Samorząd będzie mógł skorzystać z funduszy unijnych na budowę schetynówek, ale tylko w określonych przypadkach.

Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji przesłało do uzgodnień projekt nowelizacji uchwały Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych – Etap II Bezpieczeństwo – Dostępność – Rozwój. Wynika z niego, że samorządy otrzymają w tym roku na schetynówki 900 mln zł, czyli o 650 mln zł więcej, niż planował rząd. W przyszłym roku mają też zagwarantowany kolejny miliard. Program jest jednak zaplanowany tylko do 2015 r.
– Inwestycji przybywa, a gminy nie są w stanie sfinansować kosztów dróg z własnych środków – mówi Jarosław Komża, ekspert Związku Miast Polskich.
Samorządy będą mogły się też starać o pieniądze na budowę lokalnej infrastruktury z funduszy unijnych. Ich uzyskanie nie w każdym przypadku będzie jednak możliwe.
– W nowej perspektywie finansowej UE 2014–2020 priorytetem będzie zakończenie realizacji rozbudowy podstawowej sieci transportowej, w tym przede wszystkim dróg ekspresowych. Chodzi o dokończenie budowy sieci drogowej TEN-T zapewniającej wzajemną dostępność, w relacjach krajowych i międzynarodowych, głównych miast oraz wszystkich regionów – wyjaśnia Piotr Popa, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju.
Dodaje, że projekty dotyczące dróg lokalnych będzie można realizować, jeśli będą one stanowić część większych inwestycji np. rewitalizacyjnych.
– Drogi lokalne mogą być wspierane ze środków unijnych, m.in. gdy przyczyniają się do rozwoju danej społeczności, zapewniają konieczne połączenie z siecią autostrad i dróg ekspresowych lub uzupełniają luki w połączeniach transgranicznych – wyjaśnia Piotr Popa.
Jarosław Komża uważa, że to nie rozwiązuje problemu samorządów. Jego zdaniem gminy powinny mieć zapewnioną w budżecie państwa stałą dotację na ten cel, np. miliard złotych rocznie.
– Dzięki temu moglibyśmy planować budowę lokalnej infrastruktury w perspektywie wieloletniej. Inaczej możemy podejmować tylko doraźne decyzje, bo nie ma pewności, ile pieniędzy będzie w kolejnym roku, ponieważ te rozstrzygnięcia cały czas się zmieniają – mówi Jarosław Komża.

6560 km dróg zostanie wybudowanych dzięki Narodowemu programowi przebudowy dróg lokalnych – Etap II Bezpieczeństwo – Dostępność – Rozwój