GDDKiA zakłada, że poszerzanie autostrady A2 będzie trwało aż trzy lata. Osobno zostanie zlecona budowa węzła przy CPK. Powstanie też linia kolejowa, która umożliwi dostawy materiałów niezbędnych do budowy lotniska.

Autostrada A2 między Łodzią a Warszawą to jeden z najbardziej obciążonych fragmentów tras szybkiego ruchu w Polsce. Zależnie od miejsca i pory ruch waha się od 50 do 100 tys. pojazdów na dobę. Od kilku lat trwają przygotowania do jej poszerzenia o trzeci pas. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad złożyła do wojewodów łódzkiego i mazowieckiego wnioski o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID) na rozbudowę trasy.

Według najnowszego harmonogramu po wydaniu tego dokumentu, czyli w drugiej połowie przyszłego roku zostanie ogłoszony przetarg na roboty budowlane. Według założeń drogowców roboty na A2 będą prowadzone aż trzy lata – od pierwszej połowy 2026 r. do pierwszej połowy 2029 r. Skąd tak długi czas realizacji inwestycji? – Gdyby dało się zamknąć autostradę i przerzucić ruch na równoległą drogę krajową 92, to byśmy pewnie prace skończyli w rok. Na to nie można sobie jednak pozwolić – mówi DGP Szymon Piechowiak, rzecznik GDDKiA. Na dłuższy czas realizacji prac wpłynie konieczność utrzymania ruchu na dwóch pasach w każdym kierunku. – Przypomnę, że to nie jest krótki odcinek autostrady. Ma ok. 90 km. Dodatkowo będziemy remontować nawierzchnię na istniejącej trasie. Wymienimy pierwszą warstwę asfaltu – ścieralną a tam, gdzie potrzeba, także kolejną – wiążącą – tłumaczy. Nierówności w nawierzchni widać już m.in. na odcinku autostrady w województwie łódzkim. Niewykluczone, że przyczynił się do tego pośpiech w realizacji inwestycji. Wszystkim zależało, by arterię oddać tuż przed mistrzostwami Europy w piłce nożnej w 2012 r. Drogowcy przyznają jednak, że po kilkunastu latach remonty górnych warstw nawierzchni stają się czymś naturalnym.

W czasie robót wzdłuż trasy będą także montowane instalacje OZE. Według założeń oświetlenie czy inne urządzenia wzdłuż drogi mają być zasilane z odnawialnych źródeł energii. Dodatkowy, trzeci pas ruchu w każdym kierunku powstanie na odcinku między węzłami Łódź Północ – Pruszków. Tuż przed Warszawą – od Pruszkowa do Konotopy zostanie wybudowany czwarty pas w każdą stronę. Dodatkowe pasy znajdą się między istniejącymi jezdniami, w trawiastym pasie rozdziału, gdzie przed laty w tym celu zarezerwowano niezbędny teren. Dzięki temu poszerzenie nie wymaga wykupu gruntów.

Mimo utrzymania przekroju „dwa razy dwa” w czasie robót kierowcy muszą się spodziewać sporych utrudnień w ruchu, bo pasy będą znacznie zwężone. To wymusi zaś ograniczenia prędkości. W efekcie na trasie trzeba się liczyć z dużymi zatorami.

Zlecane przez GDDKiA roboty na A2 nie obejmą realizacji dodatkowego węzła w rejonie planowanego lotniska w Baranowie. Jak się dowiedzieliśmy, budowę bezkolizyjnego skrzyżowania, podobniej jak całego układu drogowego wokół portu, przygotowuje spółka CPK. – Realizując poszerzenie A2, będziemy tak wykonywać inwestycję, żeby była przygotowana pod budowę węzła w rejonie portu. Wykonamy np. niezbędne prace podziemne pod autostradą, żeby w czasie budowy węzła nie trzeba było rozkopywać jezdni w poprzek. Wstępny projekt skrzyżowania nie przewiduje podpór w pasie rozdziału. W czasie budowy węzła utrudnienie jakieś będą, ale minimalne – mówi Szymon Piechowiak. Dodaje, że przygotowania do poszerzenia A2 mniej więcej o półtora roku wyprzedzają przygotowania do realizacji węzła.

Teraz spółka CPK jest w trakcie przetargu na zaprojektowanie i budowę dróg wokół lotniska. Oprócz węzła na A2 postępowanie obejmuje m.in. budowa łączników do autostrady i drogi krajowej nr 50. – W sumie wokół lotniska zostanie zbudowana i przebudowana sieć drogowa o łącznej długości ponad 90 km – mówi Agnieszka Stefańska-Krasowska, rzeczniczka spółki. Wartość prac projektowych i budowlanych może sięgnąć 2,2 mld zł. W przetargu złożyło oferty 10 firm i 5 konsorcjów. Spółka CPK po weryfikacji zgłoszeń podpisze z maksymalnie 15 podmiotami umowę ramową. Następnie będą one się ubiegały, o realizację poszczególnych części prac.

Fakt, że poszerzanie autostrady A2 zbiegnie się w czasie z budową lotniska w Baranowie, które ma być realizowane w latach 2026–2032 rodzi pytania o dowóz potrzebnych materiałów. Piotr Rachwalski, wiceprezes CPK, zapewnia, że do inwestycji zostanie doprowadzona linia kolejowa, która zapewni zaopatrzenie. ©℗

ikona lupy />
A2 zyska trzeci pas ruchu / Dziennik Gazeta Prawna - wydanie cyfrowe