PKP Polskie Linie Kolejowe (PKP PLK) ogłosiły przetarg na "Koncepcję architektoniczno-funkcjonalną infrastruktury pasażerskiej na stacji Warszawa Zachodnia". Wykonawca przeprowadzi symulację ruchu, stworzy założenia komunikacyjne i przygotuje założenia węzła przesiadkowego dla pasażerów kolei i transportu miejskiego oraz użytkowników terenu Warszawy Zachodniej. Prace pozwolą zaprojektować stację i jej otoczenie, podał zarządca infrastruktury kolejowej.

"Kompleksowe opracowanie obejmie rejon pomiędzy Al. Prymasa Tysiąclecia, Al. Jerozolimskimi i ul. Tunelową. PLK zlecą innowacyjne w skali kraju badania. Mikrosymulacje i prognozy ruchu pasażerskiego, zostaną wykonane m.in. w oparciu o przygotowywane przez stolicę Warszawskie Badanie Ruchu. Badania posłużą stworzeniu kilku wariantów ruchu pieszego i pomogą zaprojektować funkcjonalność przyległych przestrzeni. Dzięki badaniom liczby podróżnych i kierunków ich przemieszczania, łatwiej będzie zaprojektować np. szerokość tunelu pod dworcem Warszawa Zachodnia, czy dostęp i wykorzystanie lokali użytkowych" - czytamy w komunikacie.

Przyszła koncepcja uwzględni także ruch rowerowy, parking czasowy dla osób odwożących podróżnych (podobnie jak przy lotniskach) i powiązanie systemu komunikacyjnego stacji z nowym przystankiem tramwajowym pod stacją na planowanej trasie do Wilanowa. W tym celu niezbędne będą także konsultacje i koordynacja z podmiotami zaangażowanymi w projekt nowej Warszawy Zachodniej, podano również.

Wnioski do udziału w projekcie można składać do 20 sierpnia br.. PKP PLK planuje podpisać umowę z wykonawcą jesienią. Od połowy przyszłego roku na bazie wypracowanej koncepcji będzie powstawał projekt budowlany dla całej stacji. Pierwsze prace budowlane, które zostaną zintegrowane z modernizacją na linii średnicowej ruszą w 2018 roku.

Stacja Warszawa Zachodnia w ciągu doby przyjmuje najwięcej pociągów pasażerskich w kraju. Obsługuje składy w kierunki linii średnicowej przez Warszawę Centralną, linie podmiejskie (przez Warszawę Śródmieście), WKD i linię w kierunku Warszawy Gdańskiej.

Warszawa Zachodnia do 2023 roku przejdzie kompleksową zmianę. Pasażer oprócz dotychczasowych możliwości skorzystania z połączeń dalekobieżnych i podmiejskich będzie mógł szybko dojechać pociągami SKM do lotniska, z północy na południe Warszawy oraz z Piaseczna do Legionowa. Dostępna będzie komunikacja autobusowa dalekobieżna i tramwaj.