Na wyprzedażach masz takie same prawa jak zwykle. Nie ma znaczenia, że towar został przeceniony, chyba że przyczyną obniżki była konkretna wada i zostałeś o niej poinformowany - przypomina Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przed zakupowym szaleństwem podczas Black Friday.

Przypadający w tym roku na 24. listopada Black Friday, czyli po polsku Czarny Piątek, to dzień wielkich wyprzedaży, które rozpoczynają sezon świąteczny. W USA to już tradycja, ale od kilku lat także w Polsce sklepy przygotowują na ten dzień specjalne oferty, a klienci szturmują sklepy, również internetowe.

Warto do zakupów podejść z rozsądkiem - apeluje UOKiK. Urząd przypomina, że towar kupiony w atrakcyjnej cenie także można reklamować.

Prezes UOKiK Marek Niechciał podkreśla, że kupujący ma prawo złożyć reklamację w ciągu dwóch lat od daty zakupu. "Jeśli towar jest wadliwy sprzedawca musi go naprawić, wymienić, obniżyć cenę albo zwrócić pieniądze" - podkreśla.

UOKiK przypomina, że w przypadku zakupów przez internet klient ma 14 dni na odesłanie towaru, nie musi podawać powodu, a sprzedawca ma obowiązek zwrócić pieniądze.

"Trudniej może być z oddaniem nietrafionych zakupów w zwykłych sklepach. Tu wszystko zależy od dobrej woli sprzedawcy. Najlepiej zapytać o taką możliwość i jej zasady przy zakupie. Trzeba się dostosować do warunków sprzedającego, może np. zażądać oryginalnego opakowania, a pieniądze zwracać wyłącznie na kartę podarunkową" przypomina Urząd.

W przypadku zakupów w sklepie zagranicznym trzeba pamiętać, że prawa konsumenta są jednakowe w całej Unii Europejskiej. "Jeśli więc zrobiłeś zakupy w zagranicznym sklepie, także możesz reklamować wadliwy towar czy odesłać produkt nabyty w sklepie internetowym" - podkreśla Urząd.

UOKiK zwraca uwagę na sytuację, gdy np. na wystawie kuszą wielkie cyfry "70 proc.", ale taką zniżką objęte są tylko nieliczne towary. "Sprawdź ile dana rzecz kosztowała wcześniej. Uważaj na gratisy oraz zestawy, bywają droższe niż produkty kupowane oddzielnie" - przestrzega Urząd.

Zaleca też czujność w przypadku, gdy kasjer żąda wyższej ceny niż widnieje na metce czy półce. "W takiej sytuacji masz prawo kupić rzecz po niższej cenie" - podkreśla.

UOKiK przypomina, że w przypadku wątpliwości lub problemów można zadzwonić na infolinię konsumencką 801 440 220, lub wysłać maila na adres: porady@dlakonsumentow.pl, można też skontaktować się z rzecznikiem konsumentów lub Inspekcją Handlową. "Jeśli masz kłopoty ze sklepem z innego kraju UE, pomoc znajdziesz w Europejskim Centrum Konsumenckim, które należy do ECC-Net" - przypomina Urząd.