Przed polskimi kolejami kolejna wielka próba – w nocy z 8 na 9 grudnia 9 spółek PKP wprowadza nowe rozkłady jazdy. Zebraliśmy informacje o nowej ofercie przewozowej. Zobacz, jakie zmiany obejmą sieć ogólnokrajową, międzynarodową, jak i koleje regionalne.

PLK – gdzie krócej, gdzie dłużej

Od niedzieli, gdy zacznie obowiązywać nowy rozkład jazdy pociągów, wydłuży się podróż z Warszawy do Katowic oraz ze stolicy do Wrocławia, ale za to szybciej pojedziemy z Warszawy do Szczecina - poinformował członek zarządu PKP PLK Andrzej Pawłowski.

Jak poinformował Pawłowski, po wejściu w życie nowego rozkładu jazdy pociągi będą pokonywać trasę Warszawa-Szczecin w 313 minut, a nie jak do tej pory w 320 minut, ze Szczecina do Warszawy będą jechały 314, a nie 327 minut. Trasę Warszawa - Poznań pociągi będą pokonywać, jak do tej pory, w 149 minut, z powrotem z Poznania do Warszawy w 157, a nie w 163 minut jak dotąd. Krócej potrwa podróż z Warszawy Centralnej do Gdańska Głównego przez Bydgoszcz - zajmie 276, a nie 299 minut, a w przeciwnym kierunku będzie o 47 minut krótsza i zajmie 300, a nie 347 minut, jak dotychczas.

Z danych przedstawionych przez Pawłowskiego wynika, że dłuższa za to będzie podróż na trasie Warszawa - Wrocław - 309 minut, a nie jak teraz 297. Przejazd z Warszawy do Katowic będzie 8 minut dłuższy, a z Warszawy do Krakowa o 7 minut. Wynika to z prowadzonych przez PKP PLK remontów.

PKP Intercity – nowe trasy, ceny, połączenia

Nowy rozkład jazdy oznacza dla pasażerów PKP Intercity atrakcyjniejszy układ połączeń międzynarodowych, nowe połączenia krajowe oraz nową politykę cenową dla osób kupujących bilety wcześniej.

– PKP Intercity uruchomi 10 pociągów więcej niż w mijającym rozkładzie jazdy zapowiedział Janusz Malinowski, prezes PKP Intercity – Będzie to 407 pociągów, 355 krajowych i 52 międzynarodowe, czyli więcej o 6 krajowych i 4 międzynarodowe.

Nowości spodziewać się mogą ci klienci, którzy wybierający się na południe Europy. W rozkładzie jazdy 2012/2013 zostaną uruchomione dwa nowe codzienne pociągi: EC 131/130 „Varsovia” z Warszawy Wschodniej i Katowic do Bratysławy i Budapesztu oraz EC 107/106 „Comenius” z Warszawy Wschodniej i Katowic do Breclav ze skomunikowaniem do Bratysławy i Wiednia.

pdf icon Rozkład jazdy PKP Intercity na sezon 2012/2013
pobierz plik

– Zmieni się oferta dla Podkarpacia. Przybędą pociągi z Rzeszowa i Przemyśla, pociąg Solina, pociąg Wieniawski, a pociąg Monciak-Krupówki, który jeździł tylko do Zakopanego, teraz będzie jeździł do Przemyśla – wylicza Janusz Malinowski – Poprawi się też oferta dla Łodzi. Miasto zyska połączenie z Jelenią Górą, z Legnicą i nowe połączenie z Krakowem. Sudety z kolei dodatkowe połączenie z Gdynią.

Największe wyzwania przed Przewozami Regionalnymi

Dwa razy więcej REGIOekspresów, które dotrą także do Radomia, Kielc, Kędzierzyna-Koźla, Opola i Wrocławia. InterREGIO wjeżdża do Ełku, Giżycka, Węglińca i Zielonej Góry oraz w głąb Świętokrzyskiego. Coraz więcej studenckich pociągów IR z Poznania i Częstochowy. A do Karpacza i Szczyrku – interREGIObusem. Oto nowości rozkładu jazdy 2012/2013.

