Kilka dni temu przeczytałam w dodatku Prawo na co dzień wypowiedź na temat zwrotu pieniędzy za zakup biletu przez internet (a raczej komplikacji z tym związanych). I w związku z tym zastanawiam się nad jeszcze jedną dziwną rzeczą związaną z biletem internetowym PKP. Otóż z nieznanych przyczyn jest on imienny. Oczywiście zakup przez internet wiąże się podawaniem różnych danych, ale dlaczego nazwisko i imię muszą znaleźć się na bilecie? Wszyscy pasażerowie (niekorzystający z żadnych ulg), którzy kupili bilety w kasie, pozostają anonimowi, zaś ci, którzy kupili bilety przez internet, są znani z nazwiska. Jakim prawem legitymuje mnie konduktor? Czy to jest normalna sytuacja – pyta pani Krystyna.
Podstawowym celem zabezpieczenia biletu przez podanie nazwiska pasażera jest uniemożliwienie dokonania fałszerstwa przez osoby trzecie. PKP InterCity prowadzi sprzedaż biletów za pośrednictwem własnej strony internetowej. Pasażer składa zamówienie, opłaca bilet, np. przelewem bankowym, a gdy pieniądze zostaną zaksięgowane, otrzymuje na podany adres e-mail z biletem w formacie PDF. Bilet jest gotowy do wydruku i użycia. Ale jest tylko zwykła kartka zadrukowanego papieru. – Powodem stosowania dodatkowych elementów zabezpieczających bilety internetowe (umieszczenie danych osoby dokonującej transakcji) jest konieczność zagwarantowania autentyczności takiego biletu – wyjaśnia Beata Czemerajda z PKP Intercity SA. – Bilety internetowe są drukowane samodzielnie lub zapisywane w formie elektronicznej przez samego podróżnego. Blankiety biletowe wystawiane w kasach tradycyjnych czy biletomatach posiadają odpowiednie zabezpieczenia – są to druki rejestrowane, gdzie stosowany jest np. odpowiednio zabezpieczony papier. W przypadku biletów elektronicznych drukowanych w domu czy zapisywanych na ekranie smartfona lub laptopa takie zabezpieczenie w tej chwili nie istnieje – tłumaczy.
Podstawa prawna
Par. 6 pkt 2 regulaminu przewozu osób, rzeczy i zwierząt przez spółkę PKP InterCity (obowiązujący od 14 grudnia 2014 r.). Par. 4 pkt 9 regulaminu internetowej sprzedaży biletów w komunikacji krajowej przez PKP InterCity spółka akcyjna zwany Regulaminem e-IC 1 (obowiązujący od 27 marca 2015 r.).