Od października pielęgniarki, położne i ratownicy medyczni będą się kształcić według nowych standardów. Znajdą one zastosowanie wobec wszystkich studentów rozpoczynających naukę od roku akademickiego 2024/2025.
Tak wynika z projektu rozporządzenia ministra nauki zmieniającego rozporządzenie w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu lekarza, lekarza dentysty, farmaceuty, pielęgniarki, położnej, diagnosty laboratoryjnego, fizjoterapeuty i ratownika medycznego, który trafił właśnie do konsultacji.
Przede wszystkim ma być bardziej praktycznie. Obecnie uczelnia, ustalając program studiów, ma możliwość wyboru profilu tych studiów, co oznacza, że może je prowadzić zarówno na profilu praktycznym, jak i ogólnoakademickim. Projekt zakłada ukierunkowanie zajęć na kształtowanie umiejętności praktycznych. Tego oczekuje rynek pracy. Szkoły wyższe nie będą już więc miały wyboru. Na studiach I stopnia nie będzie wymogu przygotowania pracy dyplomowej. Zmiany obejmą też egzamin dyplomowy. Będzie składał się on z dwóch części: teoretycznej oraz praktycznej, przeprowadzonej w formie obiektywnego standaryzowanego egzaminu klinicznego (OSCE), w ramach którego weryfikacji zostaną poddane umiejętności studenta.
Ponadto projektowane rozporządzenie obejmuje rozwiązania mające na celu uwzględnienie w standardach kształcenia dla przyszłych pielęgniarek i położnych konieczności realizacji działania ujętego w programie wieloletnim – Narodowa Strategia Onkologiczna na lata 2020–2030. Studenci więcej czasu poświęcą na naukę zagadnień związanych z profilaktyką onkologiczną oraz opieką nad osobami w trakcie i po zakończonym leczeniu przeciwnowotworowym. W programie kształcenia znajdą się zagadnienia związane z telemedycyną i e-zdrowiem. Ponadto projekt przewiduje rozszerzenie zakresu zajęć praktycznych i praktyk zawodowych o podstawy ratownictwa medycznego i pielęgniarstwa ratunkowego oraz wprowadzenie praktyki zawodowej, wybieranej indywidualnie przez studenta.
Projektowane rozporządzenie wprowadza również standard kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu ratownika medycznego na studiach II stopnia. Te studia mają umożliwić uzyskanie tytułu zawodowego magistra absolwentom studiów I stopnia na kierunku ratownictwo medyczne. Uczelnia będzie miała możliwość wyboru profilu kształcenia – ogólnoakademickiego albo praktycznego. ©℗
Podstawa prawna
Etap legislacyjny
Projekt trafił do konsultacji publicznych