statystyki

Konsumenci pod ochroną. A kto zadba o przedsiębiorcę?

autor: Bernadeta Kasztelan-Świetlik27.03.2018, 10:11; Aktualizacja: 27.03.2018, 10:52
przedsiębiorca prawo

W Polsce od ponad 20 lat ochroną konsumentów bardzo aktywnie zajmuje się prezes urzędu ochrony konkurencji i konsumentówźródło: ShutterStock

Chrońmy konsumentów, ale nie przyjmujmy z góry, że tylko przedsiębiorcy muszą przestrzegać dobrych obyczajów.

Konsumentów należy chronić – co do tego nikt chyba nie ma wątpliwości. To oni są słabszą stroną stosunków handlowych. Nie stoją za nimi ani struktura organizacyjna, ani zawodowe doświadczenie w danej dziedzinie, ani zastępy profesjonalnych doradców i prawników. Oferowane produkty i usługi bardzo często wymagają zaś sporej wiedzy i przygotowania, aby dokonać ich właściwej oceny i wyboru. Przeciętny konsument, który kiedyś bez problemów radził sobie z zakupami, np. urządzeń czy usług, w dzisiejszym świecie czuje się bezradny, a często nawet oszukany przez przedsiębiorców, którzy sprzedają mu coś, czego przeznaczenia lub funkcjonowania po prostu nie rozumie. Zdarza się niestety i tak, że na skutek stosowania przeróżnych trików handlowych konsument nabywa coś, czego w ogóle nie potrzebuje. Dlatego obserwujemy w ostatnich latach bardzo dynamiczny rozwój prawa ochrony konsumentów. Deficyt zwyczajnej uczciwości, którą kiedyś nazywano rzetelnością kupiecką, wymaga od organów państwa zwiększenia aktywności w celu zapewnienia ochrony tym, którzy sami nie są stanie się obronić.

W Polsce od ponad 20 lat ochroną konsumentów bardzo aktywnie zajmuje się prezes urzędu ochrony konkurencji i konsumentów. Wystarczy wejść na stronę UOKiK, aby się przekonać, w ilu przypadkach podejmuje interwencje w obronie konsumentów. Może jednak zdarzyć się i tak, że w starciu przedsiębiorca – konsument poszkodowanym jest nie klient, lecz właśnie przedsiębiorca. Co zrobić, jeśli to konsument łamie dobre obyczaje, a potem domaga się ochrony? Gdy cały aparat państwowy jest nastawiony na ochronę konsumentów, kto obroni przedsiębiorcę? Zdaję sobie sprawę z tego, że takie przypadki mogą być nieliczne, ale jednak chyba warto poświęcić temu problemowi kilka słów.

Między przedsiębiorcami


Pozostało jeszcze 81% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Poradnik konsumenta

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

SzukajDodaj kancelarię

Polecane