Skoda Enyaq Coupé zachwyca nie tylko wyglądem, ale przede wszystkim funkcjonalnością i przyjemnością z jazdy. Sportowy charakter. Elektryczny napęd. Duży zasięg. Płynne i łatwe prowadzenie. Cisza. To tylko niektóre zalety ukryte w eleganckim nadwoziu…

Skoda Enyaq Coupé trafnie łączy atletyczną linię sportowego auta z przestronnym wnętrzem i pojemnym bagażnikiem. Bez dwóch zdań dziś to najładniejszy samochód w gamie czeskiej marki. Od klasycznego SUV-a różni się bardziej agresywnym stylem. Projektanci mnóstwo pracy włożyli nie tylko w design, lecz także w dopracowanie aerodynamiki. Enyaq Coupé może się pochwalić świetnym współczynnikiem oporu powietrza równym 0,234, co w przypadku modeli elektrycznych ma duży wpływ na poprawę zasięgu.

Kabina jest obszerna. Z tyłu miejsca z powodzeniem wystarczy osobom o wzroście ok. 190 cm. Przyczynia się do tego seryjny panoramiczny czarny szklany dach; większej tafli nie znajdziemy w żadnej innej Skodzie. Bagażnik o pojemności 570 l należy do największych wśród EV, a dzięki pomysłowym akcesoriom da się go dobrze wykorzystać. To przemyślany samochód, który z powodzeniem może pełnić funkcję pierwszego auta w rodzinie. Kokpit rozpieszcza kierowcę ergonomią. 13-calowy centralny ekran stacji multimedialnej i 5,3-calowy cyfrowy kokpit są standardem. Komfort prowadzenia podnosi wyświetlacz head-up z rozszerzoną rzeczywistością, wówczas wskazówki nawigacji są nakładane na widok drogi za szybą. Wszystkie wersje wyposażono w dwustrefową klimatyzację Climatronic czy wielofunkcyjną kierownicę z manetkami do regulacji stopnia rekuperacji. W trybie jazdy z automatycznie korygowanym poziomem odzysku energii Enyaq Coupé reaguje na auta przed nami czy samoczynnie zwalnia przed zakrętami. W dłuższej podróży docenia się funkcję automatycznego planowania ładowania. Uzupełnienie energii w akumulatorze od 10 proc. do 80 proc. pojemności trwa mniej więcej pół godziny (prądem stałym DC do 135 kW).

Wyjątkowym rozwiązaniem są też matrycowe reflektory Full LED Matrix, które witają efektowną animacją. Pojedynczy moduł lamp ma 24 diody sterowane indywidualnie, dzięki temu światła drogowe mogą być włączone przez cały czas bez oślepiania innych użytkowników drogi. Kamera umieszczona na przedniej szybie wykryje nadjeżdżające pojazdy oraz odbijające światło osoby i obiekty, a inteligentna technologia automatycznie wyłączy poszczególne segmenty wiązki światła, zapewniając jednocześnie dobrze oświetloną trasę. Dodatkowo coupé błyszczy i świeci. Wszystko przez 131 diod podświetlających cały przedni pas między reflektorami – ten efektowny detal styliści nazwali Crystal Face. Z kolei Enyaq Coupé Sportline oraz RS z seryjnymi reflektorami Full LED Matrix wyglądają jeszcze ostrzej. Listwy boczne na przednim zderzaku mają kształt litery C w modelu Sportline, a w RS tworzą literę E. Wyposażone w sportowe zawieszenie są o 15 mm niższe z przodu i 10 mm z tyłu. W codziennym użytkowaniu ucieszy również asystent zautomatyzowanego parkowania Park Assist z funkcją Trained Parking, który zapamiętuje drogę do często używanego miejsca parkingowego i potrafi ją samodzielnie powtórzyć, wstawiając tam samochód samodzielnie.

Skoda Enyaq Coupé jest dostępna z akumulatorem o pojemności 82 kWh (77 kWh netto) w trzech wariantach mocy. Każdy wyróżnia się niskim zużyciem energii, a to w dużej mierze zasługa doskonałej aerodynamiki i dopieszczonych detali. Tylnonapędowy Enyaq Coupé 80 zapewni nawet 552 km zasięgu. Tu producent postawił na silnik elektryczny o mocy 204 KM (310 Nm). Sprint od zera do 100 km zajmie 8,7 s. Z kolei Enyaq Coupé 80x to już SUV z napędem 4x4 (wersja Sportline). Przy tylnej osi pracuje silnik synchroniczny, a z przodu zamontowano jednostkę asynchroniczną. Taki duet dostarcza 265 KM i 425 Nm! Od 0 do 100 km/h nowy SUV coupé przyspiesza w 6,9 s. Prądu wystarczy na 512 km.

Perłą w koronie Skody jest Enyaq Coupé RS. To nie tylko najmocniejszy model elektryczny, lecz także najmocniejszy samochód czeskiej marki. Auto wyposażono w dwa silniki elektryczne, a co za tym idzie – napęd na wszystkie koła. Enyaq Coupé RS zapewnia niemal 300 KM mocy systemowej (299 KM i 460 Nm). W rezultacie pierwszy całkowicie elektryczny model RS przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,5 s. Napęd 4x4 sprawia, że sportowa Skoda stabilnie wchodzi i wychodzi z zakrętów. Trzy grosze do tego zachowania dokłada zawieszenie adaptacyjne DCC, które odpowiadaj za zwinność i komfort jazdy. To wszystko przy zasięgu 522 km.

Enyaq Coupé RS występuje w dwóch opcjach stylistycznych. W obu standardowe wyposażenie obejmuje ozdobne paski z efektem Carbon na desce rozdzielczej i poszyciu drzwi, nakładki na pedały oraz sportowe fotele ze zintegrowanymi zagłówkami i emblematem RS. W Design Selection „RS Lounge” siedzenia pokrywa czarną mikrofibra Suedia z limonkową lamówką i kontrastującymi szwami. Ten akcent powtarza się na dywanikach oraz ogrzewanej, skórzanej, wielofunkcyjnej kierownicy. Deska rozdzielcza również jest pokryta czarną tapicerką Suedia z ozdobnym ściegiem. Drugi pakiet Design Selection „RS Suite” to fotele z czarnej perforowanej skóry z szarą lamówką.

Skoda Enyaq Coupé poza standardową odmianą występuje także w czterech ciekawych wersjach: Clever, Plus, Advanced i Maxx. Każdy model można użytkować w ramach programu Skoda Najem All Inclusive.

Materiał powstał przy współpracy ze Skoda Auto Polska S.A.