statystyki

Na reklamację imprezy turystycznej mamy 30 dni

autor: Małgorzata Raczkowska08.09.2016, 19:00
wakacje, kurort, lato

W piśmie reklamacyjnym, oprócz oczywistych danych klienta i biura, trzeba dokładnie opisać umowę (numer, data i miejsce zawarcia, co było jej przedmiotem), wady wyjazdu (np. niski standard hotelu, brak opłaconych wycieczek, niesmaczne jedzenie) oraz własne oczekiwania wobec biuraźródło: ShutterStock

Tak nieudanych wakacji jeszcze nie miałem – opowiada pan Janusz. – Hotel przy ruchliwej drodze, z widokiem na plac budowy, jedzenie niesmaczne, a z trzech wycieczek fakultatywnych, jakie miały być w cenie, odbyła się tylko jedna. Gdy zgłosiłem się do biura z pretensjami, powiedziano mi, że kupiłem wycieczkę w ofercie last minute, więc powinienem się cieszyć, że zapłaciłem obniżoną cenę. Dowiedziałem się też, że na reklamację już za późno, bo termin jest czternastodniowy. Do tego biura nigdy już nie wrócę, ale czuję się pokrzywdzony. Czy mogę żądać przynajmniej przeprosin, jeśli nie rekompensaty – pyta czytelnik.

Reklama


Niezależnie od tego, czy pan Janusz kupił wycieczkę w ofercie last minute po obniżonej cenie, czy w zwykłym trybie, ma prawo do reklamacji, jeśli biuro podróży nie zapewniło mu warunków opisanych w umowie. Co do zasady, niezadowolony klient organizatora turystyki powinien zgłosić swoje zastrzeżenia niezwłocznie, ale przepisy ustawy o usługach turystycznych dają mu na to 30 dni od zakończenia imprezy. Zdarza się, że firmy skracają ten termin w umowach, ale jest to działanie bezprawne. Wiele takich zapisów trafiło już do rejestru klauzul niedozwolonych.

Reklamacja imprezy turystycznej nie wymaga zachowania szczególnej formy. Nie ma nawet konieczności, by była na piśmie, ale – rzecz jasna – warto nadać jej taki kształt dla celów dowodowych.

W piśmie reklamacyjnym, oprócz oczywistych danych klienta i biura, trzeba dokładnie opisać umowę (numer, data i miejsce zawarcia, co było jej przedmiotem), wady wyjazdu (np. niski standard hotelu, brak opłaconych wycieczek, niesmaczne jedzenie) oraz własne oczekiwania wobec biura: kwotę odszkodowania czy obniżenie ceny imprezy. Dla określenia żądań warto się posłużyć tzw. tabelą frankfurcką (patrz ramka). Dokument ten nie jest wiążący, ale posiłkują się nim także sądy.

Reklamację należy solidnie udokumentować, załączając dowody potwierdzające nieprawidłowości (zdjęcia pokoju hotelowego, widoku z okna, rachunki za usługi, które miały być bezpłatne, zeznania innych osób uczestniczących w wycieczce).


Pozostało jeszcze 57% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam już kod SMS
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję

Polecane

Reklama

Komentarze (1)

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Poradnik konsumenta

Prawo na co dzień

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

SzukajDodaj kancelarię

Polecane

Reklama