Teleporady u lekarzy rodzinnych i specjalistów w poradniach są wciąż popularne. Lekarze przygotowali projekt zmian w Kodeksie Etyki Lekarskiej, który reguluje najważniejsze zasady przeprowadzania teleporad. Kiedy są one wskazane? A kiedy lekarz absolutnie nie powinien ich udzielać?

Komisja Etyki Lekarskiej Naczelnej Rady Lekarskiej przygotowała propozycję art. 9 Kodeksu Etyku Lekarskiej, który określa najważniejsze zasady dotyczące teleporady. Na razie to tylko projekt i do końca roku NIL będzie czekać na uwagi i komentarze dotyczące tej formy udzielania świadczeń.

Teleporady u lekarzy 2023. Jakie zmiany proponuje NIL?

Naczelna Izba Lekarska zaproponowała następujące zasady udzielania świadczeń w formie teleporad:

  • Osobisty kontakt lekarzaz pacjentem jest najwłaściwszą formą relacji lekarz – pacjent.
  • Przed rozpoczęciem udzielania świadczenia w formie teleporady lekarz ma obowiązek zweryfikować tożsamość pacjenta oraz zadbać o poufne warunki przeprowadzenia teleporady.
  • Obowiązkiem lekarza jest poinformowanie pacjenta o ograniczeniach teleporady w porównaniu z osobistym kontaktem z pacjentem, a w szczególności wskazanie objawów uzasadniających wizytę osobistą bądź, jeżeli zachodzi taka konieczność, zalecenie kontakt z placówką medyczną.
  • Teleporada może być udzielana, szczególnie w leczeniu stanów przewlekłych, celem konsultacji w toku prowadzonego leczenia lub dla zapewnienia ciągłości leczenia do czasu możliwie najbliższej wizyty osobistej. Nie zaleca się udzielania teleporad pacjentom dotąd nieleczonym przez danego lekarza lub zgłaszającym nowy problem zdrowotny.
  • Niedopuszczalne jest prowadzenie diagnostyki i terapii pacjenta jedynie w drodze teleporad.

Teleporady nie tylko podczas pandemii

Teleporady stały się popularne w okresie pandemii Covid-19, kiedy były często podstawową formą udzielania świadczeń przez lekarzy (zwłaszcza POZ). W miarę jak pandemia zaczęła wygasać, medycy coraz rzadziej zaczęli korzystać z tej formy kontaktu z pacjentem. Zwracali uwagę, że ma ona wiele ograniczeń.

NFZ starał się też ukrócić teleporady. Przypomnijmy, że w czerwcu 2021 r. wprowadzono zarządzenie, zgodnie z którym jeśli lekarz POZ udzielał nie więcej niż 25 proc. porad w formie telefonicznej, otrzymywał premię w wysokości 5 proc. stawki wynikającej z umowy z NFZ. Pojawiały się też regulacje wskazujące, kiedy pacjenci nie mogą być obsługiwani w formie teleporady (np. leczenie dzieci).

Teleporady 2023. Co można uzyskać telefonicznie?

Pomimo ograniczeń lekarze nadal decydują się na udzielanie porad w formie telefonicznej. Podczas teleporady możemy uzyskać następujące świadczenia ze strony lekarzy:

  • ogólne zalecenia zdrowotne, porady i wytyczne
  • e-zwolnienie z pracy (L4),
  • e-receptę,
  • e-skierowanie na specjalistyczne badania lub do lekarza specjalisty,
  • sugestię bezpośredniej wizyty w przychodni lub kontaktu z pogotowiem ratunkowym (w razie potrzeby).