statystyki

Polski rynek motoryzacyjny nadal przeciętniakiem w Europie

autor: Damian Furmańczyk20.04.2016, 07:45; Aktualizacja: 20.04.2016, 09:52
Problemem naszego rynku jest reeksport samochodów

Problemem naszego rynku jest reeksport samochodówźródło: ShutterStock

Polski rynek rośnie szybciej, niż zakładali eksperci, ale w Europie pozostaje przeciętniakiem. Zarówno pod względem tempa wzrostu, jak i liczby sprzedanych aut.

W obliczu planów wprowadzenia nowego podatku handlowego, a co za tym idzie utraty części przychodów, dilerzy liczyli na duży wzrost sprzedaży nowych samochodów. Pod koniec ubiegłego roku eksperci prognozowali, że nasz rynek w 2016 r. urośnie o 6–7 proc. Według danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego w I kw. br. tempo wzrostu sięgnęło 14 proc.

Jakub Faryś, prezes PZPM, studzi jednak optymizm. – Nie spodziewam się, by w dalszej części roku taka dynamika się utrzymała. No i polski rynek wciąż zmaga się ze zjawiskiem reeksportu, które przy słabym złotym będzie się nasilać, mocno zakrzywiając statystyki – tłumaczy Faryś. Reeksport polega na kupowaniu i tymczasowym rejestrowaniu nowego samochodu w danym kraju, a następnie sprzedaży za granicą. W przypadku Polski auta najczęściej trafiają do Niemiec, Francji i krajów Beneluksu, gdzie identyczne modele są od kilku do kilkunastu procent droższe.

Nasze wyniki nie wyglądają imponująco, gdy porównamy się do pozostałych państw regionu, w przeliczeniu liczby kupowanych aut na mieszkańca. Aby dorównać Czechom, musielibyśmy kupować ok. 800 tys. pojazdów, a nie 350 tys. rocznie. Z danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów (ACEA) wynika, że częściej niż Polacy na zakup nowego samochodu decydują się także Słowacy. Rzadziej Rumuni, Węgrzy i Litwini.

Pod względem dynamiki sprzedaży nowych aut jesteśmy na 10. miejscu w UE. A zawdzięczamy je głównie firmom, które w I kw. br. kupiły 26 proc. więcej aut niż przed rokiem. W przypadku klientów indywidualnych sprzedaż samochodów w tym samym czasie nieznacznie spadła.


Pozostało 60% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Reklama

Komentarze (2)

  • nie dziwi (2016-04-21 09:57) Zgłoś naruszenie 00

    A jak niby ma rosnąć jeśli polska ma najtańszą siłę roboczą w Europie?

    Odpowiedz
  • sławek89(2016-10-23 16:23) Zgłoś naruszenie 00

    Trzeba brać też poprawkę na to, że spadek sprzedaży aut ma związek z leasingowaniem i wynajmem. Taki iksiński ma ograniczone warianty dotyczące nabycia samochodu, co nie tyczy się na przykład prowadzących działalność. Ja sam zrezygnowałem z możliwości kupna i wynajmuję samochody firmowe w Panek s.a. Nie dość, że mam u nich gwarancję jakości, solidne auta, to jeszcze opłaty wrzucam sobie w koszty.

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Galerie