Główną poprawką przyjętą przez członków komisji było wykreślenie przepisu, który dałby podmiotom leczniczym możliwość kupowania szczepionek do wykonania zalecanych szczepień ochronnych. Poprawkę taką zgłosił zastępca przewodniczącego komisji Tomasz Latos, poparł ją resort zdrowia.
Członkowie komisji rozmawiali również o zapowiadanych obowiązkowych szczepieniach przeciw pneumokokom dla wszystkich dzieci. W Polsce od kilku lat obowiązkiem szczepienia przeciwko pneumokokom objęte są m.in. dzieci urodzone przed 37. tygodniem ciąży i te z masą urodzeniową poniżej 2,5 kg. Ministerstwo w lutym br. przekazało do konsultacji projekt rozporządzenia, zgodnie z którym szczepieniami tymi objęte byłyby wszystkie dzieci urodzone od 1 stycznia 2017 r. Dyrektor Departamentu Matki i Dziecka MZ Dagmara Korbasińska poinformowała, że zastrzeżenia do tego projektu zgłosił minister finansów.
Dopytywana przez przewodniczącego komisji Bartosza Arłukowicza, czy obecnie prowadzony lub przygotowywany jest przetarg na zakup szczepionki pneumokokowej dla wszystkich dzieci, odpowiedziała: "Nic na ten temat nie wiem". Zaznaczyła, że jeśli w ostatniej chwili zostanie podjęta decyzja o rozszerzeniu zakresu szczepień, wówczas można w tym celu wykorzystać ten sam preparat, który jest obecnie stosowany u osób objętych obowiązkowym szczepieniem przeciw pneumokokom.
Jak wskazano w uzasadnieniu rządowego projektu, zasadniczym celem nowelizacji ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych i innych ustaw jest przywrócenie dotychczasowych zasad finansowania zakupu szczepionek. Na mocy zmian uchwalonych przez parlament w połowie ub.r., od 2017 r. zakup szczepionek, przewidzianych do obowiązkowych szczepień, miał być finansowany nie z budżetu państwa, a przez NFZ.
Uzasadnieniem powrotu do zasad finansowania z budżetu państwa zakupu szczepionek w ramach programu obowiązkowych szczepień ochronnych jest, w ocenie autorów regulacji, przywrócenie zasady odpowiedzialności państwa za politykę zdrowotną, a w szczególności za prowadzenie działań profilaktycznych. "Szczepienia ochronne stanowią element tej działalności (…) i służą ochronie zdrowia publicznego" - wskazano w uzasadnieniu.
Ponadto projekt wprowadza zmiany mające zagwarantować każdej osobie, która skorzysta ze świadczeń podstawowej opieki zdrowotnej (także nocnej i świątecznej), że nie poniesie ona kosztów z tym związanych, nawet w przypadku, gdy wystąpią trudności z potwierdzeniem jej prawa do świadczeń opieki zdrowotnej.
Zgodnie z propozycją, NFZ nie dochodziłby kosztów udzielonych świadczeń w takim przypadku. Rozwiązanie to nie będzie natomiast dotyczyć kosztów, jakie NFZ ponosi na refundację przepisanych przez lekarza leków, które są dostępne w aptece.
"Gwarancja taka pozytywnie wpłynie na dostępność do świadczeń podstawowej opieki zdrowotnej i wyeliminuje sytuacje, w których pacjent nie korzystał ze świadczeń z obawy przed poniesieniem kosztów" - przekonują autorzy projektu.
W uzasadnieniu projektu wskazano, że dla systemu opieki zdrowotnej mniejszym kosztem jest sfinansowanie świadczeń dla osoby nieuprawnionej niż weryfikowanie uprawnień pacjenta, który skorzystał ze świadczeń POZ oraz ewentualne późniejsze koszty leczenia specjalistycznego, którym można było zapobiec.
W projekcie przewidziano ponadto m.in. odstąpienie od obowiązku uiszczania przez pacjenta kosztów świadczeń i windykacji przez NFZ należności z tego tytułu, gdy jedyną przyczyną braku prawa do świadczeń był brak zgłoszenia do ubezpieczenia zdrowotnego. W takim przypadku odstąpienie od windykacji nastąpi, gdy pacjent, we wskazanych w ustawie terminach, zostanie zgłoszony do ubezpieczenia.