W rozkładzie jazdy 2012/2013 pojawią się nowe REGIOekspresy: „Bolko” z Lublina do Wrocławia przez Radom, Kielce i Katowice oraz „Chemik” z Warszawy do Kędzierzyna-Koźla przez Katowice. Dołączą one do „Warty” jeżdżącej między Poznaniem a Lublinem przez Warszawę i „Mewy” kursującej między Szczecinem a Warszawą przez Poznań. W gronie REGIOekspresów znajdują się również trzy bezpośrednie pociągi z Wrocławia do Drezna, które już od kilku lat cieszą się niezmienną popularnością wśród podróżujących do Niemiec.

Relacja pociągu IR „Łysica” z Wrocławia do Kielc będzie wydłużona: część składu będzie dojeżdżała do Chełma, a druga część pojedzie przez pozbawione obecnie w ogóle połączeń pasażerskich rejony województwa świętokrzyskiego, jak Chmielnik i Staszów, i dalej przez Tarnobrzeg, Stalową Wolę, Przeworsk dotrze do Przemyśla. I będzie to jedyny bezpośredni pociąg z Wrocławia do Przemyśla. Tak samo jedyne połączenie z Krakowa przez Katowice i Wrocław do Legnicy, Bolesławca i Węglińca zapewni interREGIO „Łużyce”. Z Olsztyna bezpośrednio do Jeleniej Góry? Dlaczego nie! Proponujemy nowy IR „Sokoliki”, który pojedzie przez Toruń, Poznań i Wrocław. Z Jeleniej Góry zaś bez przesiadki będzie można dojechać do Białegostoku, a z Wrocławia aż do Ełku – przez Poznań i Warszawę. A ponadto pasażerów z Ełku i Chełma ucieszą tanie i bezpośrednie pociągi IR do stolicy. Nowością będzie szybki interREGIO „Ner” z Kutna, Koła i Konina do Poznania. Zaś na weekendy podróżnych ze stolicy Wielkopolski rozwiozą w różnych kierunkach pociągi: „Rusałka” do Zielonej Góry, „Koziołek” do Częstochowy, Kielc i Skarżyska-Kamiennej, „Wielkopolska” do Kalisza, Sieradza i Łodzi, a „Lednica” do Bydgoszczy. Studenci wracający na uczelnie po weekendzie z Częstochowy będą mogli skorzystać również z innych nowych połączeń interREGIO: „Orlik” do Krakowa oraz „Oleńka” do Wrocławia przez Katowice.

pdf icon Rozkład jazdy InterRegio Express
pobierz plik

Latem nad morze do Świnoujścia „popłynie” pociąg „Pirania” z Katowic – przez Ostrów Wielkopolski, Poznań i Szczecin. I gratka dla zakochanych w mazurskich jeziorach: IR „Niegocin” z Poznania przez Toruń do Kętrzyna i Giżycka. Z kolei dla miłośników tych rejonów gór, do których obecnie kolej nie dociera mamy nowe propozycje: najpierw koleją do Jeleniej Góry lub Katowic, a następnie interREGIObusem do Karpacza lub Szczyrku, ale w jednej taryfie Przewozów Regionalnych – to rozwiązanie sprawdziło się już w przypadku połączenia do bieszczadzkich Ustrzyk Górnych.



19 listopada ruszyła sprzedaż biletów na pociągi Przewozów Regionalnych, które będą kursowały od 9 grudnia 2012 r.

pdf icon Rozkład jazdy interRegio Bus
pobierz plik

Koleje Śląskie – 56 składów dziennie

Jak podał rzecznik prasowy Kolei Śląskich, Adam Warzecha, w dni robocze do obsługi przewozów pasażerskich w regionie Koleje Śląskie będą wykorzystywały 56 składów, w tym 25 elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT). W dni wolne od pracy na tory będzie wyjeżdżało mniej pociągów.

pdf icon Nowy rozkład jazdy Kolei Śląskich
pobierz plik

Szczegółowy rozkład jazdy Kolei Śląskich można znaleźć tutaj, a także w wyszukiwarce połączeń SITKOL.

Jedna taryfa na terenie województwa śląskiego

Pasażerowie będą mieli możliwość podróżowania na terenie całego województwa śląskiego na podstawie jednej taryfy. Koleje Śląskie wprowadzą do niej bilety strefowe, sieciowe, dobowe imienne oraz miesięczne, kwartalne imienne i na okaziciela.

