statystyki

Sklepy internetowe wciąż oszukują klientów. Jest raport Komisji Europejskiej

autor: Emilia Świętochowska27.07.2017, 19:00
komputer-haker-internet

Blisko jedna trzecia polskich konsumentów przyznaje też, że w 2016 r. miała do czynienia z nieuczciwymi praktykami handlowymiźródło: ShutterStock

Jeden na trzech polskich klientów w ubiegłym roku miał do czynienia z nieuczciwymi sprzedawcami. To jeden z wniosków, jaki płynie z tegorocznej edycji tablicy wyników sytuacji konsumentów. Dokument został właśnie opublikowany przez Komisję Europejską.

Reklama


Unijne badanie pokazuje przede wszystkim, w jakim stopniu konsumenci z krajów członkowskich UE znają swoje prawa, jak często skarżą się na sklepy internetowe oraz jak wygląda przestrzeganie i egzekwowanie regulacji konsumenckich w e-handlu. W tej ostatniej kategorii sytuacja w rodzimym sektorze wypada najgorzej. Polscy sprzedawcy internetowi wprawdzie poprawili swoją notę w porównaniu do poprzedniej edycji badania z 2014 r. (osiągnęli wynik 60,4 pkt w 100-stopniowej skali), ale wciąż daleko im do europejskiej średniej (75), nie wspominając o czołówce rankingu, w której znalazły się Luksemburg, Wielka Brytania, Francja i Irlandia (wszystkie z wynikiem powyżej 80).

Blisko jedna trzecia polskich konsumentów przyznaje też, że w 2016 r. miała do czynienia z nieuczciwymi praktykami handlowymi. W tym aż połowa borykała się z uporczywymi telefonami lub SMS-ami nagabującymi do zakupu, a 37 proc. natknęło się na reklamę, która kłamliwie sugerowała, że promowany produkt jest dostępny w sprzedaży tylko w ograniczonym czasie. Średnio co piąty polski konsument dostał propozycję odbioru rzekomo darmowego towaru. Z kolei jeden na czterech otrzymał fałszywą wiadomość o wygranej w loterii, przy czym odbiór nagrody wymagał już jakiejś formy zapłaty. Jak pokazuje unijne badanie polscy klienci coraz rzadziej natrafiają za to na niedozwolone klauzule umowne.


Pozostało jeszcze 35% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję
Więcej na ten temat

Reklama


Artykuły powiązane

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Poradnik konsumenta

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

SzukajDodaj kancelarię

Polecane

Reklama