statystyki

Miasta otwierają się szeroko na komercyjnych przewoźników autobusowych

autor: Konrad Majszyk23.08.2016, 07:36; Aktualizacja: 23.08.2016, 08:27
Najbardziej zacięta rywalizacja o kontrakty toczy się w Warszawie.

Najbardziej zacięta rywalizacja o kontrakty toczy się w Warszawie.źródło: ShutterStock

Prywatne autobusy w publicznej komunikacji to mniejsze koszty. Mimo to wiele lokalnych władz preferuje własne, komunalne firmy

Prywatna firma kupuje nowe autobusy z niską podłogą, klimatyzacją i elektroniczną informacją dla pasażerów, które wyglądają tak samo, jak miejskie. Większość pasażerów ich nie odróżnia. Bilety są te same, a przychód z ich sprzedaży trafia do miejskiej kasy. Prywatny przewoźnik jest opłacany przez miasto na podstawie ustalonej w wyniku przetargu stawki za kilometry przejechane z pasażerami. Komunalny przewoźnik stawki ma wyższe od prywatnego. Zwykle nie musi brać udziału w przetargach, więc łatwiej mu wyjść na swoje.

Miejsce najbardziej zaciętej rywalizacji o kontrakty autobusowe to Warszawa. I nic dziwnego, bo to największy rynek w Polsce. Utrzymanie komunikacji miejskiej kosztuje tu 2,7 mld zł, z czego tylko ponad 30 proc. zwraca się z wpływów z biletów. Reszta pochodzi z budżetu miasta.

W tym tygodniu w Krajowej Izbie Odwoławczej okaże się, czy przetarg na wożenie pasażerów 50 miejskimi autobusami od stycznia 2017 r. do końca 2024 r. wygra ITS Michalczewski czy PKS Grodzisk Mazowiecki. Od grudnia br. taką samą usługę – też 50 pojazdami – zacznie świadczyć firma Arriva Bus, która należy do Deutsche Bahn.

W tym miesiącu ruszył 7,5-letni megakontrakt z Mobilisem. Na mocy umowy ze stołecznym Zarządem Transportu Miejskiego ten przewoźnik skierował na ulice 50 przegubowców Mercedesa i 50 krótkich solarisów. W sumie mają przejeżdżać z pasażerami ok. 8 mln km rocznie. Szacowany przychód przewoźnika to łącznie grubo ponad pół miliarda złotych.


Pozostało 76% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
7,90 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Galerie