statystyki

Ubezpieczenia rowerzystów? Nie w tej kadencji

autor: Piotr Szymaniak28.11.2017, 06:46; Aktualizacja: 28.11.2017, 09:24
rower

Poza tym MF przytacza cały szereg argumentów przeciwko wprowadzaniu obowiązkowego ubezpieczenia.źródło: ShutterStock

Ministerstwo Finansów nie widzi potrzeby wprowadzania obowiązkowych ubezpieczeń OC dla amatorów dwóch kółek. Natomiast przypisanie ubezpieczenia do kierowcy, zamiast do pojazdu, spowodowałoby wzrost cen polis – przekonuje resort.

Reklama


Choć ceny polis komunikacyjnych przestały właśnie rosnąć, to nie ustają poszukiwania rozwiązań, które pozwoliłby kierowcom płacić mniej. Wysokie stawki odczuwają zwłaszcza osoby, które mają więcej niż jeden pojazd. Ubezpieczenie OC nie jest bowiem przypisane do kierowcy, lecz do pojazdu. Poseł Jarosław Sachajko z klubu Kukiz’15 w interpelacji do ministra finansów pyta o możliwości odwrócenia tej zasady.

„W opinii publicznej mało zasadnym zdaje się ubezpieczanie przedmiotu, który jako taki sam ponosić odpowiedzialności nie może, zamiast ubezpieczenia odnoszącego się i przypisanego do jego właściciela. Znane są na świecie systemy (np. w Wielkiej Brytanii) oparte właśnie na odpowiedzialności właściciela, użytkownika czy posiadacza. W końcu to człowiek steruje pojazdem – wskazuje w interpelacji parlamentarzysta.

Jednak zdaniem Ministerstwa Finansów zmiana mogłaby spowodować, że liczba kierowców poruszających się bez wymaganych polis będzie większa niż obecna liczba pojazdów, które są nieubezpieczone.


Pozostało jeszcze 66% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję
Więcej na ten temat

Reklama


Artykuły powiązane

Polecane

Reklama

Komentarze (6)

  • zniesmaczona(2017-11-28 16:51) Zgłoś naruszenie 30

    Ubezpieczenie OC nie jest bowiem przypisane do kierowcy, lecz do pojazdu. Poseł Jarosław Sachajko z klubu Kukiz’15 w interpelacji do ministra finansów pyta o możliwości odwrócenia tej zasady. Panie Sachajko kto u ciebie lobbował? Chcesz czlowieku doprowadzić do sytuacji, że rodzina 3-osobowa mająca jedno auto będzie płacić 3 ubezpieczenia - matka, ojciec i np. corka. A przy braku tego trzykrotnego ubezpieczenia tylko jedna osoba będzie mogła prowadzić auto. Tak właśnie grabieni są mieszkańcy WB. Jeśli cię stać na kilka samochodów to płać. A nie kombinuj, że ty zapłacisz jedno ubezpieczenie mjąc 3 samochody a ubożsi z jednym samochodem będą placić kilka ubezpieczeń. Ewidentnie widać w propozycji Sachajko działalność lobbistyczną ubepieczycieli. Mało żrą?

    Odpowiedz
  • Pan Murzyński - Filipiński(2017-11-29 00:41) Zgłoś naruszenie 11

    Wielu rowerzystów, to użytkownicy dróg, którzy uważają, że przepisy ruchu drogowego obowiązują ich tylko wtedy gdy te nie przeszkadzają im w jeździe. Często obserwuję rowerzystów przejeżdżających skrzyżowania na czerwonym świetle, gdy uznają że nikt nie jedzie i nie ma potrzeby czekać na zielone. Jazda po przejściu dla pieszych jest już raczej standardem, ci którzy przeprowadzają rower po pasach są wyjątkami. Skutek jest taki, że sprawcami kolizji i wypadków są często rowerzyści. W przypadku gdy nic się nikomu nie stanie, a w samochodzie kierowcy jest lekko porysowany lakier, zwykle nikt się o tym nie dowiaduje, bo likwidacji szkody można domagać się z tylko powództwa cywilnego. Trwa ono nieskończenie długo wiąże się z wynajmowaniem adwokatów, co przy szkodach rzędu setek złotych jest bez sensu. Dlatego jestem jak najbardziej za obowiązkowym ubezpieczeniem cywilnym dla rowerzystów jeżdżących po drogach publicznych

    Pokaż odpowiedzi (1)Odpowiedz
  • as(2017-11-29 04:02) Zgłoś naruszenie 00

    ja jestem na rower ubezpieczony duzo jeżdze 7tys km

    Pokaż odpowiedzi (1)Odpowiedz
  • Zjawa(2017-11-29 08:23) Zgłoś naruszenie 00

    OC przypisane do kierowcy, przypisane jest też najczęściej do samochodu. Osoba, która ma więcej aut w tym systemie będzie musiał wykupic też 3OC lub OC na większą liczbę pojazdów. Rodzina 3 os mająca 3 samochody i chcąca się nimi wymieniać dalej będzie potrzebowała od 3 do 9 polis. Obecna konstrukcja przypisana do pojazdu jest tańsza (każda dodatkowa polisa to dodatkowe koszty administracyjne), a ryzyko i tak w największym stopniu zależy właśnie od samochodu (bo jego masa/prędkość/stan określa potencjał szkód).

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Galerie

Polecane

Reklama