statystyki

KDP: Koleje dużych pieniędzy

autor: Konrad Majszyk20.06.2017, 07:58; Aktualizacja: 20.06.2017, 08:10
Koleje dużych prędkości. Koszty i zyski

Koleje dużych prędkości. Koszty i zyskiźródło: Dziennik Gazeta Prawna

Rząd rozważa powrót do koncepcji szybkiej linii „igrek” łączącej Warszawę i Łódź z Poznaniem i Wrocławiem.

Reklama


Koleje dużych prędkości to w pierwszym etapie 484 km, po których pociągi pasażerskie miałyby się poruszać z prędkością do 350 km/h. Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk ogłosił, że wycofanie się w 2011 r. przez Sławomira Nowaka z przygotowań do budowy KDP na odcinku Łódź-Warszawa-Poznań-Wrocław było błędem i te zostaną wznowione. Adamczyk mówił, że jest zwolennikiem budowy KDP, jeśli ich zasadność wykażą analizy. Na razie pewne jest, że znów popłyną duże pieniądze na prace koncepcyjne.

Plusy

Obsługa centralnego lotniska. KDP wpisałyby się w planowaną między Warszawą i Łodzią budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego, który po 2025 r. ma zastąpić port im. Chopina i być nowym lotniskiem macierzystym dla LOT-u. W razie decyzji o budowie KDP warunkiem będzie integracja z centralnym portem. Według pełnomocnika ds. CPK Mikołaja Wilda założenie jest takie, że większość miast wojewódzkich – oprócz Szczecina – miałaby się znaleźć w zasięgu dwóch, trzech godzin podróży koleją.

Skokowa poprawa czasów przejazdu. Gdyby powstał superszybki „igrek”, z Warszawy jechalibyśmy: do Łodzi 35 minut, do Poznania 1 godz. 35 min, a do Wrocławia 1 godz. 40 min. A gdyby PKP PLK równolegle realizowały program podnoszenia prędkości na liniach poza „igrekiem” (np. do 250 km/h na linii Warszawa – Białystok), to świetne czasy przejazdu byłyby notowane także na trasach zaczynających się poza „igrekiem”. Radykalne skrócenie czasów podróży zwykle przekłada się na wzrost liczby pasażerów, czego przykładem jest efekt Pendolino.

Inwestycja się zwróci. Jak wyliczył prof. Andrzej Szarata z Politechniki Krakowskiej, stopa zwrotu w przypadku KDP wyniosłaby 6,3 proc., a to znaczy, że jest powyżej granicy opłacalności. Szarata zwraca uwagę na dużą liczbę ludności w Polsce i stosunkowo niski wskaźnik liczby podróży kolejowych na mieszkańca. Przewiduje też przeniesienie na kolej ruchu z innych środków transportu i nowy popyt wzbudzony dzięki KDP. – To byłby efekt synergii. W przypadku KDP dwa plus dwa może równać się pięć – twierdzi.


Pozostało jeszcze 70% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję
Więcej na ten temat

Reklama


Artykuły powiązane

Reklama

Komentarze (1)

  • darek(2017-06-20 14:55) Zgłoś naruszenie 00

    W MW Spedition w Poznaniu szukaja do pracy ludzi z jezykiem niemieckim i angielskim, praca w spedycji, fajna firma bardzo rozwojowa juz od kilku lat ciagle sie powiekszają z tego co sie dowiedzialam, ja siedze na macierzynskim wiec nie wiem co dokladnie sie dzieje w firmie, ale wiem ze szukaja tez przewoznikow, prawko C+E i w trase :)

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Galerie

Reklama