rozpędzić do maksymalnej prędkości fabrycznej – 250 km/h powiększonej o 10 proc., czyli do 275 km/h. Ta próba odbędzie się w nocy, na czasowo wyłączonym z ruchu odcinku CMK Zawiercie–Psary. Szef projektu Pendolino Nicolas Halamek liczy na wynik 300 km/h.

Drugie pendolino ma przyjechać do Polski w październiku. Posłuży do prób systemów bezpieczeństwa. W maju 2014 r. będzie już osiem składów, wszystkich 20 można się spodziewać od grudniu 2014 r. PKP planują wypuszczanie w ciągu doby na trasy 15 pociągów dziennie (w tę i z powrotem) do Krakowa (stąd jeden pojedzie do Rzeszowa), 10 do Gdańska (w okresie letnim jedno połączenie do Słupska), 5 do Katowic (stąd cztery do Gliwic) i 3 do Wrocławia – przez Włoszczowę i Opole.

Wiceprezes PKP Intercity Marcin Celejewski zapowiedział, że bilety na pendolino będą się zaczynały od 49 zł.

2,7 mld zł to koszt zakupu od Alstomu 20 pociągów Pendolino i ich utrzymanie przez 17 lat

3 godz. to deklarowany czas przejazdu z Warszawy do Gdyni; bardziej realny jest jednak wynik 3 godz. 30 min

155 mln zł to koszt budowy bazy technicznej w Warszawie; obiekt jest gotowy w 60 proc.