statystyki

Kiedy pracodawca może obniżyć wynagrodzenie pracownika

autor: Mariusz Stepień28.05.2015, 19:00
dług, pieniądze, portfel

Czy o obniżce wystarczy tylko poinformować?źródło: ShutterStock

Za wykonywanie obowiązków zatrudniony ma prawo do określonego w umowie o pracę wynagrodzenia. Są jednak sytuacje, które upoważniają pracodawcę do jego zmniejszenia: jednorazowo, na pewien okres, a czasem na stałe.

Reklama


Czy za wadliwą pracę można zmniejszyć płacę?

Pracuję w małym zakładzie krawieckim, w którym szyje się odzież roboczą. Ostatnio mój pracodawca zakwestionował dużą część uszytych przeze mnie wyrobów. Okazało się, że niektóre szwy nie trzymają. Moim zdaniem to wina dostarczonych nici. Pracodawca zapowiedział jednak, że obniży mi z tego powodu wynagrodzenie. Czy ma do tego prawo?

TAK

Jeśli za to, że produkty są wadliwe, winę faktycznie ponosi pracownik. Wprawdzie co do zasady za zrealizowaną pracę pracodawca ma obowiązek pracownikowi zapłacić, jednak jeśli jest ona wykonana w sposób wadliwy, wynagrodzenie się nie należy lub ulega obniżeniu. Tak stanowi art. 82 k.p. Pracownik może nie otrzymać wynagrodzenia, jeśli wykonany przez niego produkt w ogóle nie będzie nadawał się do wykorzystania zgodnie z przeznaczeniem. Jeśli będzie to choć w pewnym stopniu możliwe, wynagrodzenie może zostać odpowiednio zmniejszone. Oznacza to, że stopień obniżki wynagrodzenia powinien być proporcjonalny do stopnia obniżenia wartości produktu, tj. jeśli produkt stracił na wartości wskutek wadliwego wykonania 20 proc., to w takiej samej proporcji należy pracownikowi obniżyć wynagrodzenie. Oczywiście, w każdej sytuacji zakres takiej obniżki ustala pracodawca. Pracownik kwestionujący zastosowaną przez niego wycenę, może wystąpić z pozwem o zapłatę brakującej części wynagrodzenia, podnosząc zarzut, że zmniejszenie było nieuzasadnione.

Jednak, aby taka redukcja pensji była w ogóle możliwa, istotne jest, aby niewłaściwe wykonanie pracy spowodowane było winą pracownika. A winę tę udowodnić musi pracodawca. Powinien więc wykazać, że praca miała wady, udowodnić winę pracownika i związek przyczynowy między powstałymi wadami a jego zawinionym zachowaniem. Jeśli zatem wadliwe wykonanie określonych produktów (lub usług) spowodowane było wadliwością wykorzystywanych przez pracownika materiałów, nie powinien on ponieść z tego tytułu żadnych finansowych konsekwencji.


Pozostało jeszcze 70% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję
Więcej na ten temat

Reklama


Artykuły powiązane

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Galerie

Polecane

Reklama