„W listopadzie chcemy rozpisać formalny przetarg. Będzie to przetarg dwuetapowy” – powiedział Szmit. Poinformował, że w resorcie powołano zespół ds. wyłonienia nowego operatora poboru opłat.
Wiceminister podkreślił, że nowy system powinien być sprawny m.in. pod względem ściągania opłat. „System ma być także jak najmniej uciążliwy dla kierowców” – dodał.
Nie zapadły jeszcze decyzje w sprawie tego, na jak długi okres zostanie zawarta umowa z wybranym w przetargu operatorem. „Mamy kilka możliwości = jedną z nich jest zawarcie umowy na 10 lat. Można także analizować dłuższy czas, bo nic nas nie wiąże. Możemy także zawrzeć umowę na krótszy okres” - powiedział wiceminister. Dodał, że decyzja w tej sprawie będzie podjęta w październiku.
Wiceszef resortu infrastruktury powiedział, że nie zdecydowano również jeszcze, jaki rodzaj technologii systemu poboru opłat będzie zastosowany. „To jest ta decyzja, którą musimy podjąć jeszcze w października. Chcemy, żeby w pierwszym etapie przetargu były sformułowane przede wszystkim funkcjonalne warunki, co chcemy przez ten system osiągnąć. Natomiast w drugim etapie będziemy już musieli podejmować decyzje co do technologii” – wyjaśnił Szmit.
Poinformował, że do Krajowego Funduszu Drogowego z poboru opłat na drogach wpływa 1,5 mld zł - z tego 1,2 mld zł pochodzi z systemu viaToll, który pobiera opłaty od samochodów ciężarowych, a ok. 300 mln zł - z poboru opłat do samochodów osobowych.
W resorcie we wtorek odbyło się seminarium technologiczne, które – jak poinformowało ministerstwo - jest kolejnym etapem prac nad optymalizacją systemu poboru opłat w Polsce. Szmit poinformował, że zaprezentowało się osiem firm, których systemy działają m.in. we Francji, w Niemczech, na Węgrzech i w Belgii.
ViaToll to system elektronicznego poboru opłat obowiązujący na wybranych odcinkach polskich dróg. Od 1 lipca 2011 r. każdy kierowca poruszający się po wskazanej sieci dróg płatnych pojazdem samochodowym lub zespołem pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony oraz autobusem, niezależnie od dopuszczalnej masy całkowitej, jest zobowiązany do korzystania z tego systemu. Kontrakt na realizację tej usługi wygasa w listopadzie 2018 r. (PAP)