Gdzie od 9 grudnia będzie można kupić bilety Kolei Śląskich

Od 9 grudnia w kilkudziesięciu wybranych punktach handlowych - zlokalizowanych w pobliżu stacji kolejowych - pasażerowie Kolei Śląskich będą mogli zakupić bilet jednorazowy w jedną stronę lub bilet powrotny.

55 punktów Szybki Bilet ma być uzupełnieniem systemu sprzedaży i ułatwić podróżnym kupno biletów. Wraz z 34 kasami stacjonarnymi, 32 biletomatami, sprzedażą internetową, przez telefon komórkowy (system CallPay) i sprzedażą w pociągach składają się one na system sprzedaży Kolei Śląskich.

W punktach ajencyjnych podróżny będzie mógł kupić bilet jednorazowy wyłącznie na wybrane relacje dostępne na pobliskiej stacji kolejowej, np. w Łodygowicach dostaniemy bilet do wszystkich miejscowości, do których dojeżdżają pociągi Kolei Śląskich z tej stacji.

W grudniu uruchomionych zostało około 50 punktów. Podróżny, który chce skorzystać z oferty Szybki Bilet powinien wcześniej zapoznać się z taryfą Kolei Śląskich, tak aby wybrać odpowiedni bilet z ewentualną zniżką, ponieważ sprzedaż nie będzie prowadzona przez wykwalifikowany personel.

Wszystkie punkty Szybki Bilet wymieniono na stronie szybkibilet.pl. Po kliknięciu kursorem na daną miejscowość wyświetla się adres, pod jakim można zakupić bilet Kolei Śląskich, godziny otwarcia, a także rozkład jazdy z najbliższej stacji. Dodatkowo sklepy i kioski, w których prowadzona jest sprzedaż są wyraźnie oznaczone logiem Szybki Bilet. Od 2 grudnia trwa akcja ulotkowa – do skrzynek pocztowych mieszkańców trafiają broszury z adresem punktów ajencyjnych i rozkładem jazdy.

W grudniu Szybki Bilet Kolei Śląskich będzie można kupić w takich miejscowościach jak: Boronów, Brzeszcze Jawiszowice, Cisiec, Czerwionka, Dąbrowa Górnicza Ząbkowice, Goczałkowice, Górki Śląskie, Kalety, Katowice Szopienice, Katowice Zawodzie, Katowice Ligota, Kłomnice, Koszęcin, Kuźnia Raciborska, Leszczyny, Łodygowice, Łodygowice Górne, Racibórz Markowice, Mikołów, Milówka, Nędza Rogol, Orzesze, Orzesze Jaśkowice, Piasek, Radomsko, Rajcza, Rajcza Centrum, Ruda Śląska, Rudziniec Gliwicki, Ustroń, Ustroń Polana, Ustroń Zdrój, Węgierska Górka, Wisła, Wodzisław Śląski, Zwardoń, Żarki Letnisko i Tychach.

9 grudnia Kleje Śląskie uruchomią automaty biletowe

Również 9 grudnia Koleje Śląskie uruchomią swoje pierwsze automaty biletowe. W biletomatach będzie można kupić bilety jednorazowe TAM oraz TAM/POWRÓT.
Początkowo w biletomatach Kolei Śląskich będzie można płacić wyłącznie kartami płatniczymi (zwykłymi oraz zbliżeniowymi). W ciągu kilkunastu tygodni część z nich będzie akceptowała również gotówkę.

Łącznie w ciągu kilku najbliższych tygodni przewoźnik uruchomi 32 automaty biletowe na następujących przystankach, stacjach i dworcach kolejowych: Częstochowa Osobowa, Częstochowa Raków, Zawiercie, Łazy, Dąbrowa Górnicza Ząbkowice, Sosnowiec Główny, Ruda Chebzie, Ruda Śląska, Zabrze, Gliwice, Kobiór, Radomsko, Bielsko Biała, Czechowice Dziedzice, Pszczyna, Rybnik, Tychy, Żarki Letnisko, Katowice, Wisła Uzdrowisko, Skoczów, Żywiec, Poraj i Myszków. W części lokalizacji, ze względu na trwające prace remontowe i inwestycyjne (w Katowicach, Bielsku Białej, Pszczynie, Łazach i Myszkowie), automaty zostaną uruchomione w terminie późniejszym.

