statystyki

Każdy sprzedawca odpowiada za wady towaru

autor: Jan Ludwikowski01.03.2016, 20:00
Cały czas wzrasta liczba transakcji zawieranych pomiędzy osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej.

Cały czas wzrasta liczba transakcji zawieranych pomiędzy osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej. źródło: ShutterStock

Sprzedałem używany motocykl osobie fizycznej – pisze pan Sebastian. – Po kilku dniach zadzwonił kupiec i poinformował mnie, że pojazd ma uszkodzoną skrzynię biegów. Serwis wycenił naprawę na 1000 zł. Nowy właściciel zażądał, żebym poniósł te koszty w całości. Powiedział, że jeśli tego nie zrobię, wytoczy mi sprawę w sądzie. Dlaczego? Przecież w dniu sprzedaży motocykl był sprawny. Ponadto zawarliśmy umowę, w której jest następujący zapis: „Kupujący zapoznał się ze stanem technicznym pojazdu”. Czy naprawdę muszę pokryć te koszty – pyta czytelnik

reklama


reklama


Cały czas wzrasta liczba transakcji zawieranych pomiędzy osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej. Niewątpliwie ma na to wpływ liczba ogłoszeń umieszczanych na internetowych portalach aukcyjnych. Taki zakup pozwala ominąć zbędne formalności i kupić wymarzony sprzęt taniej. Z drugiej strony nabywca ryzykuje, że używana rzecz będzie uszkodzona. Może się zdarzyć, że po otrzymaniu towaru odkryje w nim wadę uniemożliwiającą prawidłowe korzystanie. Wówczas zastosowanie mają przepisy kodeksu cywilnego.

Ta ustawa reguluje uprawnienia kupującego związane z wadliwością rzeczy sprzedanej. Otóż nabywca ma prawo żądać wymiany przedmiotu transakcji lub usunięcia wady. W grę wchodzi także obniżenie ceny lub odstąpienie od umowy. Taka odpowiedzialność sprzedawcy nosi nazwę rękojmi. Na prawa kupującego nie ma większego wpływu to, iż rzecz była używana. Zbywca będzie odpowiadał, jeżeli wada fizyczna zostanie stwierdzona przed upływem dwóch lat od transakcji. Dla swojego dobra kupujący powinien niezwłocznie zgłosić się do sprzedawcy. Musi pamiętać, że po upływie roku od stwierdzenia nieprawidłowości jego roszczenie ulegnie przedawnieniu. Oznacza to, że zbywca będzie mógł się uwolnić od odpowiedzialności, składając odpowiednie oświadczenie przed sądem.

Pan Sebastian jako sprzedawca ponosi odpowiedzialność z tytułu rękojmi. Czytelnik wskazuje, że kupujący podpisując umowę oświadczył, iż zna stan techniczny pojazdu. Taki zapis nie jest jednak wystarczający, aby uwolnić sprzedawcę od poniesienia kosztów naprawy. Żeby wyłączyć rękojmię, strony powinny inaczej skonstruować umowę. Od konieczności usunięcia wady zwalniałoby następujące postanowienie: „Sprzedawca i kupujący oświadczają, że wyłączają odpowiedzialność z tytułu rękojmi co do wad fizycznych pojazdu”.

Prawo chroni kupującego. Dlatego w pewnych przypadkach fakt umownego wyłączenia rękojmi nie będzie wystarczający dla sprzedawcy. Nabywca może zarzucić podstępne zatajenie wady. Gdyby podstęp został udowodniony, czytelnik i tak musiałby ponieść koszty naprawy. Dlatego jeśli pojazd ma wadę, a sprzedawca o tym wie, trzeba określić niedoskonałości towaru w pisemnej umowie. W takiej sytuacji powinien się w niej znaleźć zapis: „Kupujący oświadcza, że wie o uszkodzonej skrzyni biegów motocykla i nie będzie z tego tytułu realizował uprawnień wynikających z rękojmi”.


Pozostało jeszcze 50% treści

PROMOCJA
Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc już od 33,00 złZamów abonament

Przeczytaj artykuł
Koszt SMS-a 2,46 złZapłać sms-emMasz już kod?
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję

Polecane

reklama

  • Paweł(2016-03-02 21:59) Odpowiedz 10

    W kontekście rękojmi warto jeszcze poruszyć takie kwestie jak termin na zgłoszenie szkody, sposób w jaki to zrobić, a także koszty związane z samą reklamacją. Kilka cennych uwag zawarłem w tekście http://www.sprawnie.com/2015/07/reklamacja-pomiedzy-przedsiebiorcami-5.html

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Poradnik konsumenta

Prawo na co dzień

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

SzukajDodaj kancelarię

Polecane

reklama