statystyki

Kiedy publikowanie na Facebooku jest łamaniem prawa?

autor: Paweł Markiewicz, Karol Wątrobiński13.03.2018, 18:00
Z prawami autorskimi na Facebooku wiąże się jeszcze inny istotny dla przedsiębiorców problem. Chodzi o potencjalne naruszenie cudzych praw autorskich przez samych użytkowników w wyniku publikowania treści na profilach i fanpage’ach.

Z prawami autorskimi na Facebooku wiąże się jeszcze inny istotny dla przedsiębiorców problem. Chodzi o potencjalne naruszenie cudzych praw autorskich przez samych użytkowników w wyniku publikowania treści na profilach i fanpage’ach.źródło: ShutterStock

Nie wszyscy zdają sobie sprawę, że zamieszczając własne treści w serwisie, udzielają portalowi szerokiej licencji. Kiedy zaś publikują cudze utwory, mogą naruszyć czyjeś prawa autorskie

Wielu przedsiębiorców nie wyobraża sobie prowadzenia biznesu bez korzystania z portali społecznościowych, w szczególności z Facebooka. Obecnie serwis ten często stanowi kluczowe narzędzie pozwalające na komunikowanie się z klientami. Jak powszechnie wiadomo – im bardziej atrakcyjna treść zamieszczana jest na firmowym fanpage’u, tym większa szansa na to, że będzie się on cieszył dużą popularnością. Często jednak przedsiębiorcy lub agencje marketingowe prowadzące w ich imieniu profile w mediach społecznościowych nie zdają sobie sprawy, że udostępnianie zdjęć, grafik czy filmów, a także linkowanie do tego rodzaju materiałów, niesie ze sobą istotne konsekwencje prawne. Na pierwszy plan wysuwają się tutaj dwa zagadnienia. Po pierwsze: jakie skutki w zakresie przysługiwania praw autorskich ma opublikowanie danego utworu na portalu społecznościowym? Po drugie: czy zamieszczając cudzy utwór na swoim komercyjnym profilu, można naruszyć prawa autorskie i jakie są ewentualne tego konsekwencje? Obie kwestie są ciągle źródłem nieporozumień wśród użytkowników sieci, w tym przedsiębiorców. Postanowiliśmy się zatem przyjrzeć, jak wygląda sprawa praw autorskich na Facebooku.

DLACZEGO TRZEBA CZYTAĆ REGULAMIN?

Przedsiębiorcy są przyzwyczajeni, że prowadząc np. sklep internetowy, muszą stworzyć regulamin, który określa wzajemne zobowiązania między administratorem portalu a użytkownikami. Nie powinni jednak zapominać, że kiedy zakładają konto na portalu społecznościowym, to oni występują w roli użytkownika, który godzi się na brzmienie regulaminu i ustalone w nim zasady funkcjonowania portalu.

W oparciu o taki regulamin dochodzi do zawarcia umowy pomiędzy przedsiębiorcą zakładającym konto a właścicielem portalu. W przypadku użytkowników z Europy umowa zawierana jest ze spółką Facebooka zarejestrowaną w Irlandii. Często spotykane w praktyce publikowanie wszelkiego rodzaju jednostronnych oświadczeń przez użytkowników Facebooka jest więc całkowicie bezskuteczne – nie mogą one bowiem zmienić treści regulaminu i umowy zawartej na jego podstawie.

Skoro regulamin kształtuje treść umowy łączącej użytkownika (w tym przedsiębiorcę) z portalem, to właśnie tam powinien on szukać postanowień mających znaczenie dla praw autorskich. Regulamin Facebooka (a ściślej mówiąc „Oświadczenie dotyczące praw i obowiązków”) wprost wskazuje, że użytkownik, publikując treści w serwisie, udziela Facebookowi licencji, która uprawnia do korzystania z opublikowanych materiałów. Między użytkownikiem a Facebookiem dochodzi do zawarcia umowy licencyjnej. Konstrukcja tej licencji jest szczególnie ciekawa. Mamy bowiem do czynienia z licencją bezpłatną i światową, co oznacza, że Facebook może z tych materiałów korzystać bez ograniczeń terytorialnych i bez jakiejkolwiek rekompensaty finansowej dla użytkownika. Licencja obejmuje również prawo do udzielania dalszych licencji (sublicencji) lub cesji praw, co oznacza, że teoretycznie Facebook może swoje uprawnienia do utworów użytkownika przenieść na podmioty trzecie, które wybierze według własnego uznania.


Pozostało jeszcze 66% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

Szukaj

Polecane