W dniach 9 - 22 grudnia przy biletomatach pasażerom będą pomagać stewardzi, którzy poinstruują, jak sprawnie kupić pierwszy bilet w automacie biletowym Kolei Śląskich.



Koleje Dolnośląskie

W obecnie funkcjonującym rozkładzie jazdy średnio na dobę Koleje Dolnośląskie uruchamiają 119 połączeń. Od 9 grudnia planują uruchomienie 101 połączeń.
W rozkładzie jazdy 2012/2013 z uwagi na trwające prace remontowe na odcinku Wrocław-Jelcz Laskowice, przez najbliższe tygodnie przewozy będą realizowane zastępczą komunikacją autobusową. Ze względu na trwające prace remontowe na odcinku Jelenia Góra - Szklarska Poręba Górna zawieszono kursowanie pociągów, a przewozy pasażerów zapewnia komunikacja PKS.

Po zakończeniu remontu linii przewozy te będą realizowane przez spółkę Przewozy Regionalne.

Od 1 kwietnia na tory magistrali E-30 (Wrocław - Węgliniec) wjadą zakupione przez spółkę, dwa nowoczesne elektryczne zestawy trakcyjne (EZT), które obsłużą 3 pary połączeń. Pojazdy będą przystosowane do kursowania z prędkością do 160 km/h i zapewnią wyższy komfort podróżowania (klimatyzacja, Wi-Fi, zamknięty układ WC, informacja wizualna i głosowa). Od 1 czerwca następne trzy zestawy obsłużą kolejne 5 połączeń na trasie E-30.

Od 27 kwietnia 2013 r. Koleje Dolnośląskie S.A. będą obsługiwały połączenia weekendowe z Jeleniej Góry do Trutnova.

Obecnie Koleje Dolnośląskie dysponują wyłącznie taborem spalinowym (21 sztuk).

Z uwagi na trwający proces negocjacji umowy na dofinansowanie przewozów, ostateczny kształt oferty będzie znany po podpisaniu umowy z organizatorem przewozów – Samorządem Województwa Dolnośląskiego.

Zmiany rozkładów jazdy na następujących trasach:

1. Wrocław Główny - Trzebnica
2. Trzebnica - Wrocław Główny
3. Wrocław Główny - Wołów
4. Zgorzelec - Legnica - Wrocław Główny
5. Wrocław Główny - Legnica - Zgorzelec
6. Kłodzko Miasto - Wałbrzych Główny
7. Legnica - Żary
8. Węgliniec - Żary
9. Wrocław Główny - Jelcz Laskowice
10. Legnica - Kłodzko Miasto
11. Jelenia Góra - Lwówek Śl.
12. Jelenia Góra - Zgorzelec - Węgliniec










Wszystkie rozkłady jazdy obowiązujące od 9.12.2012 roku znajdują się na stronie internetowej, można je pobrać w plikach PDF.

Przewozy Regionalne w Poznaniu: Zintegrowany bilet

Od 9 grudnia 2012 r. Przewozy Regionalne wspólnie z Zarządem Transportu Miejskiego w Poznaniu i Kolejami Wielkopolskimi wprowadzają nowy rodzaj biletu miesięcznego: „Bus-Tramwaj-Kolej”. Wspólny bilet będzie obowiązywał w pociągach regionalnych oraz w komunikacji miejskiej ZTM Poznań.

Nowa oferta biletu miesięcznego „Bus-Tramwaj-Kolej” to propozycja zarówno dla osób, które pracują lub studiują w Poznaniu, a mieszkają w podpoznańskich gminach, jak i poznaniaków, którzy podróżując koleją, mogliby dojeżdżać do centrum miasta szybciej niż dotychczas.

Wspólny bilet będzie ważny na obszarze podzielonym na trzy strefy taryfowe Przewozów Regionalnych i Kolei Wielkopolskich, oznaczone literami A, B i C, czyli w promieniu około 30 km od Poznania. Stacjami krańcowymi dla poszczególnych stref cenowych będą miejscowości: Oborniki Wlkp., Łopuchowo, Pobiedziska, Gułtowy, Środa Wlkp., Iłowiec, Strykowo, Buk i Pamiątkowo.

