statystyki

PKP Cargo traci rynek, bo wozi mniej kamienia, rud i węgla

autor: Konrad Majszyk30.08.2016, 07:26; Aktualizacja: 30.08.2016, 08:30
W lipcu br. przewoźnicy kolejowi przetransportowali w Polsce łącznie niemal 19 mln ton, o ponad 2 proc. mniej niż przed rokiem.

W lipcu br. przewoźnicy kolejowi przetransportowali w Polsce łącznie niemal 19 mln ton, o ponad 2 proc. mniej niż przed rokiem.źródło: ShutterStock

Po torach jeździ w Polsce coraz mniej towarów, a liderowi wyniki spadają szybciej niż pozostałym graczom.

W lipcu br. przewoźnicy kolejowi przetransportowali w Polsce łącznie niemal 19 mln ton, o ponad 2 proc. mniej niż przed rokiem. PKP Cargo przewiozło na terenie kraju 8,2 mln ton towarów, a to wynik o prawie 12 proc. gorszy niż przed rokiem. Od stycznia do końca lipca PKP Cargo przetransportowało 53,6 mln ton, co oznacza zjazd o prawie 11 proc. Na podobnym poziomie utrzymuje się spadek tej grupy w tzw. pracy przewozowej (czyli liczbie kilometrów przejechanych z ładunkiem). Topnieją też udziały spółki w rynku. Po siedmiu miesiącach grupa miała już tylko niewiele ponad 51 proc. towarowego „tortu” w pracy przewozowej. To dzwonek alarmowy. Trzy lata temu było ponad 60 proc. – Jeśli trend się utrzyma, spadek PKP Cargo poniżej połowy udziałów w rynku jest bardzo prawdopodobny – twierdzi Michał Litwin ze Związku Niezależnych Przewoźników Kolejowych.

Diagnozuje też przyczyny spadku przewozów koleją. – Po pierwsze przewozy materiałów budowlanych i kruszyw dołują, bo zahamowały inwestycje infrastrukturalne. Po drugie, wysokie stawki dostępu i niska prędkość na torach sprawiają, że przewoźnicy w miarę swoich możliwości szukają pracy dla taboru za granicą – twierdzi Michał Litwin.

Co się dzieje z PKP Cargo pod wodzą Macieja Libiszewskiego? Przyczyny zjazdu są różne na poszczególnych rynkach przewozowych. Mniejsze przewozy kamienia to efekt wyhamowania inwestycji drogowych i kolejowych (pisaliśmy o tym w DGP w ubiegłym tygodniu). Spadek w przypadku węgla był spowodowany m.in. utratą w ub. roku zleceń od dużych grup energetycznych (np. ważny kontrakt Tauronu zgarnęło konsorcjum DB Schenker, CTL Logistics i Rail Polska). A przewozom rud metali nie pomógł kilkumiesięczny generalny remont pieca w krakowskiej hucie światowego giganta ArcelorMittal.

Nie wszędzie było aż tak źle. W porównaniu do wyników sprzed roku w lipcu PKP Cargo zwiększyło przewozy m.in. kontenerów i koksu. Te ostatnie to rezultat pozyskania kontraktu eksportowego dla jednego z największych na świecie producentów stali – niemieckiego Thyssen Krupp.


Pozostało jeszcze 56% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Galerie