Choć schabowy z kapustą to wciąż zdaniem Polaków najlepsze danie na świcie, coraz chętniej zaglądamy do garnków zza granicy testując nowe smaki. Jak wynika z badań TNS OBOP zagraniczne potrawy są coraz większą konkurencją dla tradycyjnej polskiej kuchni.

Większa otwartość na nowe smaki i aromaty powoli przeobraża się w trwałą zmianę polskich nawyków kulinarnych - wynika z badań TNS OBOP przeprowadzonych na zlecenie sieci Lidl Polska w ramach kampanii "Najlepsze z Polski. Najlepsze z Europy."

Choć zwiększa się kulinarna odwaga Polaków, wciąż deklarujemy wierność tradycyjnej polskiej kuchni. Aż 72 proc. rodaków uważa kuchnię polską za ulubioną, a nieco ponad dwie trzecie wskazuje kotlet schabowy z kapustą, jako idealne danie obiadowe - wynika z badania TNS OBOP.

"Przywiązanie Polaków do tradycyjnych produktów kuchni polskiej jest bardzo trwałe" - mówi Anna Biskup reprezentująca Lidl Polska. "Dlatego też ponad 80 proc. naszego asortymentu stanowią produkty pochodzące od rodzimych dostawców. Ich wysoka jakość oraz walory smakowe sprawiają, że z roku na rok eksportujemy coraz większą ilość polskich wyrobów marek Lidl na wiele rynków europejskich, m.in. czeski, słowacki, węgierski, niemiecki, brytyjski, irlandzki, duński czy też szwedzki" - dodaje.

Mimo silnego przywiązania do polskich tradycji kulinarnych, dania typowe dla poszczególnych kuchni europejskich zdobywają coraz większą popularność. Ulubioną kuchnią europejską Polaków jest kuchnia włoska - 12 proc. ankietowanych to amatorzy makaronów. Włoskie spaghetti to również ulubiona potrawa ludzi młodych, cenią ją bardziej niż schabowego. Kolejnym lubianym przez młodzież włoskim koronnym daniem jest pizza. Chętnie wybiera ją na obiad co piąty nastolatek.

Poza kuchnią Półwyspu Apenińskiego, Polacy coraz chętniej sięgają po potrawy greckie, hiszpańskie oraz francuskie.

Największym powodzeniem wśród produktów kuchni europejskiej cieszy się w Polsce oliwa z oliwek (15 proc.), która wyprzedza grecką fetę (14 proc.), francuski camembert (8 proc.) oraz hiszpańską kiełbasę chorizo (5 proc.).

"Rzeczywiście oliwa z oliwek, camembert oraz ser feta są bardzo chętnie kupowanymi produktami europejskimi w naszych sklepach" - stwierdza Anna Biskup. "Dlatego też obserwujemy i analizujemy rosnące zainteresowanie polskiego konsumenta kuchnią europejską, by w trakcie kulinarnych tygodni tematycznych umożliwić mu bliższe i pełniejsze zetknięcie się z jej smakami" - dodaje.

A jak zdobywamy wiedzę o kulinarnych specjałach? Poszukując inspiracji, Polacy najchętniej sięgają do książek kucharskich (20 proc.) oraz sugerują się telewizyjnymi programami o gotowaniu (20 proc.). 12 proc. badanych, jako źródło swoich kulinarnych eksperymentów wskazuje Internet, a 11 proc. korzysta z pomysłów przyjaciół i znajomych.