Koszt biletu miesięcznego „ Bus-Tramwaj-Kolej” będzie zależał od kombinacji strefy taryfowej przewoźników kolejowych (Stefy A-C) oraz poznańskiego ZTM (strefy A, A+B, A+B+C), jak i przysługujących zniżek ustawowych. I tak przykładowo bilet normalny na strefę A będzie kosztował 109 zł, na strefę B od 169 do 186 zł, a na strefę C od 219 do 279 zł. Sprzedaż nowego biletu w kasach Przewozów Regionalnych oraz Kolei Wielkopolskich rozpocznie się już 9 grudnia br., czyli wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy.

Koleje Mazowieckie

"Rozkład jazdy 2012/2013 jest podobny do obecnie funkcjonującego. Jednak znacznej poprawie ulegnie układ połączeń pociągów lotniskowych, które będą kursowały (z niewielkimi odstępstwami) cyklicznie co godzinę w relacji Modlin - Warszawa Centralna - Warszawa Lotnisko Chopina.

Ponadto na odcinku Grodzisk Mazowiecki - Warszawa, pomimo trwających prac modernizacyjnych, udało się utrzymać częstotliwość kursowania pociągów Kolei Mazowieckich co 10 - 15 minut" - napisano.

Przewoźnik wyjaśnił, że w nowym rozkładzie jazdy, w miarę możliwości technicznych, starano się skomunikować pociągi Kolei Mazowieckich na najważniejszych stacjach węzłowych, poza obszarem aglomeracji warszawskiej, tj. w: Siedlcach, Łukowie, Radomiu, Łowiczu, Kutnie, Skierniewicach, Skarżysku Kamiennej, Nasielsku oraz Tłuszczu.

Zmiany zgodne z sugestiami pasażerów

Zaznaczono, że w nowym rozkładzie udało się wprowadzić zmiany będące odpowiedzią na sugestie podróżnych. Na przykład pociąg kursujący z Warszawy do Siedlec po godzinie 7:00 (nr 8027) będzie kursował również w weekendy, a dodatkowo w Siedlcach został skomunikowany z pociągiem do Łukowa. Popołudniowy pociąg z Sierpca do Kutna, który do tej pory kursował tylko w niedziele i święta, będzie kursował również w soboty. Natomiast na linii Radom - Dęblin zaplanowano pociąg, który zapewni uczniom dogodny dojazd do szkół w Pionkach (Dęblin 7:11 - Pionki 7:41).

Remonty – gdzie będą funkcjonować zastępcze rozkłady jazdy

W komunikacie podano, że na niektórych liniach obsługiwanych przez pociągi Kolei Mazowieckich, zarządca infrastruktury - PKP Polskie Linie Kolejowe - będzie kontynuował rozpoczęte prace modernizacyjne. Na tych liniach będzie wprowadzony zastępczy rozkład jazdy pociągów. Pierwszy taki rozkład będzie obowiązywał od 9 grudnia 2012 r. do 9 lutego 2013 r. na linii nr 1 Warszawa - Łódź (kontynuacja modernizacji na odcinku Grodzisk Mazowiecki - Skierniewice) oraz linii nr 9 Warszawa - Działdowo - Gdynia (kontynuacja modernizacji głównie na odcinku Ciechanów - Działdowo).

Koleje Mazowieckie poinformowały ponadto, że na pozostałych liniach mogą wystąpić krótkotrwałe zmiany związane z bieżącymi pracami dotyczącymi utrzymania linii kolejowych.

Powtórzy się sytuacja sprzed roku?

Mimo że w nowym rozkładzie PKP, wprowadzanym z 8 na 9 grudnia, jest w sumie o sześć pociągów więcej niż w obecnym, to nadal dla kolejarzy i dla pasażerów będzie to zapewne jeden z najbardziej emocjonujących dni w roku.

Z jednej strony, każdy pamięta pamiętne problemy sprzed roku, z drugiej - tabor, jak i infrastruktura kolejowa niewiele się zmieniła. Kolejarze przypominają, że liczne remonty prowadzone na liniach kolejowych sprawiają, w ponad 140 miejscach trzeba zamykać tory na całą dobę.

A to oznacza, że nowy rozkład jazdy PKP, wbrew zapewnieniom szefa spółki, że jego przygotowanie ocenia na czwórkę, może sprawić niejedną niespodziankę dla pasażerów.