statystyki

Komunikacja miejska: 10 mld na autobusy elektryczne

autor: Bożena Ławnicka01.08.2018, 10:16; Aktualizacja: 01.08.2018, 10:34
Pasażerowie autobusu

Pasażerowie autobusuźródło: ShutterStock

Elektromobilność w samorządach zaczyna powoli przyspieszać. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przeznaczy na jej rozwój 10 mld zł, a strumień tych pieniędzy ma ruszyć w kierunku samorządów już we wrześniu. Do końca grudnia muszą one natomiast przygotować analizę korzyści i kosztów związanych z używaniem e-autobusów. To wymóg funkcjonującej od kilku miesięcy ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych (Dz.U. z 2018 r., poz. 317) nałożony na gminy powyżej 50 tys. mieszkańców.

O tym, że gminy mają problem z przygotowaniem tego dokumentu, pisaliśmy w Tygodniku Samorząd i Administracja 11 lipca. Zastanawialiśmy się wówczas, czy wskaźniki przejściowe – 5 proc., 10 proc. i 20 proc. – na wymianę floty są wskaźnikami dla całego taboru, który jeździ w danej gminie, czy też dotyczą każdego operatora. Bo przecież nie zawsze jest on tylko jeden i nie zawsze powiązany z gminą. Według naszego eksperta, radcy prawnego Marcina Maciochy, w tej kwestii potrzebna jest jasna wykładnia, a nawet nowelizacja ustawy. Zapytaliśmy więc Ministerstwo Energii, czy obowiązek odpowiedniego udziału we flocie e-autobusów dotyczy gminy czy wykonawcy usług. Obok fragment odpowiedzi resortu. Resort zaznaczył, że jest to opinia departamentu ropy i gazu Ministerstwa Energii, dotycząca przedstawionego stanu faktycznego, która nie jest wiążąca dla innych podmiotów, w szczególności dla innych organów administracji i sądów.

Stanowisko Ministerstwa Energii z 19 lipca 2018 r.

Nawiązując do pytania w sprawie obowiązku zapewnienia odpowiedniego udziału autobusów zeroemisyjnych we flocie użytkowanych pojazdów na obszarze jednostki samorządu terytorialnego, uprzejmie informujemy, że obowiązek wynikający z art. 36. ust. 1 ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych dotyczy podmiotów, którym jednostka samorządu terytorialnego zleca usługi komunikacji miejskiej, lub samej jednostki samorządu terytorialnego, jeśli świadczy ona usługi komunikacji miejskiej samodzielnie. W przypadku kilku operatorów komunikacji miejskiej obowiązek ten dotyczy każdego operatora. Przyjmując zasadę racjonalności prawodawcy, należy uznać, że obowiązek posiadania 30% autobusów zeroemisyjnych we flocie pojazdów dotyczy tych podmiotów, które świadczą usługi w oparciu o autobusy bądź trolejbusy.

Natomiast w art. 68 ust. 4 został określony harmonogram dojścia do ww. celu. Jednostka samorządu terytorialnego jest zobowiązana zapewnić udział autobusów zeroemisyjnych we flocie użytkowanych pojazdów, wynoszący odpowiednio:

1) od dnia 1 stycznia 2021 r., 5%,


Pozostało jeszcze 30% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Galerie